معامله امریکا و طالبان برای روسیه به بهای گران تمام خواهد شد

© AP Photo / Chuck Burton معامله امریکا و طالبان برای روسیه به بهای گران تمام خواهد شد
 معامله امریکا و طالبان برای روسیه به بهای گران تمام خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایگور سوبوتین در مقاله تحلیلی منتشره در روزنامه «نی زاویسیمایا گازیته» می نویسد، پنتاگون میخواهد نیروهای خود را به منطقه آسیا-بحرالکاهل منتقل سازد.

ایالات متحده سرنوشت قطعات خود را كه هنوز در افغانستان مستقر اند، روشن می سازد. در زمینه گزارش ها راجع به از سرگیری مذاکرات صلح در قطر بین نمایندگان ایالات متحده و طالبان (ممنوع در فدراسیون روسیه)، مارك اسپر، رهبر پنتاگون، علاقمندی خود راجع به اعزام نیروهای نظامی امریكا از مناطق مختلف جهان، از جمله از افغانستان به منطقه آسیا – بحرالکاهل اعلام داشت. این، به گفته رهبر وزارت دفاع، برای بازداری "قدرتهای تجدیدنظرطلب" که مقصد از آنهان  روسیه و چین است، ضروری است.

آغاز دوباره مذاکرات امریکا و طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
آغاز دوباره مذاکرات امریکا و طالبان در قطر

سخنان اسپر در گردهمایی دفاع ملی بنام رونالد ریگان ایراد گردید. وی گفت، استقرار نیروها باید در پاسخ به سیگنال خاصی صورت گیرد. در مورد منطقه آسیا - بحرالکاهل، چنین سیگنال، طبق گفته رهبر وزارت دفاع، وجود دارد.

اسپر اعلام داشت: "این منطقه دارای اولویت است، من نه تنها به افغانستان بلکه به سایر مناطق نگاه می کنم که ما می توانیم حضور خود را در آنجا مناسب تر سازیم".  وی گفت، این امر به منظور تقسیم مجدد کیفی نیروها ضروری است. رئیس پنتاگون گفت: "آنچه من می خواهم، این تجدید استقرار نیروها است."

به گفته وی، برتری نظامی ایالات متحده به طور جدی مورد انتقاد قرار میگیرد. اسپر گفت: "چین و روسیه، قدرت های فعلی تجدید نظرطلب، نیروهای خود را عصری سازی میکنند و همزمان تلاش می ورزند فیصله های سایر کشورها را در عرصه های اقتصادی و امنیتی وتو کنند".

فضل الهادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه - اسپوتنیک افغانستان
مجلس سنا: آمریکا در مذاکرات قطر دنبال منافع خود است

اسپر در پاسخ به این سوال که آیا تغییر استراتژیک "آسیایی" مانع حضور ایالات متحده در شرق نزدیک نمی شود، گفت: "منظور من این است که با این مساله من و اسلاف من روبرو بودند". به گفته رهبر وزارت دفاع، امریکایی ها باید اطمینان حاصل کنند که "آنها دارای نیروهای محلی کافی برای آرام کردن متحدان، تامین کردن دفاع انها، حفظ نظم بین المللی و برخورد با رفتار بد ایران هستند." رئیس پنتاگون گفت: "البته، ما استراتژی داریم، اما باید با جهان که شما در آن زندگی می کنید، برخورد کنیم و نه با جهانی که باید روی کاغذ وجود داشته باشد." در سخنان دیگر آخر هفته، اسپر اظهار داشت كه از تنش در اعتراضات در ایران و عراق نگران است، اما گزارش های اعزام 14000 سرباز دیگر امریكایی را به شرق نزدیک تأیید نمی كند.

کاهش قطعات به آن مقیاس که اسپر در مورد آن صحبت می کند، فقط در صورت توافق با طالبان در افغانستان امکان پذیر است. این یکی از خواسته های این گروه تندرو است که معتقد است، نیروهای خارجی جایی در کشور آنها ندارند.

Zalmay Khalilzad - اسپوتنیک افغانستان
تمجید خلیلزاد از هیئت کنونی طالبان در مذاکرات قطر

هفته گذشته، مقامات دیپلوماتیک و نظامی امریکا مذاکرات با طالبان را در پایتخت قطر از سر گرفتند. اساس بحث را طبق اظهارات وزارت امور خارجه، دورنمای کاهش خشونت در افغانستان تشکیل میدهد. در پروسه مذاکرات بین ایالات متحده و مخالفان تندرو افغانستان موضوع لزوم آتش بس به مثابه پیش شرط آغاز مذاکرات بین الافغانی بارها با مخالفت طالبان روبرو شده است. همانطور که می دانید، در تمام دورهای جلسات ایالات متحده و طالبان در جمهوری اسلامی، حملات خونین صورت می گرفت که قربانیان آنها نه تنها نیروهای امنیتی محلی، بلکه غیرنظامیان بودند. در همین راستا، دولت ترامپ بارها به دلیل بی تفاوتی نسبت به قربانیان حملات تروریستی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

گفتگوی ویژه با سهیل شاهین: حرف اصلی طالبان چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی ویژه با سهیل شاهین: حرف اصلی طالبان چیست؟

روسیه همچنان بخش مهمی از حل و فصل اوضاع در افغانستان است که با آن ایالات متحده، به طور معمول، قبل از برگزاری دورهای به ویژه دشوار مذاکرات در قطر، مشورت میکرد. پس از آن که ترامپ طی سفر غیر منتظره به افغانستان در تاریخ 28 نوامبر وارد گردید، راجع به آغاز مجدد مذاکرات با طالبان خبر داد، مسکو از این اقدام استقبال کرد. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای افغانستان، مدیر بخش دوم آسیا وزارت امور خارجه وزارت روسیه، به ویژه گفت: "زمان آن فرا رسیده که مذاکرات با طالبان را برای مدت طولانی از سر بگیریم، تا این روند طولانی را تکمیل کنیم، زیرا مانع آغاز مهمترین چیز - مذاکرات بین الافغانی و روند آشتی ملی می شود. چنین مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان در آینده بسیار نزدیک به پایان خواهد رسید."

با وجود این، اظهارات اسپر در گردهمایی دفاع ملی نشان می دهد که عواقب توافق های احتمالی بین ایالات متحده و طالبان، در صورت تحقق آنها بر منافع روسیه ضربه وارد خواهد ساخت. در جامعه کارشناسان با این تیزس موافق می باشند. عمر نثار، مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر (CISA) ، به روزنامه «نی زاویسیمایا گازیته» گفت: "در دورنمای دراز مدت، خطرات مربوط به روسیه در رابطه با خروج سربازان امریکایی از افغانستان از خطرات ادامه ماموریت آنها در افغانستان بیشتر است."

-  روشن است که مسکو این موضوع را درک می کند، بنابراین روسیه با حضور نظامی امریکا در افغانستان مخالفت جدی نکرد.

"موضعگیری فدراسیون روسیه فقط پس از آن تغییر كرد، وقتی كه مشخص شد که امریکایی ها خود درباره خروج قطعات فیصله نموده اند".

کارشناس در رابطه با خبر درباره انتقال احتمالی سربازان امریکایی از افغانستان به منطقه آسیا - بحرالکاهل نتیجه گیری می کند که این کار نشان دهنده افزایش خطرات برای طرف روسیه می باشد.

بعد از افغانستان، منطقه آسیا - بحرالکاهل برای نظامیان امریكایی در اولویت قرار می گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала