رویارویی خطرناک با روسیه

عضو شوید
سفیر سابق امریکا در اتحاد شوروی به کشورهای ناتو هشدار میدهد که آنها بیهوده، با افزایش قطعات نظامی در بالتیک، روسیه را تحریک میکنند. روسیه همین اکنون با تمرینات راکتی به این اقدامات تحریک آمیز پاسخ داده است. جیک میتلوک معتقد است که این همه به جنگ سرد نو منجر خواهد شد و این بسیار خطرناک است.

جانتان پارو (Jonathan Power) در مطلب منتشره در نشریه CounterPunch (امریکا) می نویسد، جیک میتلوک (Jack Matlock) در صفحه خود در شبکه اجتماعی با ابراز تعجب می نویسد:«این چه حماقت است!» مولف می افزاید – میتلوک – یکی از دوستان من در فیس بوک است و من معتقدم که او از نقطه نظر دانش خود راجع به روسیه از هیچکس کمی ندارد، چون در دوران رئیس جمهور رونالد ریگان او در قصر سفید مشاور ارشد در باره اتحاد شوروی و بعداً سفیر در مسکو بود.

علت عصبانیت وی، مطالبی بود که در اوایل ماه جاری در روزنامه «Newsday» منتشر شد (کانال تلویزیونی«NTV» روسیه بینندگان خود را با محتوای آن آشنا ساخت).

ما در مورد واکنش خشمگین روسیه نسبت به این ادعای اردوی امریكا صحبت می كنیم كه آنها می توانند دفاع هوایی منطقه كالینینگراد را غیرفعال سازند. و این دفاع توسط پیشرفته ترین سیستم های دفاع راکتی S-300 و S-400 روسیه تامین می شود. علاوه بر این، اردوی امریكا در اوایل سال جاری تمرینات مربوطه را انجام داده است.

جنرال جف هریگان (Jeff Harrigan)، قوماندان نیروی هوایی ایالات متحده در اروپا، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «اگر برای ما تخریب سیستم دفاع هوایی منطقه کالینینگراد ضروری باشد، پس ما برنامه ای برای این کار داریم و بگذار هیچکس در این مورد تردید نداشته باشد. ما هر بار چنین برنامه هایی را می سنجیم و اگر ما کدام وقت به اجرای آنها مجبور خواهیم شد، ما برای این امر آماده خواهیم بود».

امریکا و ناتو برای جنگ با روسیه آماده می شوند   - اسپوتنیک افغانستان
امریکا و ناتو برای جنگ با روسیه آماده می شوند

نماینده عالی رتبه نیروی هوایی ایالات متحده می گوید: «ما به آوضاع جنگ سرد برگشته ایم».

چه کسی به او اجازه گفتن چنین چیزهایی را داده است؟ هیچ گونه خبری از بالا در مورد دادن اخطار به او وجود ندارد، بنابراین باید از این واقعیت نتیجه بگیریم که این سیاست عرصه نظامی ایالات متحده است.

آن مردم که باور دارند که رئیس جمهور دونالد ترامپ تحت تأثیر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین است، باید در باره موضعگیری خود تجدید نظر کنند. دونالد ترامپ در دیدارهای شخصی با پوتین برخورد مودبانه و حتی دوستانه میکند، اما اقدامات ضد روسیه او با سخنان وی مغایرت دارد. من نمیتوانم یک نمونه را هم به یاد بیاورم که در آن ایالات متحده برای حمایت از روسیه کاری انجام داده باشد.

با وجود این، روسیه به ایالات متحده اجازه میدهد تجهیزات نظامی امریکایی از طریق راه آهن خود به افغانستان انتقال دهد. روسیه به واشنگتن انجن های راکتی می فروشد و در غیر این صورت امریکا در اجرای برنامه فضایی با مشکلات جدی مواجه میشد. روسیه راکت های خود را با بار مفید امریکایی به فضا پرتاب می کند.

چرا ما باید به جنگ سرد برگردیم، و آن هم با آن طرح ها و گام های مشکوک که آن را ایجاد می کند؟ روسیه هیچ چیزی خاصتاً بدی را - حداقل، در مقایسه با تصمیم امریکا در مورد گسترش مرزهای ناتو و نزدیک ساختن آنها به مرز روسیه، انجام نداده است.

در رویارویی روسیه و ناتو کی پیروز خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
در رویارویی روسیه و ناتو کی پیروز خواهد شد؟

میتلوک در جلسات مهم هنگامی که جیمز بیکر وزیر امور خارجه امریکا به ادوارد شوارنادزی وزیر امور خارجه روسیه و رئیس جمهور میخائیل گورباچف ​​اطمینان داد که ناتو مرزهای خود را به سوی شرق توسعه نخواهد داد، حضور داشت.

به عقیده شما روس ها دلیلی برای عصبانیت ندارند؟ برای آنها، اقدامات مشابه امریکایی به نوعی ناپلئون و هیتلر را یادآوری میکنند که بسوی مرزهای روسیه حرکت میکردند و از آنها عبور کردند.

طبق گفته میتلوک، پاسخ معقول باید چنین باشد:« اگر می خواهید، بازی های خود را انجام داده میتوانید، اما وقت و منابع خود را هدر مصرف میکنید. شما به خوبی می دانید که با انجام چنین اقدامات، شما در نتیجه عواقب آن از بین خواهید رفت. تقویت قدرت نظامی و لاف زدن در این مورد، به روسیه فقط دلیلی برای بالابردن دوبازی به دست میدهد».

مدل‌سازی آغاز جنگ بین روسیه و ناتو در اروپا - اسپوتنیک افغانستان
مدل‌سازی آغاز جنگ بین روسیه و ناتو در اروپا

با وجود این، میتلوک افزود، ما به این امیدوارم خواهیم بود كه روسیه برحق است: «ناتو قصد حمله به روسیه را ندارد و روسیه نیز قصد حمله به هیچ كشور ناتو را ندارد. ولی چنین بازی ها خطرناک است، چون حوادث مختلف رخ داده میتوانند که می توانند به تشنج خطرناک منجر گردند».

خلاصه اینکه، تلاش برای از سرگیری جنگ سرد از نظر تاریخی به هیچ وجه قابل توجیه نیست و همچنین غیرمثمر است.

 جنگ سرد دوم اصلاً آن هدفی نیست که جهت آن باید تلاش ورزید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала