مانع اصلی بر سر راه مذاکرات صلح امریکا با طالبان چیست؟

© Photoمانع اصلی برسرراه مذاکرات صلح امریکا با طالبان چیست؟
مانع اصلی برسرراه مذاکرات صلح امریکا با طالبان چیست؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال از تصمیم ایالات متحده برای از سرگیری مذاکرات این کشور با طالبان خبر داد. اما آیا تمام موانع از سر راه مذاکرات صلح برداشته شده و گفتمان ها مجددا آغاز خواهد شد؟

رئیس جمهور ترامپ اخیرا به دلیل آنچه کشته شدن یک سرباز امریکایی در افغانستان عنوان شد، مذاکرات میان طالبان و نماینده ایالات متحده امریکا برای افغانستان  را بعد از ماهها گفتمان های فشرده برای پایان دادن به جنگ در افغانستان لغو کرده و اعلام کرد که حملات علیه طالبان تشدید خواهد شد.

اما در افغانستان دلیل این تصمیم رئیس جمهور امریکا را کشته شدن نظامی امریکایی نه،  بلکه فشارهای سیاسیون و مقامات کنونی ایالات متحده، دانستند. گفته شد که ترامپ، دلیل قانع‌کننده‌ای برای دیدار با رهبران طالبان و امضاء توافق‌نامه با این گروه را نداشته و ندارد.

خلیلزاد کنگره امریکا را در جریان جزئیات توافق با طالبان قرار داد - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد کنگره امریکا را در جریان جزئیات توافق با طالبان قرار داد

روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا  به نقل ازیک منبع آگاه گفته است: در زمان حضور خلیلزاد در پاکستان وی با هیات طالبان دیدار و در مورد شرایط از سرگیری مذاکرات رایزنی کرده است. 

براساس این گزارش، نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با دیپلمات برجسته کشورهای مختلف دیدار و سپس در پاکستان با ملابرادر، معاون سیاسی طالبان دیدار و رایزنی کرده است. 

تاکنون وزارت خارجه امریکا در مورد محتوای مذاکرات خیلیزاد و طالبان اظهار نظری نکرده است، اما عنوان کرده است که این سفر به منظور آغاز مذاکرات میان امریکا  و طالبان انجام نشده است.

حالا پس از برگزاری انتخابات، بار دیگر مذاکرات صلح جز اولویت درمساله افغانستان شمرده میشود. اکنون که انتخابات پایان یافته تلقی می شود، آیا مذاکرات  مجددا آغاز خواهد شد؟

 اسپوتنیک این پرسش را با شماری از کارشناسان افغان مطرح نموده است.

احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در صحبت با اسپوتنیک در رابطه گفت:

تا جایی که گفته می شود، زلمی خلیلزاد تا هنوز مذاکرات را رسما با نمایندگان طالبان، آغاز نکرده، اما آقای خلیلزاد در دید و بازدید ها با مقامات امریکا و کشور های ذیدخل، یعنی کشورهای که در مسأله صلح افغانستان دخیل هستند وعده سپرده که مذاکرات با طالبان را مجددا آغاز خواهد کرد.

در ضمن از سفری که نخست وزیر پاکستان- آقای عمران خان به تهران داشت و سفر وی به عربستان سعودی و دیدار های که در طی این سفر ها صورت گرفته، همه نماینگر بازی های منطقوی برای ازسرگیری مذاکرات صلح  و بیانگر آنست که کشور های ذیعلاقه در موضوع افغانستان خواستار ازسرگیری مذاکرات اند و در این راه از هیچگونه تلاشی دریغ نمی کنند.

آقای سعیدی در ادامه می گوید، زلمی خلیلزاد گفته است که مذاکرات جدید ادامه مذاکرات قبلی خواهد بود و در خصوص جزئیات و شرایط این مذاکرات تا هنوز معلوماتی در دست نیست. بدین معنا که آقای خلیلزاد تا هنور مسقیما با طالبان مذاکره نکرده، اما به حامیان مذاکرات در مورد ازسرگیری آن وعده سپرده و باید منتظر بود که چه زمانی و با کدام شرایط مذاکرات ازسرگرفته خواهد شد.

آقای سعیدی معتقد است که اگر خلیلزاد اشاره‌ای از دفتر ترامپ دریافت نکرده باشد، هرگز به خود اجازه دادن وعده برای ازسر گیری مذاکرات را نمی‌داد.

در همین حال، غلام حسین ناصری  نماینده کابل در مجلس می گوید: سفر اخیر هیئت همراه خلیلزاد و نمایندگان دفتر سیاسی  طالبان در قطر به رهبری ملا برادر به پاکستان خود به معنی آغاز تلاش ها برای از سرگیری گفتمان های صلح است. گفته می شود که آنها با هم دیدارهای داشته اند و از صحبت های که پس ازاین سفر منتشر شد برمی‌خیزد ملاقات های صورت گرفته. وی می گوید:

«در خصوص جزئیات بحث آنها از گزارشات که کم و بیش منتشر شده چنین برمی‌اید که طالبان خواستار آزادی "انس حقانی" فرد شماه دو شبکه حقانی شده اند و در بدل وعده سپرده اند که دوتن از استادان امریکایی که سال گذشته در منطقه دارالامان از سوی طالبان به اسارت گرفته شد را آزاد خواهند کرد. و این اظهارات به عنوان پیش شرط های مذاکرات آینده پیشنهاد شده است».

مسأله دیگر که در مورد آن صحبت می شود اینست که گویا آقای خلیلزاد از طالبان خواسته است که به خشونت ها پایان دهند، در غیرآن وی  پیشبرد مذاکرات صلح را غیر ممکن دانسته است.

 از سوی دیگر ناجیه انوری، رئیس ارتباطات ستراتیژیک وزارت دولت در امور صلح در خصوص ازسرگیری مذاکرات ابراز بیخبری نموده می گوید:

طوری که روشن و نمایان است این گزارشات برگرفته از رسانه هاست و تا هنوز از موضع رسمی دولت امریکا در خصوص ازسرگیری مذاکرات چیزی گفته نشده، پس نمی توان در مورد آن چیزی ابراز داشت. اینکه اطلاعات رسمی چی می گوید تا هنوز معلوم نیست.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که این گروه آماده است تا توافقی را که پیش از این با امریکا درباره آن صحبت کرده امضا کند.

وی گفته است: توافق آماده شده اما حالا به امریکا بستگی دارد که می‌خواهد مسئله افغانستان را از طریق صلح‌آمیز و یا نظامی حل کند، در هر صورت ما آماده‌ایم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала