راکت های نو امریکا جهان را به چه تهدید میکند

© Photo / Wikipedia.orgراکت های نو امریکا جهان را به چه تهدید میکند
راکت های نو امریکا جهان را به چه تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این راکت هنوز بین قاره ای نیست، اما تاکتیکی هم نیست – اخیراً نمونه تجربوی راکت نو بالیستیکی غیر هسته ای از پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شد. راکت که از دستگاه سیار زمینی پرتاب شد، بیش از پنجصد کیلومتر پرواز کرد و در اقیانوس آرام افتاد.

نیکولای پروتوپوپوف می نویسد که نماینده پایگاه هوایی به خبرگزاری «ریا نووستی» مستقیماً اعلام کرد که این سلاح برد متوسط فقط چند ماه قبل تحت ممنوعیت قرار داشت.

فعالیت پیمان راکت های میان برد و برد کوتاه در تاریخ 2 اگست به ابتکار ایالات متحده نسبت اینکه روسیه را به نقض شرایط آن متهم کرد، خاتمه یافت. واشنگتن مشارکت خود را در این قرارداد حتی زودتر: در مارچ سال 2019 به حالت تعلیق درآورد. سپس امریکایی ها راجع به آغاز فوری طراحی راکت جدید زمینی خبر دادند و در عین حال تدقیق ساختند که این سیستم ظرف چند سال آماده خواهد بود.

 وزارت خارجه روسیه: امریکا بسیار قبل می‌خواست پیمان آی‌ان‌اف (INF) را لغو کند  - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه روسیه: امریکا بسیار قبل می‌خواست پیمان آی‌ان‌اف (INF) را لغو کند

ولی اولین مدل پرواز در کمتر از نه ماه بوجود آمد. این حداقل باعث تعجب میگردد. البته طراحان امریکایی، واضحاً، می توانستند مساعی شان را بسیج سازند و کار طراحی را تسریع سازند، اما روشن است كه طی چنین مدت طراحی، مونتاژ و آزمایش نمونه تجربوی نوع جدید سلاح از صفر غیرممكن است. حتی با در نظرداشت توانایی های مالی غیرمحدود پنتاگون و آرزوی بس بزرگ پیش شدن از روسیه این کار ناممکن است.

سیاستمداران و کارشناسان بر این باورند که امریکایی ها مدت ها قبل از خروج از قرارداد یادشده، به ساخت چنین راکت ها اقدام کرده بودند که توسط این پیمان ممنوع شده بود. و نه تنها وزارت خارجه روسیه، بلکه وزارت امور خارجه چین بلافاصله پس از آزمایشات توضیحات مارك اسپر رهبر پنتاگون را " نمایش مسخره" نامید.

ناتو در مورد «آخرین شانس» روسیه برای حفظ پیمان INF صحبت کرد - اسپوتنیک افغانستان
ناتو در مورد «آخرین شانس» روسیه برای حفظ پیمان INF صحبت کرد

نماینده وزارت جمهوری مردم چین خاطرنشان ساخت:« از تاریخ 2 اگست سال جاری وقتی که ایالات متحده راجع به خروج از پیمان INF خبر داد، پنتاگون دو آزمایش راکت های اسقرار زمینی انجام داد و اسپر با غرور خبر داد که امریکا از ماه فبروری برای این پرتاب ها آماده می شد. میخواهم توجه را به این نقطه معطوف سازم: ایالات متحده رسماً در تاریخ 2 اگست راجع به خروج از پیمان INF خبر داد و طی این مدت پنتاگون دو آزمایش راکت های زمینی را انجام داده است. این یک بار دیگر برآوردهای قبلی ما را تأیید می کند که ایالات متحده پیشاپیش راه را برای خروج از پیمان INF  سنجیده بود. "

شورای فدراسیون روسیه - اسپوتنیک افغانستان
شورای فدراسیون قانون خروج روسیه از پیمان INF با امریکا را تصویب کرد

یکی دیگر از راکت های برد کوتاه Precision Strike (PrSM) توسط یک شرکت امریکایی دیگر - Raytheon - ساخته شده است. آزمون ها برای سال 2020 برنامه ریزی شده است. پنتاگون اکنون برای انتخاب تصمیم میگیرد، اما دقیقاً معلوم است كه اردوی امریكا سلاح های جدیدی را تا سال 2023 دریافت خواهد کرد.

PrSM را می توان شبیه سیستم راکتی ایسکندر-M روسیه، از نظر ویژگی هایی نامید که ایالات متحده به عنوان دلیل اصلی خروج از INF قلمداد نموده بود. واشنگتن مسکو را متهم کرد که نوع اصلاح شده راکت کروز M728  و M729 – مطالبات قرارداد منع راکت های برد متوسط و کوتاه را نقض می کند: ظاهرا برد آن از 500 کیلومتر مجاز فراتر است.

در مسکو اتهامات را رد کردند و وزارت دفاع حتی برخی از ویژگی های این راکت را فاش کرد. بنابراین، قوماندان نیروهای راکت و توپخانه، میخائیل ماتوفسکی گفت که مدرنیزه کردن یک موشک کروز با هدف افزایش قدرت کلاهک و ویژگی های دقیق انجام می شود. راکت های 9M728 و M7299 در اکثر واحدهای اصلی متحد الشکل اند. و حداکثر برد موشک M72 9 به دلیل افزایش جسامت حتی به 480 کیلومتر کاهش می یابد.

روسیه حتی به یک اقدم بی سابقه متوسل شد و پیشنهاد كرد كه ایالات متحده به طور خصوصی موشك M7299 را بطور زنده بررسی كند، تا اطمینان حاصل كند كه شرایط مطالبات قرارداد INF را برآورده می سازد. امریکایی ها از این کار امتناع ورزیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала