پایان پروژۀ طالبان و آغاز دوران داعش

© REUTERS / Ahmed Jadallahداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از کارشناسان نظامی و امنیتی در افغانستان معتقد هستند که پس از پیوستن طالبان به پروسه صلح، جنگ در افغانستان شدت می گیرد و داعش تقویت می‌گردد.

اما شماری دیگر از آنان به این باور اند، که با یکجا شدن طالبان به پروسه صلح نگرانی های امنیتی مردم کاهش پیدا می کند و نیز با دولت افغانستان کمک صورت می گیرد تا دیگر گروه ها را شکست دهند.

حی گل سلیمان خیل کارشناس نظامی افغانستان از گفتگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان انتقاد کرده، تاکید می کند که پروژه طالبان ختم است و حالا پروژه داعش آغاز می شود.

وی می‌افزاید، که اگر طالبان به پروسه ی صلح با دولت افغانستان یکجا شود، اما با آنهم شماری زیادی از افراد وابسته به این گروه احتمالا با گروه داعش یکجا می شوند.

آقای سلیمان خیل از ارگان های امنیتی و دولت افغانستان می‌خواهد، که عملیات های جدی را پلان گذاری کنند و گروه های تروریستی را در نطفه خنثی کنند.

«پروژ طالبان ختم است پروژه داعش در افغانستان آغاز می شود و اگر طالبان هم به صلح و امنیت بیایند و توافقنامه شود باآنهم اکثر افراد طالبان با داعش یکجا می شود و جنگ شدت می گیرد از اینرو باید دولت افغانستان این گروه ها را در نطفه خنثی کنند».

وی تاکید می‌کند، که پروژه ناامنی و بدامنی در افغانستان دامنه بین‌المللی و منطقوی دارد و ایالات متحده امریکا و ناتو در پی اهداف خود شان هستند.

آقای سلیمان خیل به این باور است، که خارجی ها از طریق جنگ و ناامنی در افغانستان می خواهد خود شان را به کشورهای آسیای میانه و نیز روسیه و چین وصل سازند.

«این پروژه های بین المللی است، افغانستانی نیست، پروژه مجاهدین بود، پروژه طالبان و القاعده بوجود آمد و حالا پروژه داعش می باشد که امریکا و ناتو می خواهد که با استفاده از آن به اهداف شان برسد».

اما با آنهم در میان برخی دیگر از اگاهان نظامی معتقد هستند، که اگر طالبان با دولت افغانستان یکجا شود، صلح و ثبات در کشور بوجود می آید.

شیرجان درانی آگاه امور نظامی در شمال افغانستان معتقد است، که توافقنامه صلح دولت افغانستان با طالبان امضاء شود، گروه طالبان از جنگ و کشتار دست می کشند.

وی می پذیرد که در بخش‌هایی از کشور گروه داعش حضور پیدا کرده است اما تاکید می‌کند که دولت افغانستان توانایی سرکوب این گروه‌ها را پس از توافقنامه صلح دارند.

«شما میدانید که داعش یک گروهی است که از سال های پیش در بعضی از نقاط کشور ما حضور شان دیده شده است و عملیات های تخریبی را انجام می دهند که قابل نگرانی است اما بازهم عملیات های که علیه شان انجام شد آنان را سرکوب کرده است».

آقای درانی همچنان ابراز خوشبینی می کند که اگر توافقنامۀ صلح میان طالبان و دولت افغانستان اجرا شود، وضعیت امنیتی بهبود پیدا می‎کند و نگرانی مردم کمتر می شود.

به باور این کارشناس اگر طالبان با دولت یکجا شود از یکطرف نگرانی مردم کاهش پیدا می‌کند از طرف دیگر به دولت کمک می شود تا سایر گروه های هراس افگنی را شکست دهند.

«ما خوشبین می باشیم و زیاد منفی فکر نمی‌کنیم. با یکجا شدن طالبان به دولت افغانستان، دولت یکطرف قوی می شود و صلح بوجود می آید و ما این را مثبت می گیریم که با آمدن طالبان با دولت افغانستان کمک صورت می گیرد و نگرانی های مردم کمتر می شود".

این کارشناس نظامی در شمال کشور همچنان معتقد است، که اکثریت افراد و سربازان گروه داعش را خارجی‌ها تشکیل می دهد که مردم افغانستان با آنان همکاری نمی کنند.

از سوی هم سلیمان خیل تاکید می کند، که هیچگاه امریکا و ناتو از افغانستان بیرون نمی شود بلکه آنان تلاش می کنند که در این کشور باقی بمانند.

وی تاکید می کند، که باید دولت افغانستان برنامه های منظم و عملیاتی را ترتیب دهد تا براساس آن امریکا و معتهدانش را وادار سازد که برای افغانستان هم کار کنند.

وی می افزاید، که پروژه طالبان کهنه شده است از اینرو امریکایی ها کوشش می کنند تا این پروژه را از بین ببرد و پروژه جدید را تحت عنوان داعش تقویت کند.

«دولت افغانستان باید برنامه‌های عملیاتی جدی را طرح کنند و امریکا با متحدانش صادقانه با افغانستان همکاری کنند چون حالا امریکایی‌ها می خواهند پروژه طالبان را که ختم شده از بین ببرد و به جای آن پروژه داعش را تقویت کند».

باوجودی که دیدگاه های متفاوت نسبت به جنگ افغانستان در میان کارشناسان نظامی وجود دارد اما با آنهم همۀ آنان از دولت افغانستان می خواهند که برنامه منظم را برای پایان جنگ روی دست گیرد.

این در حالیست، که از چند ماه به اینطرف تلاش های زیادی در بخش های از کشورهای همسایه و منطقه برای امضای یک توافقنامه صلح میان طالبان و دولت افغانستان صورت گرفته است که امیدواری های را نیز در میان شهروندان افغانستان بوجود آورده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала