آیا تنها گذاشتن متحدان کردی توسط امریکا به معنی «شکست» است

© AFP 2023 / Delil Souleiman آیا تنها گذاشتن متحدان کردی توسط امریکا به معنی «شکست» است
 آیا تنها گذاشتن متحدان کردی توسط امریکا به معنی «شکست» است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امتناع امریکا از حمایت از کردها در سوریه خیانت و در عین حال شکست در شرق نزدیک است. ترامپ متحدان کرد خود را به حال خود تنها رها کرد. اکنون آنها باید به تنهایی با اردوی ترکیه بجنگند و ایالات متحده دیگر قصد ندارد در منازعات به دشواری قابل حل شرکت کند.

فلیپ جیلی (Philippe Gélie) در مطلب منتشره در روزنامه Le Figaro (فرانسه) می نویسد، در آستانه مداخله در عراق، جنرال کولین پاول به جورج دبلیو بوش با استفاده از کلمات که معمولاً در فروشگاه چینی گفته می شود:«شکستاندی – بپرداز» هشدار داده بود. پس از وقایع غم انگیز یازده سپتمبر 2011، امریکا در شرق نزدیک بسیار می شکستاند و خساره می پرداخت. دونالد ترامپ امروز سوال می کند: «و برای چه؟» عدم تمایل طبیعی وی برای استفاده از نیروهای امریکایی در درگیری های دور و درهم و برهم به اوج خود رسیده است.

عملیات زمینی ارتش ترکیه در سوریه آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
عملیات زمینی ارتش ترکیه در سوریه آغاز شد

رهبر کاخ سفید با تماس های تیلفونی روز یکشنبه خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سرنوشت متحدین کردی غرب را که در صفوف مقدم علیه "دولت اسلامی" (سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه – تبصره مدیریت مسوول) می جنگیدند، تعیین نمود. این اقدام (خیانت شرم آور از دیدگاه کردها) آنها را در اختیار دشمنان ترک قرار می دهد و همچنین آنها را به آغوش بشار اسد و همکاران روسی او می اندازند. موازی با این، ترامپ به وضوح به رها کردن افغانستان به طالبان 18 سال پس از آغاز حمله به سنگرهای آنها در کابل که سرآغاز طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا بود، تمایل دارد. آنچه که به عراق مربوط میگردد، جایی که ایالات متحده در اواخر دهه 160 هزار سرباز داشت، رئیس جمهور به آن اجازه می دهد، تا تدریجاً در مدار ایران ، دشمن عمده خود در این منطقه جهان، قرار گیرد.

کُردهای سوریه از تلفات ملکی در نتیجه عملیات نظامی ترکیه خبر داده اند - اسپوتنیک افغانستان
کُردهای سوریه از تلفات ملکی در نتیجه عملیات نظامی ترکیه خبر داده اند

این عقب نشینی دونالد ترامپ، قرار معلوم، نشان دهنده شکست امریکا در شرق نزدیک است. رئیس جمهور تمایل برای تغییر صفحه ماجراجویی که دو تریلیون دالر هزینه داشت و 7000 سرباز و 300 هزار غیرنظامی، بدون در نظرداشت سوریه، کشت، تائید میکند.

لاوروف در باره عملیات نظامی ترکیه: تمام مشکلات باید از طریق گفتگوها حل شود - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف در باره عملیات نظامی ترکیه: تمام مشکلات باید از طریق گفتگوها حل شود

در این میدان نبرد گسترده  که شکست عمومی را به خاطر می آورد، روسیه پوتین، ایران با واحدهای مسلح خود (آنها تا مرزهای اسرائیل فعال هستند)، رژیم دمشق و دولت اسلامی که به دنبال احیای مجدد هست، برنده می شوند. فرار اوباما در سال 2011 به مقدمه گسترش دولت اسلامی مبدل گشت. عقب نشینی ترامپ همچنین می تواند برای متحدان بی قدرت امریکا، از جمله ما، به بهای گران تمام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала