بهترین و(خطرناکترین) تانک های روسیه

© Sputnik / Host photo agency /  مراجعه به بانک تصاویر بهترین و(خطرناکترین) تانک های روسیه
بهترین و(خطرناکترین) تانک های روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه امریکایی لیست کوتاه خود راجع به بهترین تانک های ساخته شده در روسیه ترتیب نموده است. در مقاله خاطرنشان ساخته شده که اتحاد جماهیر شوروی تانک های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر در نبردها آزمایش کرده، مزایا و کاستی های وسایط زرهی روسیه را تشریح می کند.

«ارماتا»؟ Т-90? و Т-34? کدام تانک ها در این لست شامل گردیده اند؟

کالیب لارسون (Caleb Larson) در مقاله منتشره در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه زرادخانه قدرتمند و بسیار متنوع تانک ها را به ارث برد. سازندگان تانک های اتحاد شوروی به سادگی تولید تانک ها ارزش میدادند که در راه اندازی تولید مسلسل و سهولت در بهره برداری کمک می نمود که قسماً ناکافی بودن آموزش عمله را جبران می کرد. مختصربودن و وزن کم نیز خصوصیت بارز تانک سازی شوروی - روسیه است. اینک تانک های مهیب که در روسیه ساخته شده اند. برخی از آنها هنوز هم به طور فعال در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

تانک تاریخی تی - ۳۴ - ۸۵ در رژه نظامی در میدان سرخ مسکو - اسپوتنیک افغانستان
مقایسه تعداد تانک های روسیه و ناتو

T-34

هر گونه بحث در مورد تانک ها بدون ذکر T-34 اتحاد شوروی ناقص خواهد بود. اولین بهره برداری از این تانک افسانه ای در سال 1940 صورت گرفت. او باید کاستی های تانک های سریع از سلسله BT را که سبک و سریعتر بودند، سلاح های سبک و زره ضعیف حافظتی داشت، جبران میکرد.

برخلاف BT ، تانک T-34 دارای زره ​​های سنگین تری بود. هر بخش بدنه با زره به ضخامت 45-47 میلی متری پوشیده شده بود و در زاویه ای قرار داشت که موثریت توپ های ضد تانک آلمانی بویژه Pak 36 را کاهش می داد که مرمی 37 میلی متری آن از زره تانک T-34  بازپس می پرید.

اولین مدل های تولید مسلسل کاملاً سبک بودند و وزن آن 26 تن بود. آنها به زنجیرهای وسیعتر مجهز شده بودند که این تانک ها را در بی راهه بسیار متحرک تر می ساخت. این امر هنگام حرکت در اراضی اطرافی روسیه هنگام آب شدن یخ ها اهمیت تعیین کننده داشت.

اولین تانک های T-34 با توپ کالیبر 76.2 میلی متر تجهیز شده بودند که در جنگ با ماشین های جنگی آلمان در اوایل جنگ موثر ثابت شد. بعداً، آلمانی ها زره تانک های خود را تقویت کردند که به نصب اسلحه 85 میلی متری نیاز داشت.

اگرچه ساختمان T-34 به طور کلی نسبت به نمونه های آلمانی برتری داشت، اما موثریت محاربوی تانک نسبت ناهمگونی در کیفیت ساختن زره تانک کاهش می یافت. ایالات متحده T-34 را در پولیگون ابردین آزمایش کرد و آنها نشان دادند که بدنه تانک از انواع مختلف فولاد ساخته شده که به همین علت به اندازه کافی سخت نیست، به همین دلیل غالباً خیلی نرم یا خیلی شکننده بود. زنجیر آن اکثراً می افتاد.

با وجود این، عقیده بر آنست که T-34 با گزینه های خود، در بین محبوب ترین تانک ها مقام دوم را کسب کرده است. و نکته متمایز غم انگیز T-34 این است که بیشترین خسارت را متحمل شده است، اگرچه به احتمال زیاد این امر در درجه اول به آموزش ضعیف عمله تانک ها مربوط بود.

Т-54/55

خانواده تانک های T-54 پس از جنگ جهانی دوم با هدف از بین بردن نقص طراحی T-34 ساخته شده که در مرحله نهایی فعالیت های محاربوی تثبیت شده بودند. این کاستی ها شامل توپ بهبود یافته، اما هنوز ضعیف تر 85 میلی متری و همچنین زره نازک بودند. از نقطه نظر ظاهری، T-54 و T-55 به هم بسیار شبیه هستند. پیشرفت های جزئی مکرر در T-54 که در طول ترمیم و نگهداری برنامه ریزی شده، آن را به T-55 بسیار شبیه می سازد. از همینرو این تانک ها بنام تانک های 54/55 یاد میشوند.

تانک های 54/55  در جنگ داخلی در سوریه، در لیبیا، یمن و عراق شرکت نموده اند. از برکت همین کار، این تانک احتمالاً غنی ترین تجربه محاربوی نسبت به تمام تانک های ساخته شده تاکنون، دارا می باشند.

خانواده Т-90

T-90  زاده پایان دوره اتحاد شوروی است. این تانک باید وسایط کهنه شده  T-64، T-72 و T-80 را تعویض میکرد. براساس گزارش ها، این بزرگترین تعداد تانک های نسل سوم زرادخانه روسیه است.

T-90  کمی شبیه هیولای فرانکنشتاین به نظر می رسد. در حقیقت، این تانک عصری شده T-72  و کاملاً مدرن با زره قدرتمندتر، با برج ناموفق نوع T-80 و با همان توپ 125 میلی متری با میل لشم است. این تانک یک مجموعه محافظت فعال دارد و وزن آن به 50 تن میرسد. اما به دلیل انجن با قدرت 1000 قوه اسب طاقت آن به اساس واحد وزن این تانک بسیار ضعیف است.

تانک های T-90 در داغستان، سوریه و شرق اوکراین در درگیری ها استفاده شده است.

تانک های «تی-90» روسیه به عراق می روند - اسپوتنیک افغانستان
تانک های «تی-90» روسیه به عراق می روند

با وجود نواقص انجن، T-90 با انواع آن رقیب شایسته M1 امریکایی، به ویژه به دلیل زره قدرتمندتر، شمرده میشود.

Т-95

شاید این مرگبارترین تانک روسی باشد، اما فقط به صورت یک نمونه اولیه تجربوی وجود دارد.

کار ساختن این تانک در سال 1988 با هدف سبقت از تانک های ناتو نظر به دفاع زره و قدرت آتشی آغاز شد. عمله این تانک از برکت دستگاه اتومات پرکاری و برج غیر مسکون به سه نفر کاهش یافت.

تولید تانک های جدید تایردار در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
تولید تانک های جدید تایردار در روسیه

قرار بود اسلحه اصلی آن بسیار قدرتمند باشد و توپ 152 میلی متر با میل لشم در تانک نصب شده است.

T-14  «ارماتا»

تانکT-14  «ارماتا» اولین تانک عمده محاربوی نسل جدید روسیه است. این تانک تجربه جنگی کسب نکرده، اما ساختمان آن دارای چندین نوآوری است که باعث می شود این دستگاه به عنوان مرگبارترین تانک در جهان نامیده شود.

مطابق عنعنات تانک سازی اتحاد جماهیر شوروی،T-14  دارای وزن بسیار کم 48 تن برای تانک عمده می باشد (تانک امریکایی M1 Abrams بیش از 69 تن وزن دارد). این تانک همچنین بسیار خوب تجهیز شده، برج آن غیرمسکون است و توسط دستگاه پرکاری اتومات تجهیز شده و تعداد عمله آن را سه نفر تشکیل میدهد.

در شرایط عادی بهره برداری، انجن دیزلی با قدرت 1500 قوه اسب به تانکT-14   قدرت باورنکردنی 31 قوه اسب در هر تن می بخشد (برای مقایسه، در M1 این رقم بسته به نوع آن 23 تا 27 قوه اسب در هر تن است).

ترس و هراس ناتو از تانک های روسیه - اسپوتنیک افغانستان
ترس و هراس ناتو از تانک های روسیه

T-14 دارای سه قشر حافظتی زره می باشد. عمله تانک در یک کپسول زرهی معادل 900 میلی متری با ترکیب خاص جابجا میشود. برج و بدنه تانک تحت پوشش آخرین دفاع فعال نسل چهارم روسیه بنام «ملخیت» (Malachite) قرار دارد که مقاومت بیشتری در برابر مرمی های توپهای ضد زره با شلیک زیر کالیبر ایجاد می کند.

و بالاخره، T-14 دارای کومپلکس حافظتی فعال "Afganit" است که در آن از رادار امپولسی داپلری برای کشف، رهگیری یا منحرف ساختن مهمات در حال پرواز با چارج ماده منفجره استفاده می شود.

تانک ها برای همیشه

تانک نو «ارماتا» روسیه بهترین تانک در جهان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
تانک نو «ارماتا» روسیه بهترین تانک در جهان است؟

احتمالاً، در اتحاد جماهیر شوروی نسبت به هر جای دیگر تعداد بیشتر تانک های آزمایش شده در نبرد تولید می شوند، اگرچه ساختمان این وسایط ایده آل نیست. با وجود این، به دلیل سادگی ساختمان و سهولت کنترول، این تانک ها به سراسر جهان صادر می شوند و برخی از مدل های شوروی هنوز هم به طور جدی مورد استفاده قرار می گیرند. گمان نمی رود که در آینده نزدیک ما به تعداد زیادی تانک های T-14 «Armata» را مشاهده کنیم، اما به همین دلیل تانک کمتر مرگبارتر و هیبتانکتر نمی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала