پاکستان نمی تواند افزایش نیروی نظامی را در کشمیر نادیده بگیرد

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر پاکستان نمی تواند افزایش نیروی نظامی را در کشمیر نادیده بگیرد
پاکستان نمی تواند افزایش نیروی نظامی را در کشمیر نادیده بگیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا اسلام آباد مجتمع های S-400 خریداری خواهد کرد؟ اظهارات قاضی خلیل الله سفیر پاکستان در روسیه – راجع به اوضاع در ایالت مناقشوی کشمیر به تعقیب لغو موقف خاص آن توسط هند و تروریستان در افغانستان.

قاضی خلیل الله سفیر پاکستان در روسیه به روزنامه «ایزویستیا» خبر داد که در اسامبله عمومی آینده سازمان ملل متحد اسلام آباد یکبار دیگر موضوع جامو و کشمیر را بالا میکند. او در آنجا توجه را به خطرات برای تمام منطقه که به عقیده پاکستانیان، نسبت لغو موقف خاص این منطقه مناقشوی بوجود آمده، مبذول خواهد کرد. او در عین حال روحیه اسلام آباد را در مورد دیالوگ با دهلی نو در باره مسایل مناقشوی تائید کرد و همچنان راجع به نقش روسیه برای پاکستان معلومات داد.

- اسلام آباد در عرصه بین المللی - به ویژه با توجه به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل – با درنظرداشت امتناع دهلی نو از هرگونه میانجیگری و این موضعگیری آن که کشمیر موضوع داخلی هند است، چه اقدامات را می تواند اتخاذ نماید؟

- در تاریخ 16 اگست، نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت که هند در جامو و کشمیر اشغالی ایجاد کرد، در نیویورک برگزار شد. آنچه مهم است - هیچ یک از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل از این جلسه جلوگیری نکرد. این دو چیز را نشان داد. اول اینکه، اوضاع که توسط هند تحریک شده خطرات جدی برای صلح و امنیت در منطقه و خارج از آن، با توجه به اینکه پاکستان و هند سلاح هسته ای دارند، ایجاد کرده است. و نکته دوم - این جلسه غیرقانونی بودن ادعاهای هند مبنی بر لغو ماده 370 (در مورد وضعیت ویژه ایالت - Izvestia) منحصر به این که این موضوع داخلی آن است، نشان داد. جامو و کشمیر یک موضوع اختلاف بین المللی است و هیچ اقدام یک جانبه ای از طرف هند نمی تواند وضعیت این اختلاف را تغییر دهد.

عمران خان از احتمال جنگ اتمی بین هند و پاکستان هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان
عمران خان از احتمال جنگ اتمی بین هند و پاکستان هشدار داد

در ماه سپتامبر، عمران خان صدراعظم پاکستان و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهند کرد که صدراعظم در جمع اعضا سخنرانی خواهد کرد. من به طور خاص محتوای سخنان وی را نمی دانم، اما به طور سنتی تمام رهبران پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بحث بر سر جامو و کشمیر را مطرح کرده اند، و بطور حتمی بر مساله نقض جدی حقوق بشر توسط نیروهای هند تاکید کرده اند. کشمیرها برای حق تعیین سرنوشت خود مبارزه می کنند، اما هند این مبارزه مسالمت آمیز را وحشیانه سرکوب می کند.

پاکستان در 5 اگست الحاق جامو و کشمیر توسط هند را به شدت محکوم کرد. اقدامات طرف هندی با نقض حقوق بشر در مقیاس نسبتاً گسترده همراه بود - هنوز هم قیود بر گشت و گذار وجود دارد. بیش از 10 هزار کشمیر بی گناه توسط طرف هندی بازداشت شدند. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین در مورد وضعیت در کشمیر ابراز نگرانی کرده - به عنوان مثال، این کار اینترنت و مخابره موبایل را مسدود کرد، رهبران محلی و فعالان محلی را بازداشت کرد و ممنوعیت بر تجمعات مسالمت آمیز را اعمال کرد.

و من مطمئن هستم که در طول سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین در جلسات با رهبران سایر کشورها، صدراعظم عمران خان همه این موضوعات را مطرح خواهد کرد و به وضعیت ناگوار ایجاد شده توسط اقدامات یک جانبه و غیرقانونی مقامات هندی و توجه به این خطر جلب خواهد کرد. صلح و امنیت را به منطقه و فراتر از آن می رساند.

- در حالی که روسیه از هند و پاکستان دوری برابر حفظ نموده، یکی دیگر از اعضای شورای امنیت سازمان ملل - چین - همیشه در کنار اسلام آباد است و در درگیری فعلی آشکارا با تصمیم هند در مورد کشمیر مخالف نموده است. اما واکنش دهلی به اندازه معمول تند نبود که چنین حدثیات را در ذهن برخی از کارشناسان به وجود آورد که گویا حکومت مودی در مورد بهبود روابط با پاکستان تصمیم گرفته تا به تدریج  شکاف را بین اتحاد چین و پاکستان ایجاد کند. آیا در اسلام آباد چنین احساسی وجود دارد؟

- می خواهم تأکید کنم که چین همیشه در کنار پاکستان بوده است. همچنین در رابطه با وضعیتی که هند در نتیجه اشغال جامو و کشمیر بوجود آورده، کاملاً از ما حمایت کرده است.

همانطور که احتمالاً می دانید، چین و پاکستان همکاری و مشارکت استراتژیک همه جانبه دارند. ما با هم در حال ساخت دهلیز اقتصادی چین و پاکستان هستیم. سرمایه گذاری های چینی در این پروژه از 60 میلیارد دالر تجاوز میکند و طول این دهلیز که از کاشغر چین شروع می شود و در بندر گوادر پاکستان خاتمه می یابد، 3 هزار کیلومتر است. این یک پروژه به مقیاس بزرگ است که شامل شبکه ای از بزرگراه ها، بنادر، راه آهن و سیستم های انرژی است که امیدواریم نه تنها برای چین و پاکستان بلکه برای کل منطقه سودمند باشد. از این طریق می توانید نتیجه بگیرید که چه نوع روابطی با چین داریم.

پاکستان خواهان دخالت شورای حقوق بشر در موضوع کشمیر است - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان خواهان دخالت شورای حقوق بشر در موضوع کشمیر است

- چین تقریباً همیشه از پاکستان به عنوان دوست یاد میکند. اسلام آباد بطور سنتی روابط نزدیکی با کشورهای شیخ نشین خلیج فارس برقرار نموده است. روابط با امریكا برای --پاکستان نیز بسیار مهم است، اگرچه آنها بی ابر نیستند. روسیه در سیستم هماهنگی سیاست خارجی اسلام آباد چه جایگاهی را دارا می باشد؟

- سیاست بین المللی بازی با مبلغ صفری نیست؛ همه کشورها حق دارند با هر کسی که می خواهند روابط صمیمی و دوستانه برقرار کنند. پاکستان می خواهد با همه کشورها دوست باشد.

روابط روسیه و پاکستان طی چند سال گذشته به طور پیوسته در حال پیشرفت است. صدراعظم ما به تعمیق بیشتر روابط دو جانبه با روسیه در همه زمینه های مورد علاقه متقابل ، از جمله در زمینه های تجارت ، انرژی ، دفاع ، فرهنگ و آموزش اهمیت زیادی می دهد.

می خواهم یاداوری نمایم که در اجلاس سران SCO در بیشکیک، عمران خان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از نزدیک صحبت کردند. بنابراین بین رهبران ما درک متقابل به اندازه کافی وجود دارد. و بر این اساس ما قصد داریم روابط و همکاری خود را با روسیه در همه زمینه ها عمیق تر کنیم.

از سپتامبر سال گذشته، وزرای امور خارجه پاکستان و روسیه سه بار از جمله یک بار در مسکو ملاقات کردند و چند بار از طریق تلفن صحبت کردند، یعنی مشوره در مورد موضوعات مهم مختلف به طور مرتب صورت می گیرد.

هر دو طرف به خوبی می دانند که روابط در بخش انرژی - و روسیه با توجه به ثروت در منابع انرژی، می توان با اطمینان از این نظر ابرقدرتی نامید - همچنین بسیار امیدوار کننده هستند. در سال 2015، پاکستان و روسیه توافقنامه ای جهت همکاری در اجرای پروژه احداث خط لوله انتقال گاز شمال - جنوب به امضا رساندند که پیش بینی می شود احداث خط لوله گاز 1100 کیلومتری کراچی - لاهور توسط روسیه انجام شود و هر دو طرف برای تکمیل این پروژه مصمم هستند.

- آیا کدام چارچوب زمانی برای این پروژه وجود دارد؟

- این یک موضوع توافق متقابل است. در حال حاضر هر دو طرف در حال مذاکره برای حل مسائل مختلف مربوط به اجرای این پروژه هستند.

توجه داشته باشید که ما از علاقمندی روسیه به حفظ صلح و ثبات در جنوب آسیا قدردانی می کنیم. پاکستان و روسیه از نزدیک در مورد آشتی در افغانستان کار می کنند: به هر حال، نمایندگان پاکستان در تمام جلسات چارچوب مشورتی مسکو در مورد افغانستان شرکت کرده است.

ما همچنین از این واقعیت قدردانی می کنیم که پس از حادثه در پالوام (بیش از 40 افسر نیروی هندی در 14 فوریه 2019 در کشمیر کشته شدند - ایزوستیا) ، روسیه پیشنهاد داد تا به میزبان مذاکرات بین هند و پاکستان تبدیل شود و نقش سازنده ای را که مسکو در رفع وضعیت متشنج بازی کرده است.

 - پاکستان فعالانه در روند صلح افغانستان شرکت دارد. با توجه به انتظارات در باره خروج نیروهای امریکایی از این کشور - اگرچه مذاکرات ایالات متحده با طالبان* (این سازمان در فدراسیون روسیه ممنوع است. - ایزوستیا) متوقف شده - بسیاری در مورد این که داعش*( سازمان در فدراسیون روسیه ممنوع است - ایزوستیا) تهدیدی برای منطقه ایجاد کرده، اظهار نظر نموده اند. اسلام آباد در این باره چه فکر می کند؟

- تروریسم یک پدیده جهانی است، اما پاکستان بیش از سایر کشورها از این رنج می برد. ما در مبارزه با تروریسم 70 هزار نفر قربانی داده ایم و خسارات اقتصادی از 120 میلیارد دالر تجاوز نموده است. اکنون ما تجربه کافی در زمینه مبارزه با این شر اندوخته ایم و آماده هستیم تا آن را با سایر کشورها در میان بگذاریم.

دیدگاه وزارت خارجه پاکستان درباره لغو مذاکرات توسط ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
دیدگاه وزارت خارجه پاکستان درباره لغو مذاکرات توسط ترامپ

مرز بین پاکستان و افغانستان بیش از 2.4 هزار کیلومتر است و آنچه در آنجا اتفاق می افتد در درجه اول ما را تحت تأثیر قرار می دهد. و ما کاملاً از مذاکراتی که ایالات متحده تا همین اواخر با طالبان انجام میداد، پشتیبانی کردیم. 40 سال است که پاکستان میزبان 3 میلیون پناهنده است. صلح در افغانستان به آنها اجازه می دهد تا به کشور آبایی خود بازگردند.

در مورد دولت اسلامی - من آن را داعش می نامم، زیرا این سازمان هیچ چیزی اسلامی ندارد - آنها فقط تروریست هستند. و مانند روسیه، پاکستان نگران آن تهدید تروریستی است که آنها برای منطقه ایجاد می کنند. در چارچوب مسکو، ما با جزئیات در مورد این مشکل صحبت کردیم. یکی از موضوعاتی که بین ایالات متحده و طالبان مورد بحث قرار گرفت ، تضمین می کند که پس از خروج سربازان امریکایی از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. ما کاملاً از این هدف حمایت کردیم و تأکید کردیم که عقب نشینی نیروها باید منظم و مسوولانه باشد تا خلا بوجود نیاید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала