همکاری در مبارزه با داعش؛ تعهد تازۀ انقره به کابل

© AP Photo / Turkish Defence Ministry/Poolهمکاری در مبارزه با داعش؛ تعهد تازۀ انقره به کابل
همکاری در مبارزه با داعش؛ تعهد تازۀ انقره به کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه، در نشست پروسه استانبول قلب آسیا گفت: ترکیه برای از بین بردن افراد گروه افراطی داعش در خاک افغانستان کمک می کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این مورد از روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پرسید که آیا ترکیه پیش از این هم با افغانستان همکاری داشته است. آقای احمدزی گفت:

«کشورهای دوست افغانستان و به خصوص ترکیه، در بخش‌های مختلف و از جمله با نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان همکاری داشته اند که این همکاری اکثرا در بخش‌های آموزش و مشوره‌دهی صورت گرفته و اخیراً در نشست پروسه استانبول قلب آسیا به تجدید این کمک‌ها قول داده اند».

اما چرا جنگ با داعش در افغانستان برای ترکیه مهم است؟

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت:

«طوری که شما شاهد هستید ترورستان مرزها را در نظر نمی‌گیرند و به همۀ کشورها تهدید به شمار می‌روند و به همین دلیل است که مبارزه با تروریزم به‌طور مشترک ضروری است و ما از همه کشورهایی که با افغانستان در این عرصه همکاری می‌کنند، استقبال می‌کنیم».

در همین حال، عتیق‌الله امرخیل تحلیل‌گر نظامی افغانستان در مورد کمک‌های ترکیه به افغانستان گفت:

«ترکیه در چارچوب ناتو به افغانستان همکاری می‌کند و باید گفت که قطعات محدود نظامی این کشور، یک بخش آن در میدان هوایی بین‌المللی کابل و یک بخش دیگرش در پلچرخی کابل مستقر می‌باشند. این نیروها در نبردها و درگیری‌ها اشتراک نمی ورزد و فقط مصروف آموزش و مشوره دهی نیروهای نظامی افغانستان می‌باشند».
غنی در کنفرانس قلب آسیا در استانبول :  رهبران القاعده در افغانستان خارجی به ویژه پاکستانی ها بودند  - اسپوتنیک افغانستان
غنی در کنفرانس قلب آسیا: رهبران القاعده در افغانستان خارجی به ویژه پاکستانی ها بودند

وی اضافه کرده که در «طول این مدت که نیروهای ترکیه در افغانستان هستند از سوی نیروهای رادیکال طالبان مورد حملات تروریستی قرار نگرفته و آنها هم بر مخالفین دولت افغانستان حملات انجام نداده اند».

عتیق الله امرخیل دربارۀ نگرانی ترکیه از نفوذ داعش در افغانستان افزود که داعش در جهان اهداف بزرگ و در بسیاری از کشور ها حضور دارد.

«داعش در مقایسه با طالبان که تنها در افغانستان درگیر هستند، خود را یک جریان بین‌المللی می‌شمارد؛ ناگفته نباید گذاشت که داعش در عراق با ترکیه درگیر بود، اگر این گروه تروریستی در عراق و سوریه که نزدیک با ترکیه است، قدرت پیدا کنند، یقیناً که ترکیه را مورد تهدید قرار خواهند داد. در صورتی که گروه تروریستی داعش در افغانستان پایگاه بدست بیاورند، قوی و نیرومند شده و می‌توانند تمام جهان را مورد تهدید قرار بدهند».

شایان ذکر است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در هشتمین جلسه وزرای خارجه در چارچوب نشست پروسه استانبول– قلب آسیا درخصوص افغانستان كه در استانبول برگزار شد، اعلام داشت: ترکیه در از بین بردن افراد گروه افراطی دولت اسلامی (داعش) در خاک افغانستان، حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

پیش از این اردوغان، نیز با تاکید به اهمیت صلح افغانستان در مناسبات کشورهای جنوب آسیا گفت که انقره امیدوار است افغانستان هرچه زودتر شاهد صلح میان طرفین مناقشه باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала