مذاکره با طالبان؛ آیا این «مُرده» زنده خواهد شد؟

© Photo / © Photo / / © Photo /دفتر سیاسی طالبان در قطر
دفتر سیاسی طالبان در قطر  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از شکست مذاکرات صلح، مردم افغانستان نگران افزایش خشونت ها درکشور هستند. مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا که از سال گذشته آغاز شده بود به دلیل خودداری رئیس‌جمهور ایالات متحده از دیدار با نماینده طالبان در آخرین لحظه‌ به شکست انجامید و ترامپ آنرا "مرده" پنداشت.

دونالد ترامپ قرار بود دو دیدار محرمانه جداگانه با نمایندگان طالبان و اشرف‌غنی‌، رئیس‌جمهور افغانستان داشته باشد. اما در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد که به دلیل ادامه حملات خشونت‌بار طالبان در افغانستان و مرگ یک سرباز امریکایی در جریان این حملات، دیدار با نماینده طالبان را لغو کرد و سپس ابراز داشت که مذاکرات «مرده» است.

وی  در پیامی توییتری از اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی خود که در دولت امریکا به نام «شاهین جنگم شهرت خبر د اد و دلیل این مسئله را اختلاف نظر موجود نامید.

پس از برکناری مشاور امنیت ملی امریکا، که از مخالفان سرسخت مذاکرات با طالبان بود، آیا امکان از سرگیری مذاکرات با این گروه موجود است؟

اسپوتنیک در یک گفتگوی ویژه با عبدالمنان شیوای شرق، پژوهشگرسیاسی , روزنامه‌نگار، این پرسش را مطح کرد. وی در پاسخ گفت:

«بحث مذاکره با طالبان و نیروهایی که به گونه‌‌یی امریکا را در افغانستان زمین‌گیر نموده و این کشور را وادار ساخته که هزینه سنگین این جنگ را متقبل شود، از اولویت‌های استراتژی سیاست خارجی اداره دونالد ترامپ است. در اسناد استراتژی امنیت ملی ایالات متحده، بحث منافع امریکا طوری مطرح شده که محوری ترین بحث، توسعۀ اقتصادی در کنش های سیاست خارجه این کشور گفته شده. جنگ افغانستان، اداره کاخ سفید را مورد فشار بیشتر اقتصادی قرار داد. ولی من فکر می کنم علی الرغم تغییراتی که  پیش آمد و مذاکرات لغو و حتا منسوخ خوانده شد و مشاور امنیت ملی امریکا را نیز به سوی استعفا سوق داد، هنوز هم امید های به از سرگیری و بازگشت امریکا به میز مذاکره با طالبان موجود است».

ترامپ: مذاکرات صلح با طالبان مرده اند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: مذاکرات صلح با طالبان "مرده اند"

به گفتۀ آقای شرق، ممکن است ترامپ در پی گماشتن کسی به این سمت باشد که با سیاست‌های وی در افغانستان همسویی بیشتر داشته باشد. وی می‌گوید کشورهای منطقه شاید برای از سرگیری این مذاکرات میانجی‌گری کنند:

«حملات شبانه و عملیات‌های سنگین اخیر امریکا علیه این گروه نشان داد که هنوز هم اراده دوام جنگ در افغانستان موجود است. ولی اگر این دوام جنگ، هزینه اقتصادی دیروز را بر امریکاییان وارد کند، من فکر می‌کنم که به میانجیگری چین، پاکستان، روسیه و شماری از کشور های دیگر شورای امنیت سازمان ملل که در مسأله افغانستان بی‌طرف نیستند ، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد». 

به گفته آقای شرق، سناتوران مخالف آقای ترامپ و دموکرات‌ها در کنگره امریکا نیز  آخرین تلاش شان را خواهند کرد که پروسه مذاکرات را مختل بسازند تا مذاکرات به شکست منتج شود و برآیند این شکست، عدم پیروزی ترامپ در انتخابات آینده امریکا و سرافگندگی تمام جمهوری خواهان در جنگ و مذاکره باشد.

از سوی دیگر علی‌رضا روحانی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید که با رویکرد تازۀ ترامپ امکان از سرگیری مذاکرات به طور فوری محتمل به نظر نمی‌رسد.

«با توجه به وضعیت موجود، افکار عمومی و موضوعات داخلی امریکا و همچنین نحوه برخورد پاکستان دراین مسأله، ممکن است در دیگاه ترامپ تغییراتی ایجاد شود، ولی در شرایط فعلی امکان ازسرگیری مذاکرات حد اقل در روزهای نزدیک بعید به نظر می‌رسد».

وی می گوید، طالبان از لغو مذاکرات ناراضی هستند و شکست خورده به نظر می‌رسند و اگر بار دیگر امکان مذاکره با امریکا برای شان فراهم شود آنها موضع‌گیری نرمتری را اتخاذ خواهند کرد و احتمال دارد حتا تغییرات در شرایط آن‌ها نیز ایجاد شود.  

هنوز روشن نیست که مذاکرات صلح به طور کامل شکست خورده یا به طور موقت متوقف شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز احتمال از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان را به «تغییر رفتار» طالبان مشروط کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала