ترامپ جان بولتون دستیار سابق خود در باره امنیت ملی را انتقاد نمود

© AFP 2023 / Jim Watsonترامپ جان بولتون دستیار سابق خود در باره امنیت ملی را انتقاد نمود
ترامپ جان بولتون دستیار سابق خود در باره امنیت ملی را انتقاد نمود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور دونالد ترامپ در اولین اعلامیه بعد از برکناری جان بولتون اظهار داشت که او و مشاور اسبق او، «احتمالاً»، به شکل خوبی از هم جدا شده اند. بولتون که سومین مشاور ترامپ در مسایل امنیت ملی بود، با سخنان رئیس جمهور در این باره که او را برکنار کردند، مخالفت نمود.

جان فریتزی (John Fritze) و دیوید جیکسون (David Jackson) در نشریه USA Today (امریکا) می نویسند، ترامپ به خبرنگاران که در دفتر بیضوی گردهم آمده بودند، گفت:« من امیدوارم که ما به شکل خوبی از هم جدا شدیم، اما، احتمالاً، این چنین نیست. جان در مسیر آنچه که ما انجام میدادیم، حرکت نمی کرد».

رئیس جمهور ترامپ مشاور امنیت ملی اش را سبکدوش کرد - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهور ترامپ مشاور امنیت ملی اش را سبکدوش کرد

ترامپ بولتون را به خاطر «چند اشتباه بسیار بزرگ»، بشمول آن نقش که بولتون در آغاز عملیات جنگی در عراق در سال 2003 بازی نموده، انتقاد نمود و این مدتها قبل از آن رخ داده بود، وقتیکه او را به قصر سفید به صفت مشاور دعوت کردند. ترامپ همچنان بولتون را به خاطر آن مورد انتقاد قرار داد که او بر «مدل لیبیا» برای کوریای شمالی پافشاری میکرد.

تحلیلگران می گفتند که کیم جونگ این رهبر کوریای شمالی از صرفنظر کردن از برنامه خود در باره ساختن سلاح هستوی می ترسید، به خاطر که او دید که معمر قذافی رهبر سابق لیبیا که در سال 2011 سرنگون کردند و کشتند، به چه سرنوشت دچار شد.

ترامپ اعلام داشت:« سوال اینست که او (جان بولتون)، ضمن گفتن چنین چیزها، بسیار زیاد هشیارانه عمل نمی کرد». مناقشات پیرامون تبصره های بولتون در باره کوریای شمالی چند ماه قبل آغاز شدند.

ترامپ راجع به برکناری بولتون در زمینه اصطحکاک های که چندی قبل در داخل قصر سفید، پیرامون پیشبرد مذاکرات با «طالبان»* (سازمان ممنوع در روسیه – تبصره مدیریت مسوول) به منظور پایان دادن به جنگ در افغانستان بروز نموده بودند، فیصله اتخاذ کرد. بولتون با ملاقات محرم مجوزه با نمایندگان «طالبان» در مقر کمپ دیوید که رئیس جمهور عجولانه در روزهای رخصتی گذشته لغو کرد، مخالفت نمود.

мертвые переговоры с талибами - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: مذاکرات با طالبان مردند

به گفته ترامپ، بولتون همچنان از برخورد اداره نسبت به ناآرامی های سیاسی در وینزویلا نیز «پیروی نمی کرد». بولتون و ترامپ جهت انتقال صلح آمیز قدرت از نیکولاس مادورو رئیس وینزویلا به هوان گوایدو رهبر اپوزیسیون دعوت بعمل آوردند.

دونالد ترامپ روسیه را رقیب بالقوه نامید - اسپوتنیک افغانستان
دونالد ترامپ روسیه را رقیب بالقوه نامید

ترامپ اعلام داشت که او حداقل پنج نامزد به مقام مشاوریت در باره مسایل امنیت ملی بررسی میکند و اینکه او جانشین بولتون را در هفته آینده نام خواهد برد. به قول سناتور لیندسی گریم (Lindsey Graham)، رئیس جمهور به او خبر داد که او حداقل پنج نامزد به این مقام: کیت کیلوگ (Keith Kellogg)، جنرال مستعفی که موقتاً در سال 2017 در این مقام کار کرده، براین هوک (Brian Hook)، مامور بلندپایه وزارت خارجه و ریک وودیل (Rick Waddell)، معاون اسبق مشاوریت در باره مسایل امنیت ملی بررسی میکند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала