چرا شاهزاده سعودی بامدال غازی «میربچه خان» تقدیر شد؟

© Photo / Marc Mullerچرا شاهزاده سعودی بامدال غازی «میربچه خان» تقدیر شد؟
چرا شاهزاده سعودی بامدال غازی «میربچه خان» تقدیر شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدال «غازی میربچه خان» یکی از بالاترین افتخارات افغانستان برای قدردانی از همکاری‌های شهزاده ترکی الفیصل با دولت افغانستان در زمان جهاد به روی سینه وی آویخته شد.

 

به فرمان رئیس جمهور غنی، یکی از بالاترین افتخارات افغانستان، مدال «غازی میر بچه خان» به امیر ترکی الفیصل رییس استخبارات اسبق سعودی  توسط دکتور همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور و سر پرست وزارت مالیه در سفارت افغانستان در جده  اهدا شد.

 همایون قیومی سر پرست وزارت مالیه افغانستان در مراسمی که برای اهدای این مدال در ریاض برگزار شده بود، از همکاری‌های ترکی الفیصل تشکر کرده و گفت، این مدال بخاطر تلاش‌های وی برای گسترش روابط دوجانبه تفویض شد.

از آنجا که به همه روشن است، رئیس جمهور غنی چندان طرفدار جهاد و جهادیون نیست و از سوی دیگر شخصیت ها و کشور های زیادی در افغانستان به نحوی دخیل بوده و ماموریت های را انجام داده اند، پس چرا فقط شاهزاده سعودی و به پاس کدام خدمات می تواند چنین مدالی را دریافت کند؟

محمد عارف رحمانی نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان، ماستر حقوق و پژوهشگر سیاسی در صحبت با اسپوتنیک ضمن تبصره در این مورد ابراز داشت: 

تا جایی که تجربه ها نشان‌ داده است، تمام مدال ها و افتخارات با ارزش افغانستان، اغلب به شخصیت ها و افرادی اهدا شده که در اصل شایستگی و لیاقت دریافت چنین افتخارات را نداشته و برعکس آنچه که باید، عمل نموده اند.

آقای رحمانی می گوید: مثلا در داخل خود افغانستان نیز بعضا طوری شده که یک مدال دولتی بسیار بالابه یک وزیر و یا یک مقام دولتی خائن و یا هم به یک نظامی اهدا شده که در وظایف خود اصلا موفق نبوده اند.

شاهزاده سعودی نشان امان الله خان دریافت کرد - اسپوتنیک افغانستان
شاهزاده سعودی نشان امان الله خان دریافت کرد

وی می گوید، اهدای مدال «غازی میربچه خان»  نیز از مجموعه همین اقدامات «بی انصافی» دولت است که بار دیگر تکرار شده است، و می افزاید:

اهدای مدال نامبرده به امیر الفیصل از جانب حکومت افغانستان یک اقدام عجیب است، زیرا به همه روشن است که این شاهزاده سعودی یک شخصیت استخباراتی است و او بیشترین نقش را در بحران افغانستان بازی نموده است و دادن چنین مدال از سوی آقای اشرف غنی به وی واقعا پرسش برانگیز است .

 نماینده مجلس می گوید، کدام معامله پشت پرده بازی های استخباراتی حتما موجود بوده و اتفاقات مهمی میان غنی و شاهزاده سعودی رُخ داده  که امیر الفیصل مفتخر به دریافت این مدال شده است.

آقای رحمانی می گوید، اینکه با پاس کدام «خدمات شایست»، ترکی الفیصل این مدال را دریافت نموده نیز یک مسأله پرسش برانگیز است.  در کشوری های مانند افغانستان از مفاهیم جهاد، دین و حتا خداوند بیشتر به منظور دست یابی به اهداف سیاسی، استفاده صورت گرفته واین مفاهیم ابزاری بوده و برای گردش سیاست استفاده می‌شود. یکی از مثال های روشن نقش سعودی ها در افغانستان، ایجاد القاعده بود. به همه مشخص است که عربستان سعودی تامین کننده مالی و حمایت کننده تروریستانی همچون طالبان و داعش نیز بوده است

به گفته آقای رحمانی اهدای یک مدال عالی افغانستان به فردی که اصلا به باور بسیاری افغان ها لیاقت آنرا را ندارد و آن هم از سوی رئیس جمهور افغانستان که بار ها با اقدامات خود ثابت نموده که مخالف جهاد و جهادیون است، و اینکه این مدال توسط  همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور به شاهزاده سعودی اهدا شد یک امر عجیب بوده و ثابت می سازد که بازی های پشت پرده جریان دارد.

ترکی بن فیصل آل سعود، یک عضو از آل سعود، خانواده سلطنتی عربستان سعودی است. او یکی از بنیانگذاران بنیاد ملک فیصل است و به حیث رییس مرکز ملک فیصل پژوهش و مطالعات اسلامی عمل می‌کند.

از سال 1977 تا سال 2001، شاهزاده ترکی مدیر کل ریاست استخبارات عمومی سعودی بود موصوف روابط نزدیکی با اشرف غنی و تیم انتخاباتی وی داشته است .

  گفتنیست که  مدال «غازی میربچه خان» چهارمین مدال افتخاری افغانستان است که به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در عرصه‌های عملی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی خدمات شایان و ارزشمندی را ایفا نموده اند، اهدا می شود. غازی میربچه خان به عنوان یکی از قهرمانان افغانستان شناخته شده که برای آزادی و استقلال کشورش جنگید و به اسم «قهرمان ملی» نیز از او یاد می‌شود.      

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала