مبارزه با تروریسم / بهانه‌ای برای خرابکاری های امریکا در جهان

© AP Photo / U.S. Army/Spc. Zoe Garbarinoمبارزه با تروریسم / بهانه‌ای برای خرابکاری های امریکا
مبارزه با تروریسم / بهانه‌ای برای خرابکاری های امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم حضور نظامی خود را در جهان گسترش داده است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه  فرانسوی Le Monde در گزارشی نوشت: کمتر از یک ماه بعد از حوادث 11 سپتامبر، نیروهای نظامی ایالات‌متحده به همراه نیروهایی از انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان و استرالیا به افغانستان حمله کردند تا با گروه القاعده و طالبان بجنگند. بهانه آن‌ها مبارزه با تروریسم بود.

اما اینک با گذشت 18 سال از آغاز شدن این حملات، نیروهای امریکایی بر پایه ادعای مبارزه با تروریسم، حضور نظامی خود را در بیش از 40 درصد از کشورهای جهان گسترش داده است.

سؤال اصلی اینجاست که آیا تروریسم در جهان از چیزی که در سال 2001 وجود داشته است، کمتر شده است یا اقدامات ایالات متحده  در آنچه خود نام «جنگ با تروریسم» به آن داده است، باعث گسترش تروریسم در جهان در طول 18 سال گذشته شده است؟ از سال 2001 به این‌سو، گرچه در چند سال ابتدایی شکل‌گیری ائتلاف ضد تروریسم از میزان عملیات‌های تروریستی در جهان تا حدودی کاسته شده است اما از سال 2005 به این‌سو به‌شدت به تعداد این عملیات‌ها اضافه شده است.

افغانستان و عراق که قرار بود از تروریست‌ها پاک شوند، به محلی برای ظهور گروه تروریستی داعش تبدیل می‌شوند و بعدازآن این گروه خود را در سراسر جهان ترغیب به انجام عملیات‌های تروریستی می‌کند و بدین ترتیب عملیات‌هایی که سراسر عراق و سوریه را به حمام خون تبدیل کرده بود.

با روی کار آمدن ترامپ و به کار بردن ادبیات نژادپرستانه او علیه مسلمانان و مهاجران کار را بیشترخراب کرد. حالا تروریست سیاه‌وسفید باهم و دست در دست هم امنیت روانی و زیستی کشور ها را بیشتر از پیش با خطر مواجه ساخته است.

سایت «دیتابیس تروریسم جهانی» که اطلاعات مربوط به عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان را گردآوری می‌کند، آمار جالبی را در خصوص فعالیت سازمان‌های تروریستی منتشر ساخته است که بعد از 11 سپتامبر به صورت جدی وارد کارزار تروریسم و کشتن انسان‌ها شده‌اند و یا اینکه اگر قبل از 11 سپتامبر نیز فعالیتی داشته‌اند، بعد از عملیات‌های ضد تروریستی امریکا فعال‌تر از قبل شده‌اند.

از این منظر داعش در آدم کشی در رتبه اول قرار دارد. طالبان تا سال 2013 با کشتن در حدود 11 هزار انسان بی‌گناه در رتبه دوم قرار دارد. تحریر طالبان که شعبه‌ای از طالبان در پاکستان است در رتبه سوم کشتار قرار دارد. بعدازآن‌ها نیز بوکوحرام، الشباب و القاعده در شبه‌جزیره عرب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала