روسیه فقط یک امکان برای کشف و نابودسازی طیارات F-22 و F-35 دارد

CC BY 2.0 / Forsvarsdepartementet / Testflyging av første norske F-35روسیه فقط یک امکان برای کشف و نابودسازی طیارات F-22 و F-35 دارد
روسیه فقط یک امکان برای کشف و نابودسازی طیارات F-22 و F-35 دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه به خاطر سیستم های دفاع هوایی خود مشهور است، اما در بین کارشناسان در این مورد مناقشات جریان دارند که آنها تا چه حد بر ضد طیارات نامرئی موثر می باشند. متخصص در عرصه تکنالوژی های نظامی راجع به راداری می نویسد که از تکنالوژی «ستیلس» وحشت ندارد.

چارلی گااو (Charlie Gao) در مقاله خود در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، بعد از به وجود آمدن تکنالوژی «ستیلس» برای طیارات تبلیع وسیع

 بسیاری سیستم ها به مثابه «قاتل طیارات نامرئیی» آغاز گردید. یكی از خلاق ترین راه حل ها ایستگاه راداری بیستاتیک روسی «Barrier-E»/ «Struna-1» است كه توسط شعبات انستیتوت علمی-تحقیقاتی رادیو تخنیک نیژی گورود کانسرن «Almaz-Antey» طراحی شده. کانسرن «Almaz-Antey» تولید کننده عمده سیستم های دفاع هوایی و رادارها در روسیه است. سیستم های«Buk»، «Tor» و «S-400» و همچنین رادارهای جستجو برای آنها ساخت این موسسه است. رادار «Struna-1» در ابتدا در سال 1999 طراحی شده بود. بعداً این پروژه توسعه یافت که ایستگاه «Barrier-E» به نتیجه آن مبدل گشت. نمایش این طرح که برای صادرات در نظر گرفته شده، در نمایشگاه MAKS-2007 برگزار شد. در کتلاک محصولات آنلاین «Almaz-Anteya» وجود ندارد، اما به همراه سایر رادارها در نمایشگاه MAKS-2017 به نمایش گذاشته شد. شایعات وجود دارد که چنین رادارهایی در اطراف مسکو مستقر شده اند.

جنگنده های F-35 در مقایسه با Su-57 کور و کر هستند - اسپوتنیک افغانستان
جنگنده های F-35 در مقایسه با Su-57 کور و کر هستند

«Struna-1» از نظر رادار بیستاتیک از اکثر رادارها متفاوت است. این بدان معنی است که فرستنده و گیرنده در نقاط مختلفی قرار دارند، در حالی که آنها با یک ایستگاه راداری معمولی در یک مکان ارتباط دارند. رادارهای معمولی با مشخصات انتشار موج رادیویی محدود هستند. نظر به دورشدن رادار از منبع انتقال، قدرت سیگنال رادار مطابق قانون مربعات معکوس تضعیف می شود. ولی، سیستم کشف رادار با دریافت سیگنال منعکس شده کار می کند. در رادار معمولی، این امر به این واقعیت منجر می شود که سیگنال دریافت شده چهار برابر از سیگنال پخش شده ضعیف می باشد. تکنالوژی های «ستیلس» به اساس این واقعیت کار میکنند که طیاره در فاصله سیگنال منعکس شده را ضعیف می سازد، آن را به کمک مواد جذب کننده خاص پراکنده می سازد و جذب می کند. کیفیت ردیابی رادار بدتر شده میرود که نسبت آن بدست آوردن اطلاعات دقیق راجع به اهداف به مراتب پیچیده تر می شود.

«سترونا-1» - تلک راداری روسیه برای طیارات نامرئی ستیلس - اسپوتنیک افغانستان
«سترونا-1» - تلک راداری روسیه برای طیارات نامرئی ستیلس

رادار بیستاتیک «Struna-1» وسیله ای ایده آل برای کشف طیارات «ستیلس» نیست، اما در درگیری های بعدی می تواند تهدیدی جدی برای طیارات ناتو به بار آورد. حمله ای طیارات با ویژه گی های «نامرئی بودن» بسیار آسیب پذیر خواهند بود، چون آنها در یک ترتیب خاص پرواز از هم متفاوت هستند که آنها را به پرواز به داخل ناحیه پوشش رادار  «Struna-1» مجبور می کنند. این ایستگاه در فعالیت هماهنگ با سایر سیستم های کشف راداری " طیارات نامرئی"، می تواند اطلاعات مهمی در مورد محل موقعیت و حرکت طیارات «ستیلس» دشمن جمع آوری می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала