روسیه جهت بهبود اعتبار جهانی پوهنتون های خود تلاش می ورزد

© Sputnik / Evgeny Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه جهت بهبود اعتبار جهانی پوهنتون های خود تلاش می ورزد
 روسیه جهت بهبود اعتبار جهانی پوهنتون های خود تلاش می ورزد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعداد هرچه بیشتر پوهنتون های روسیه در فهرست 100 موسسه تحصیلات عالی در جهان در رشته های جداگانه علمی قرار گرفته، ولی این کشور تا هنوز در جمله یک صد موسسه نظر به سطح عمومی شامل نشده است.

ایلی بوتویل (Ellie Bothwell) در مطلب منتشره در نشریه Times Higher Education (انگلستان) می نویسد، پوهنتون های روسیه طبق جدیدترین رده بندی موضوعاتی جهانی پوهنتون ها طبق نظریه نشریه Times Higher Education در فهرست 100 موسسه تحصیلی برتر قرار گرفته، بدین معنی که ظاهراً روسیه به آرامی به اجرای پروژه جاه طلبانه خود در باره دستیابی به نتایج عالی آموزشی نزدیک می شود.

این نتایج پس از انتشار آخرین سلسله متشکل از 11 فهرست موضوعاتی اعتبارات آن برای سال 2020 نشریه Times Higher Education، تأیید شدند.

انستیتوت فزیکی-تخنیکی مسکو (MIPT) و پوهنتون دولتی مسکو بنام لومونوسف در لیست 100 پوهنتون برتر که برای سال 2020 ترتیب شده و امروز توسط Times Higher Education  در زمینه علوم فزیک منتشر شده و در آن آنها به ترتیب مقام های 45 و 81 کسب کرده، قرار گرفتند.

هفت دانشگاه روسیه در سطح برترین موسسات تحصیلات عالی در جهان - اسپوتنیک افغانستان
هفت دانشگاه روسیه در ردیف برترین موسسات تحصیلات عالی در جهان

امسال انستیتوت فزیکی-تخنیکی مسکو همچنین به همراه پوهنتون تحقیقاتی تکنالوژی های اطلاعاتی، میخانیک و اوپتیک ملی سانکت پتربورگ (ITMO) در جمله 100 موسسه آموزشی برتر در زمینه علوم کمپیوتری شامل شده، در حالی که مکتب عالی اقتصاد و پوهنتون فدرال کازان به ترتیب برای اولین بار در لیست 100 موسسه بهتر آموزشی در زمینه آموزش تحصیلات تشبثاتی و اقتصاد قرار گرفته اند. پوهنتون دولتی مسکو بنام لومونوسف نیز در فهرست 100 پوهنتون برتر در زمینه هنر و علوم بشری باقی مانده است.

دانشجو بلغاریایی در دانشگاه قدرت و انرژی مسکو - اسپوتنیک افغانستان
روزهای درسی شاگردان خارجی در دانشگاه های مختلف روسیه

این نتایج شش سال پس از آغاز رسمی پروژه روسی "5-100" - برنامه ای که هدف آن اینست، تا پنج موسسه تحصیلات عالی روسیه تا سال 2020 در لیست كلی 100 پوهنتون برتر قرار بگیرند، دستیاب شده اند. پنج پوهنتون که در لیست 100 موسسه تحصیلی در عرصه رشته های جداگانه قرار گرفته، شامل چهار شرکت کننده این پروژه و همچنین پوهنتون دولتی مسکو بنام لومونوسف - پوهنتون علمبردار آموزش عالی روسیه، می باشد، اما این پوهنتون در برنامه 5-100 گنجانده نشده است. ولی هنوز هیچ یک پوهنتون روسی نتوانسته است با توجه به رده بندی پوهنتون های جهانی، وارد لیست عمومی 100 موسسه آموزشی برتر شود. پوهنتون دولتی مسکو به نام لومونوسف مقام 189 را در آن احراز نموده است. علاوه بر رده بندی فزیک، Times Higher Education رده بندی های خود را در عرصه طبابت ماقبل کلینیکی و حفظ الصحه و همچنین در علوم بیولوژیکی و روانشناسی تجدید کرده است.

دانشگاه دوستی خلق های شهر مسکو - اسپوتنیک افغانستان
نمایش فرهنگی محصلین افغانستان در دانشگاه دوستی خلق های روسیه

پوهنتون کمبریج برای اولین بار با استفاده از روش مدرن شمارش (از سال 2011) در صدر لیست 100 پوهنتون برتر در زمینه علوم بیولوژیکی قرار گرفت. به این ترتیب این پوهنتون قدیمی انگلیس مشهورترین پوهنتون در ایالات متحده - پوهنتون هاروارد - را به مقام دوم سوق نموده است.

در عین حال، پوهنتون تورنتو در لیست 10 پوهنتون برتر طبابت کلینیکی شامل گردیده است. این پوهنتون اکنون مقام ششم احراز نموده است.

این چهار رده بندی موضوعاتی مبتنی بر داده های مشابه رده بندی بهترین پوهنتون ها به اساس نظریه نشریه Times Higher Education است، اما آنها از نظر اهمیت متفاوت اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала