دانشمند روسی برای ایجاد اطفال اصلاح شده ژنتیکی پلان ها طراحی میکند

© Fotolia / Massimhokutoدانشمند روسی برای ایجاد اطفال اصلاح شده ژنتیکی پلان ها طراحی میکند
دانشمند روسی برای ایجاد اطفال اصلاح شده ژنتیکی پلان ها طراحی میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این ماه، دنیس ربریکوف به عمارت قدیمی مسکو که حالا در آن انستیتوت فلسفه اکادمی علوم روسیه قرار دارد، رفت تا با منتقدین دیدار کند و به همه جربحث ها نقطه پایان بگذارد.

ژان کوهین (Jon Cohen) در مطلب منتشره در نشریه Science (امریکا) می نویسد، ربریکوف یک متخصص معتبر ژنتیک اما کمی شناخته شده از پوهنتون ملی تحقیقاتی علوم طبی روسیه بنام پیروگوف است. وقتیکه مقاله جنجال برانگیز او در ماه جون در مجله Nature  منتشر شد، او در آن راجع به پلان خود در باره تغییر DNA جنین انسانی با استفاده از تکنالوژی قوی تصحیح CRISPR صحبت نموده بود. پس از این ربريكوف توجه تمام جهان را به خود جلب كرد و اقدامات او در روسيه و ساير كشورها محكوم شد و اين دانشمند را ماجراجوی تبليغ کننده برای خود خواند.

دانشمندان روسی دریافتند که چطور می توان سلول های نامرئی را برای HIV ساخت - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان روسی دریافتند که چطور می توان سلول های "نامرئی" را برای HIV ساخت

در ابتدای این جلسه که در آن کارشناسان بیوتیک، ژنتیک و طبیبان معالج حضور داشتند، ربريکوف شکایت کرد که حاضرین می خواهند در باره شایستگی تجربه پیشنهادی وی، قبل از اینکه وی حتی فرصتی برای صحبت کردن مفصل در مورد آن داشته باشد، بحث کنند. این دانشمند گفت:« مردم در مورد افكار و نیات من بحث می كنند، گویی من در اینجا نیستم». وی افزود: « در روسیه ما ضرب المثل داریم:" من پاسترنک را نخوانده ام، اما من نظر خود را در مورد آن دارم». مقصد او اثر نویسنده "داکتر ژیواگو" بود و گفت:«   این مورد من است».

آن عصبانیتی که ربریکوف با آن روبرو میشود، به نگرش منفی نسبت به دانشمند چینی هئی جیانکویی (He Jiankui) مربوط است که در ماه نوامبر سال گذشته همه جهان را حیرت زده ساخت، وقتی که خبرهایی مبنی بر این منتشر شدند که وی مخفیانه جنین انسان را با استفاده از CRISPR به خاطر تلاش جهت پایدار ساختن آن در برابر HIV تصحیح کرده و سپس آن را به رحم یک زن پیوند زده که در نتیجه دختران دوگانه به دنیا آمدند. او به خاطر رعایت قوانین با دقت مورد بررسی قرار گرفت، اما دختران در معرض خطر جدی قرار ندارند.

 ربريكوف نتوانست زن مبتلا به ویروس HIV را پیدا كند كه داروهاي ضد ويروسي بر او تائثیر نمي کند و مي خواهد باردار شود. بنابراین، او به تازگی به جهت دیگری تغییر جهت نموده و جستجوی جفت ناشنوا با تغییر 35delG در ژن GJB2 آغاز کرده است. تغییر 35delG که در آن یک پایه DNA نادرست به پروتئین کدگذاری شده توسط این ژن آسیب می رساند، یکی از شایع ترین دلایل ژنتیکی کم شنوایی است. Rebrikov می خواهد از CRISPR استفاده کند، تا ناحیه غیر طبیعی DNA را توسط ناحیه تصحیح شده جایگزین کند.

HIV Ribbon - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان ایالات متحده امریکا از آزمایش موفقانه بالای HIV خبر دادند

این دانشمند به مجله «Science» معلومات داد که قبل از دریافت مجوز برای انجام دادن تصحیح جنین، وی قصد دارد تعداد زیادی آزمایشات در باره موضوع امنیت انجام دهد.

ربریکوف از رسانه های هیجان زده خسته شده که برخی از آنها کار و پلان های اورا به جامعه به طور کاملاً نادرست نشان می دهند. این دانشمند در پاسخ به این سوال که کی آمادگی درخواست مجوز برای پیوند جنین تصحیح شده دارد، گفت:« این یک سوال بسیار عجیب است، زیرا ما بچه ها را نمی سازیم، فقط به راه علمی پیش می رویم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала