در «آرلی بیرک» سلاح لیزری وجود خواهد داشت؟

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر در «آرلی بیرک» سلاح لیزری وجود خواهد داشت؟
در «آرلی بیرک» سلاح لیزری وجود خواهد داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسها، هنگام مشاهده نمودن سر و صدای زیاد در ایالات متحده درباره سلاح های لیزری، می خندند. در سال 2018، ولادیمیر پوتین برای اولین بار درباره سلاح جدید لیزری «Peresvet» صحبت کرد. رسانه ها از این نتیجه می گیرند که سلاح های لیزری روسی، مانند سلاح امریکایی، دارای عین ویژگی های جنگی و شاید بهتر باشند.

نشریه فینیکس (چین) می نویسد، لیزر - شعاع مصنوعی نوری است که بعد از انرژی هسته ای، نیمه هادی ها و کمپیوترها چهارمین کشف بزرگ (نه اختراع) قرن بیستم محسوب می شود. مردم لیزر را "سریعترین چاقو" ، "دقیق ترین خط کش" ، "روشن ترین نور" می نامند. در انگلیسی، کلمه "لیزر"(laser)  مخفف "نور تقویت شده توسط انتشار تحریک شده اشعه" (Stimulated Emission of Radiation) است. به دلیل همین خصوصیات استثنایی، از همان لحظه کشف، از لیزر استفاده متفاوت در امور نظامی آغاز گردید. متداول ترین و شناخته شده ترین کاربردهای لیزر برای بسیاری از افراد - سلاح های لیزری است.

پیشی گرفتن روسیه از امریکا در ساخت سلاح لیزری - اسپوتنیک افغانستان
پیشی گرفتن روسیه از امریکا در ساخت سلاح لیزری

در تاریخ 12 نوامبر، مقالاتی از رسانه های خارجی در وب سایت هوانزیو نقل شد که در آن گزارش شده بود که اخیراً "ساخت و ساز مرموز" در قسمت پیشروی محل کیپتان کشتی امریکایی نوع Arly Burke DDG-105 نصب شده است. معمولاً در سایت برج کاپیتان کشتی های کلاس Arly Burke که قرار است تولید مسلسل آن اغاز شود، یک اسلحه شلیک سریع Mark 15 Phalanx CIWS یا راکت هدایت شونده ضد هوایی RIM-116 برای کشتی ها جهت شرکت در عملیات ضد هوایی نصب شده اند. هنوز دستگاه نصب شده بر روی کشتی از سلاح های دیگر متفاوت است. از نظر ظاهری شباهت زیادی با سیستم لیزر لاکهید مارتین هلیوس (HELIOS) دارد، بنابراین برخی رسانه ها حدس می زنند که در آینده امریکا سیستم تسلیحات لیزری HELIOS را به جای Mark 15 Phalanx CIWS و RIM-116 بکار خواهد گرفت.

آزمایش سلاح لیزری امریکا در خلیج فارس - اسپوتنیک افغانستان
آزمایش سلاح لیزری امریکا در خلیج فارس

سلاح های لیزری تاکتیکی که در فواصل نزدیک کار می کنند، عمدتاً باید با عملکرد راکت ها و پوسته های رهگیری مؤثر مقابله کنند. در عین حال، در شرایط عملیات محاربوی، دود پودر ایجاد شده مصنوعی یا طبیعی که روی زمین و روی آب بحر ایجاد می شود، می تواند مانعی استفاده از لیزر گردد. از آنجا که لیزر از نظر ماهیت نوری است، در صورت مواجه شدن با دود یا گرد و غبار، می تواند پراگنده شود و این باعث کاهش موثریت آن می شود. در صورت باد، باران و رعد و برق، سلاح لیزر می تواند به طور کامل از کار بیفتد. نقطه ضعف سلاح معاصر لیزری در همین می باشد.

افزودن کشتی نظامی مجهز با سلاح لیزری به تسلیحات اردوی امریکا+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
افزودن کشتی نظامی مجهز با سلاح لیزری به تسلیحات اردوی امریکا+ویدیو

یکی دیگر از کاستی های سلاح های لیزری این است که برخلاف سلاح های معمولی، آنها به منبع مداوم انرژی نیاز دارند. برای آن که شعاع لیزر خارج گردد، چنین سلاح به انرژی پاک نیاز دارد، اگر جریان آن متوقف شود، اسلحه بلافاصله از کار می افتد. سلاح های معمولی حتی در صورت قطع برق، می تواند به کار خود ادامه دهد. این نقطه ضعف اصلی سلاح های مدرن لیزری است.

روسها، هنگام مشاهده نمودن سر و صدای زیاد در ایالات متحده درباره سلاح های لیزری، می خندند. در تاریخ 1 مارچ سال 2018، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیام خود عنوانی مجمع فدرالی برای اولین بار درباره سلاح جدید لیزری «Peresvet» معلومات داد و نمادین ویدیویی را نمایش داد که اصول فعالیت این سلاح را نشان میدهد. رسانه ها از این نتیجه می گیرند که سلاح های لیزری روسی دارای عین ویژگی های جنگی و شاید بهتر باشند. قبلاً در زمان جنگ سرد اسناد محرم نشر شدند که در باره این خبر میدادند که اتحاد شوروی تجربه استعمال سلاح لیزری استقرار زمینی برای حمله و کورساختن قمر جاسوسی امریکایی داشت. روسیه دستاوردهای طرح های اتحاد شوروی در عرصه سلاح لیزری به ارث برده و این بدان معنی است که از نظر تخنیکی روسیه نباید شدیداً عقب ماند.

تجهیز جنگندهٔ روسی میگ – ۳۵ به سلاح لیزری و رادار جدید - اسپوتنیک افغانستان
تجهیز جنگندهٔ روسی میگ – ۳۵ به سلاح لیزری و رادار جدید

براساس گزارش های رسانه های روسی، در تاریخ 1 دسمبر سال 2018، سیستم تسلیحات لیزری «Peresvet» به نوکریوالی محاربوی گذاشته شده و این سلاح همچنان در پلان دولتی تسلیحات تا سال 2027 گنجانده شده است. این سلاح به زودی توسط هر سه نوع نیروهای مسلح جهت تسلیح بکار گرفته خواهد شد. در این صورت، سلاح لیزری امریکایی آشکارا نسبت به سلاح روسی عقب مانده می باشد!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала