کوریای شمالی چه هدیه به مناسبت کرسمس به امریکا ارایه خواهد کرد؟

© AFP 2023 / KCNA VIA KNSکوریای شمالی چه هدیه به مناسبت کرسمس به امریکا ارایه خواهد کرد؟
کوریای شمالی چه هدیه به مناسبت کرسمس به امریکا ارایه خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این همه چقدر آشناست. کوریای شمالی دوباره تهدیدهای واهی مطرح میکند که رهبران کشورهای مختلف جهت رمزگشایی آنها تلاش می ورزند. رژیم کیم جونگ اون طی 12 ماه گذشته راجع به یک نوع "هدیه کریسمس" برای ایالات متحده، راجع به موعد تا پایان سال و راه جدید سخن می گوید.

پولا هنکوکس (Paula Hancocks) در مطلب برای CNN (امریکا) می نویسد، کیم و ترامپ سه بار به امید انعقاد معامله ای که کوریای شمالی از تسلیحات هسته ای و وسایل تحویل آنها در بدل رفع تحریم ها و عادی سازی روابط دست بردارد، با هم دیدار کردند. آیا این اهداف قابل دستیابی است؟ هنوز مشخص نیست. حتی متفکرین بسیار نخبه و شخصیت های با تجربه پوهنتون کوریای شمالی می گویند که هرگونه پیش بینی های آنها درباره آینده چیزی فراتر از حدس آگاهانه نیستند.

 کوریای شمالی از انجام یک آزمایش مهم خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
کوریای شمالی از انجام یک آزمایش مهم خبر داد

اما اکنون مصالحه در این مورد در حال تشکل است که کوریای شمالی از عدم انعطاف پذیری و خلاقیت مذاکره کنندگان امریکایی ناراضی است. و حتی بیشتر از همه این نگران کننده تر است که گام های بعدی وی با هدف جلب توجه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا، انجام خواهد شد.

کوریای شمالی: ترامپ پیرمرد دمدمی ‌مزاج و عجول است - اسپوتنیک افغانستان
کوریای شمالی: ترامپ «پیرمرد دمدمی ‌مزاج و عجول» است

پرتاب ماهواره

اکثر کارشناسان که با CNN مصاحبه نموده، معتقدند که احتمالاً گام بعدی پیونگ یانگ تلاشی برای پرتاب راکت با ماهواره مصنوعی به مدار پایین زمین خواهد بود.

رسانه های دولتی کوریای شمالی روز شنبه از برگزاری موفقیت آمیز "آزمایش مهم بعدی" در پولیگون سوهی خبر دادند که رژیم کوریای شمالی قبلاً در مذاکرات با ایالات متحده وعده داده بود که آن را بسته کند. و یک هفته قبل، پیونگ یانگ در مورد "آزمایش بسیار مهم" در همان پولیگون  صحبت نمود.

رژیم کوریای شمالی ادعا می کند که برنامه فضایی این کشور اهداف صلح آمیز و علمی دارد. کیم غالباً می گوید که می خواهد با یک اقتصاد خودکفا و متکی به علم و فن آوری، "یک کشور سوسیالیستی مرفه و قدرتمند" ایجاد کند. رهبر جوان پس از به قدرت رسیدن در سال 2011 بعد از درگذشت پدرش، دو ماهواره را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کرد.

Здание Пентагона в США - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون: آمریکا همواره آماده مذاکره با کوریای شمالی است

اما چنین توضیح نمی تواند جامعه جهانی را آرام سازد. هنگام پرتاب ماهواره، از همان تخنیک که هنگام پرتاب راکت بالستیکی بین قاره ای با بار هسته ای استفاده می شود، استفاده شد. در حقیقت، آژانس تلگراف مرکزی کوریا (Korean Central News Agency)  گزارش داد که آزمایشاتی که اخیراً در پولیگون انجام شده باعث تقویت "نیروهای بازدارنده استراتژیک هسته ای مطمئین کشور" خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که پیامدهای آخرین آزمایشات چه خواهد بود، اما کارشناسان می گویند، هر ماهواره ای که کوریای شمالی به مدار پرتاب می کند، اطلاعات بسیار مهمی را برای برنامه ساخت راکت های بالستیک فراهم می سازد که به احتمال زیاد هنوز تکمیل نشده، اما در مرحله پیشرفته ای قرار دارد.

در سال 2017، پیونگ یانگ اولین آزمایش راکت بالستیکی بین قاره ای را برای واشنگتن "هدیه" خواند که قادر به حمل سرگلوله هسته ای به هر نقطه از جهان است. این آزمایشات در تاریخ 4 جون، در روز استقلال ایالات متحده انجام شد. در آن سال، کیم دو راکت بالستیکی بین قاره ای دیگر را آزمایش کرد و تا به امروز بزرگترین آزمایش هسته ای زیرزمینی را انجام داد.

ولی کارشناسان مطمئن نیستند که این یک روند برگشت ناپذیر است، نه عمل نمایشی. فقط روزنامه نگاران، اما نه متخصصان، به مراسم تخریب تونل دعوت شده بودند.

کارشناس سابق وزارت خارجه و متخصص درباره کوریای شمالی ایوینس ریویر (Evans Revere) گفت: " اگر مقصد کوریای شمالی هرچه باشد، باید بخاطر داشته باشیم که این کشور می تواند هر کاری که به تقویت و توسعه نیروهای بازدارنده هسته ای اش منجر شود، انجام خواهد داد که صرف نظر از بهای دیپلوماتیک که باید برای آن بپردازد، فراتر از انتظارات ما خواهد بود." "آن را نباید دست کم گرفت."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала