کردهای سوریه تروریست نیستند

© Photoخان آغا رضایی، عضو مجلس نماینده‌گان افغانستان
خان آغا رضایی، عضو مجلس نماینده‌گان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عملیات اخیر ترکیه علیه کردهای سوریه یکی از بحثهای مهم بین نمایندگان پارلمان ها در کنفرانس استانبول بود.

به گزارش اسپوتنیک - خان آغا رضایی، عضو مجلس نماینده‌گان افغانستان، که رییس‌جمهور غنی با سفر رسمی او به ترکیه برای شرکت روسای پارلمان های با موضوع مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت بین المللی مخالفت کرد، در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک دیدگاه خود را در مورد دلایل مخالفت غنی با سفرس به ترکیه، لغو سفر لاریجانی به استانبول، تاثیر کنفرانس بر مبارزه با تروریسم در افغانستان و عملیات نظامی ترکیه در سوریه شریک ساخت.

اسپوتنیک: رییس جمهور افغانستان مصرف سفر شما را به ترکیه منظور نکرد. دلیل این اقدام رئیس جمهور غنی چه بود؟ رسمی و غیر رسمی؟

یکی از دلایلی که آنها مطرح کردند این است که وکلا باید دارایی های خود ثبت نمایند، اما ۸-۹ وکیلی که به اینجا آمده اند، حتی یک تن شان هم ثبت دارایی نکرده است. قانون باید یکسان بالای همه شود. آقای غنی این مسئله را بهانه گرفتند اما غیر رسمی، اصل قضیه طوری است که ما در بحث های انتخابات با ایشان همخوانی نداشتیم، با تیم شان نبودیم و با وی همکاری نمیکردیم. دیگر اینکه من در مجلس اکثرا از ارگ ریاست جمهوری انتقاد میکنم، زیرا ما به فاشیسم و نشنلیزم نه میگویم و به عدالت اجتماعی و هم‌زیستی باور داریم. اما ایشان فکر و مفکوره دیگر دارند.

اسپوتنیک: مصارف سفر شما به ترکیه چقدر شد؟

شاید، ۲-۳ هزار دالر. من در بیزنس کلاس سفر میکنم، اما دولت تنها تکت اکانوم کلاس میخرد.

اسپوتنیک: سفر شما، سفر رسمی است. اما شما به مصارف شخصی خود اینجا آمده اید. چرا؟

من عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان هستم. مبارزه علیه تروریسم یکی از مسئولیت های این کمیسیون میباشد. کنفرانس امروز برای بحث روی چالشهای اوضاع افغانستان و مبارزه علیه تروریسم اختصاص یافته است. ما میخواهیم در این کنفرانس بیان نمایم که مردم ما مانند مردم سایر کشورهای جهان میخواهند در صلح و آرامش زندگی نمایند، ما تروریست نیستیم و از تروریسم حمایت نمیکنیم. متاسفانه در حال حاضر افغانستان قربانی بازی های بزرگ جهانی میباشد. از همین رو به عنوان نماینده مردم ما باید صدای مردم افغانستان را به گوش جهانیان برسانیم. بنابرین به مصرف دولت و یا هم به مصرف شخصی ما باید مبارزه خود را به پیش ببریم.

از سوی دیگر، با توجه به اعتمادی که مردم به من نموده اند و من را نماینده خود برگزیده اند، برای عملی کردن وعده هایم باید از مصارف شخصی هراس نداشته باشم. تنها پول تکت نه بلکه در راه خدمت به مردم آماده هستم که خونم را بریزانم.

 چاووش اوغلو: ما از انزوا هراسی نداریم زیرا حق با ماست - اسپوتنیک افغانستان
چاووش اوغلو: از انزوا نمی‌ترسیم زیرا حق با ماست

اسپوتنیک: این کنفرانس چطور می‌تواند به افغانستان در امر مبارزه با تروریسم کمک کند؟

این کنفرانس چندان تاثیری بالای اوضاع افغانستان ندارد، زیرا امریکایی ها که یک طرف مهم قضیه هستند دراین کنفرانس شرکت ندارند و ایران نیز این کنفرانس را به دلیل عملیات ترکیه در سوریه  بایکوت کرد.

از سوی دیگر این کنفرانس فقط بین پارلمان هاست. بدین معنا که بازی های پشت سر پارلمان ها نمی توانند به نفع مردم رقم بزنند. فقط می شود که نظریات مشترک را با هم شریک ساخت و امیدوار هستیم که به یک توافق برسیم . در این کنفرانس روی یک قطعنامه مشترک کار صورت گرفته و دراین قطعنامه در مورد اصطلاح پدیده تروریسم کار صورت گرفته.

اسپوتنیک: نظر شما در مورد لغو سفر لاریجانی به کنفرانس چی است؟

در مورد لغو سفر لاریجانی باید بگویم که این مساله به روابط ایران و ترکیه برمی گردد و به ما ربطی ندارد. اما خوبتر می بود اگر آقای لاریجانی دراین کنفرانس اشتراک می کرد زیرا مساله مبارزه مشترک علیه تروریسم مطرح است. ما باید منافع همدیگر را در نظر داشته باشیم.

اسپوتنیک: غیبت آقای لاریجانی چه تاثیری بر دیدار ها خواهد کرد؟

واضح است که این غیبت تاثیری بر اوضاع افغانستان خواهد داشت زیرا ایران نیز یک کشور دخیل در قضایای افغانستان و یک کشور مهم از جمله کشور های همسایه است.

اسپوتنیک: نظر تان در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه چیست؟ پاکستان ازاین عملیات حمایت کرد. آیا به نظر شما کردهای سوری تروریست هستند؟

اینکه پاکستان این عملیات را حمایت نموده مربوط به سیاست خود شان است ولی ما به این نظر هستیم که کرد های سوری تروریست نیستند و آنها حق داشتن آزادی و زندگی دراین کشور را دارند و من بیشتر ازاین دراین خصوص گفتنی ندارم.

نظامیان سوریه برای مقابله با ترکیه به سمت شمال در حرکت می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
نظامیان سوریه برای مقابله با ترکیه به سمت شمال در حرکت می‌شوند

اسپوتنیک: افغانستان چگونه با تروریسم مبارزه خواهد کرد؟ چه برنامه هایی داردید؟

ما عملا اکنون نیز مبارزه داریم و داخل جنگ گرم هستیم. تا فعلا مردم افغانستان مبارزه می کنند اما کشور های ذینفع از آن استفاده می کنند.

کشور های ذیدخل نیز در افغانستان خواستار استفاده از اوضاع به نفع خود شان هستند. کشور های است که در رشد تروریسم در افغانستان نقش عمده را دارند ولی ما سند رسمی در اختیار نداریم و گفته نمی توانیم که دقیقا کدام کشور؟

به نظر من بزرگ‌ترین ناامنی را پاکستان در کشور ما براه می اندازد، اگر پاکستان مداخله خود را در امور افغانستان قطع کند، کلانترین مشکل افغانستان حل می شود.

از طرف دیگر کشور ایران است که تا یک اندازه از سوی آنها هم به مشکل مواجه هستیم. هر زمان که این کشورها مداخله خود را در امور کشور ما قطع کنند  70 درصد مشکل ما حل می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала