امریکا در سال 2017 از روسیه جاسوس مهم خود را بیرون برده است

© AP Photo / Carolyn Kasterامریکا در سال 2017 از روسیه جاسوس مهم خود را بیرون برده است
امریکا در سال 2017 از روسیه جاسوس مهم خود را بیرون برده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند مامور اداره ترامپ که مستقیماً با وضع عملیات آشنا می باشند، به تلویزیون CNN خبر دادند که در چارچوب عملیات محرم که راجع به آنها قبلاً خبر داده نشده بود، امریکا در سال 2017 از روسیه یکی از مخبران بلندپایه خود را که تحت پوشش در حکومت روسیه کار میکرد، بیرون برده است.

جیم شوتو (Jim Sciutto) در ادامه می نویسد، شخصی که مستقیماً در بحث در مورد این موضوع شرکت داشت، گفت که تصمیم راجع به بیرون بردن جاسوسی که در روسیه کار میکرد، از جمله از ترس آن که رئیس جمهور دونالد ترامپ و اداره وی بارها نسبت به اطلاعات محرم استخباراتی از خود سهل انگاری نشان داده بودند، اتخاذ شده بود و اقدامات آنها می توانست به افشای اجنت که تحت پوشش کار میکرد، مساعدت نماید.

رئیس سازمان سیا از روش مقابله با روسیه سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
رئیس سازمان سیا از روش مقابله با روسیه سخن گفت

فیصله راجع به بیرون بردن به زودی بیعد از ملاقات در دفتر بیضوی در ماه می سال 2017 اتخاذ شد که هنگام آن ترامپ اطلاعاتی فوق العاده محرم را با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و سپس با سرگئی کیسلیاک سفیر وقت روسیه در ایالات متحده مورد بحث قرار داد. این اطلاعات استخباراتی در مورد فعالیت های داعش (سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه – تبصره مدیریت مسوول) در سوریه توسط اسرائیل تهیه شده بود.

به گفته منبع که مستقیماً در این موضوع دخیل بود، اطلاعاتی که رئیس جمهور به روسها فاش کرد، ارتباط مستقیماً به اجنت امریکایی در روسیه نداشت، اما این حادثه رهبری ادارات استخباراتی را به تجدید بحث که قبلاً راجع به مساله خطر ممکن افشاگری صورت گرفته بود، مجبور ساخت.

 شناسایی و بازداشت 17 جاسوس سیا در ایران + تصاویر - اسپوتنیک افغانستان
شناسایی و بازداشت 17 جاسوس سیا در ایران + تصاویر

در آن زمان مایک پومپئو (Mike Pompeo) رئیس CIA، هنگام گفتگو با مقام دیگر ارشد اداره ترامپ، اعلام داشت كه اطلاعات زیادی درباره یک مخبر مخفی كه به صفت اجنت «به ویژه ارزشمند» شهرت دارد، افشا می شود. بیرون بردن (یا طور که عملیات چنین ماموران استخباراتی را "تخلیه" می نامند) یک اقدام استثنایی است که فقط در مواردی انجام می شود که به نظر استخبارات ایالات متحده ، اجنت را خطر مستقیم تهدید میکند.

به گفته یكی از مقامات آمریكایی، پیش از انجام عملیات مخفی در رسانه ها، حدس و گمان هایی در مورد موجودیت چنین مخبر مخفی پخش شدند و چنین گزارش های رسانه ها یا شایعاتی كه در جامعه پخش میشوند، تهدیدی برای امنیت هر شخص ایجاد میکند كه مقامات کشور خارجی به دخالت در چنین فعالیت هایی مظنون میداند. این مامور هیچگونه نشرات قابل دسترسی عام دارای محتوای مربوطه را هنگام اتخاذ تصمیم گیری راجع به تخلیه را نام نه برد و ژورنالیستان  CNN مطالب مربوطه را در رسانه در این باره پیدا کرده نتوانستند.

سازمان سیا آمریکا - اسپوتنیک افغانستان
تمرکز سیا به مقابله با ایران و روسیه

بریتنی براملBrittany Bramell)  مدیر بخش روابط اجتماعی CIA ضمن تبصره بر اوضاع در پاسخ به خواهش خبرنگاران CNN اعلام داشت:«خبرهای CNN راجع به اینکه اداره مرکزی استخبارات فیصله های مهم حیاتی را بر اساس تحلیل عینی و جمع آوری دقیق اطلاعات نه، بلکه با پیروی از چیزهای دیگری اتخاذ میکند که نادرست است. فرضیات بی بنیاد در مورد اینکه که کار رئیس جمهور با اطلاعات فوق العاده محرم ما که بر آنها دسترسی روزانه دارد به انجام عملیات تخلیه (مخبر) منجر شده، تادرست است».

وزیر امور خارجه امریكا، مایک پومپئو از تبصره در زمینه خودداری كرد. سخنگوی کاخ سفید، استفانی گریشام گفت خبر CNN «نه تنها نادرست است، بلکه می تواند جان مردم را به خطر بیاندازد».

در ماه های اول ریاست جمهوری ترامپ هراس های استخبارات در رابطه به چگونگی برخورد رئیس جمهور نسبت به اطلاعات استخباراتی تشدید گردیدند. در نتیجه آنها در مورد عملیات پیچیده تخلیه اجنت-مخبر که برای امریکا در جریان سال های زیادی کار میکرد، تصمیم گرفتند.

به رئیس جمهور و همچنین تعداد معدودی از مقامات ارشد از قبل در مورد فراخواندن اجنت خر دادند. جزئیات عملیات تخلیه اجنت هنوز محرم نگهداشته شده اند. CNN اطلاعاتی در مورد محل اقمات او را در اختیار ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала