زمستان هستوی چگونه خواهد بود: جهان بعد از روز قیامت

© Fotolia / Sdecoretزمستان هستوی چگونه خواهد بود: جهان بعد از روز قیامت
زمستان هستوی چگونه خواهد بود: جهان بعد از روز قیامت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بعد از ختم جنگ سرد صحبت ها راجع به « زمستان هستوی» تدریجاً از بین رفتند. ولی سلاح هستوی پابرجا باقی ماند و از همینرو اقلیم شناسان در مورد مدل سازی این سناریو که سیاره ما بعد از بمباردمان کتلوی اتمی به چه مبدل خواهد گشت، فیصله نموده اند.

آلن روبوک، اقلیم شناس پوهنتون روتگرس یکجا به همکاران خود تحقیقات نو را در اختیار عام قرار دادند که در آن سناریوی فرضی تحولات موجود در سیاره که بعد از روز قیامت هستوی رخ میدهند، مفصلاً ارایه کرده اند. منظره ناامیدکننده به نظر می رسد. طبق محاسبات او، اگر امروز ناگهان جنگ جهانی شعله ور شود و روسیه و ایالات متحده بلافاصله تمام کلاهکهای هسته ای خود را فعال سازند، پس بعد از آن گردباد آتشین به زمستان هسته ای واقعی - کاهش تکان دهنده درجه حرارت جهانی، کاهش بارندگی ها و در نتیجه کاهش شدید مقدار مواد غذایی در سراسر جهان - منجر خواهد.

پنتاگون: مدرنیزه سازی سلاح های هستوی اولویت اصلی ما است - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون: مدرنیزه سازی سلاح های هستوی اولویت اصلی ما است

در صورت این سناریو، ذرات هسته ای به مدت دو هفته با باد و آب بین دو نیمکره در دوران قرار خواهند داشت. پس از آن شاخص های درجه حرارت جهانی در حدود 9 درجه سانتی گراد کاهش خواهند یافت – این کار در حدود 12 ماه رخ خواهد داد. احتمالاً، بعداً درجه حرات یک و نیم درجه دیگر کاهش خواهد یافت. اما، فراموش نکنید، صحبت فقط بر سر ارقام متوسط مطرح می باشد. در مناطق محلی (بطور مثال، در خاک اروپا و امریکای شمالی) حتی در تابستان تقریباً 20 درجه ، نسبت به حال، سردتر خواهد بود.

اما این به هیچ وجه مشکل عمده بشر نمی باشد. بشر باید راجع به رفع مشکل گرسنگی بیاندیشد.

معمای هستوی مسکو: زرادخانه روسیه اصلاً برای چه ضرور است؟ - اسپوتنیک افغانستان
معمای هستوی مسکو: زرادخانه روسیه اصلاً برای چه ضرور است؟

نه فقط سردی، بلکه ذرات معلق در هوا باعث تغییرات جهانی اقلیمی خواهد شد. آنها مانع رسیدن بخش قابل توجهی نور افتاب به زمین خواهند شد و به طور اوسط باعث کاهش ​​30٪ بارندگی در ماه های اول و 47-58٪ در آینده خواهند شد. بدون آب، در شرایط سرمای شدید فقط در چند فصل، جانوران بسیاری مناطق قبل از تطابق با شرایط جدید از سرما خواهند مرد. راجع به این قبلاً دانشمند ریچارد تورکو که خودش اصطلاح "زمستان هسته ای" را وضع کرده، صحبت نموده بود.

خطر جنگ هسته‌ای از دیگاه امریکا تا چه اندازه جدی است؟ - اسپوتنیک افغانستان
خطر جنگ هسته‌ای از دیگاه امریکا تا چه اندازه جدی است؟

این فاجعه به چه مدت طول خواهد کشید؟ همه اینها به مقیاس بمباران، محل تمرکز آن و یک عده عوامل دیگر بستگی دارد. بر اساس ستراتژی های عام قبول شده جنگی، می توان فرض کرد که شهرها، نسبت به مناطق روستایی، شدیدتر صدمه خواهند دید و صنعت، همراه با حمل و نقل، تقریباً فلج خواهد شد. پس از آن که درجه حرارت به کمترین حد خود برسد، درجه حرارت طی 5-7 سال به تدریج بهبود خواهد یافت. اما ته نشست شدن ذرات معلق در هوا حدود 20 سال دیگر طول خواهد کشید. ولی بشر مجبور خواهد بود عواقب جنگ هسته ای را مدت زمان خیلی طولانی تحمل کند - زیرا خاک و آب در سراسر جهان توسط گرد و غبار رادیواکتیو مسموم می شوند و از بین رفتن گسترده نباتات به سقوط جدی تمام بیوسیستم سیاره منجر خواهد شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала