آیا طالبان اولتیماتوم ایالات متحده را می پذیرند؟

© Sputnik / JAKآیا طالبان اولتیماتوم ایالات متحده را می پذیرند؟
آیا طالبان اولتیماتوم ایالات متحده را می پذیرند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده هشدار داده است که صورت برقرار نشدن آتش بس، گفتگو صلح با طالبان خاتمه خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری عربی نیوز به نقل از منابع طالبان گزارش داده است که ایالات متحده در جریان مذاکرات از این گروه خواسته است بخاطر کاهش خشونت‌ها، آتش بس 10 روزه اعلام کنند.

این منابع می افزایند که اگر این درخواست از سوی طالبان پذیرفته نشود، گفتگوی صلح با این گروه خاتمه خواهد یافت.

منابع نزدیک با گروه طالبان نیز با تائید این خبر می گویند که این گروه این موضوع را با رهبران شان درمیان گذاشته اند، تا موضع گیری خویش را اعلام کنند.

اگر طالبان آتش بس را نپذیرند، نتیجه مذاکرات چی خواهد شد؟  - اسپوتنیک افغانستان
اگر طالبان آتش بس را نپذیرند، نتیجه مذاکرات چی خواهد شد؟

حالا سوال اینجاست که آیا گروه طالبان اولتیماتوم ایالات متحده را می پذیرند؟ آیا با آتش بس موقت، توافق نامه صلح به امضا خواهد رسید؟.

احمد سعیدی استاد دانشگاه و آگاه مسایل سیاسی‎ به اسپوتنیک می گوید که گروه طالبان زمانی توافق‌نامه را امضا خواهند کرد که مسایل انتخابات در میان نباشد و حکومت موقت بخاطر شریک شدن شان در قدرت تشکیل شود:

«امریکا به طالبان پشنهاد کرده است که شما به طور موقت، ده روزه آتش بس کنید، مشروط بر اینکه در این 10 روز، طالبان که در قطر هستند بتوانند، این آتش بس را نافذ کنند. اگر در طی این 10 روز جنگ یا کدام چیزی دیگر صورت گرفت معنی این را دارد که طالبان که در قطر هستند تسلط بر طالبان داخلی افغانستان ندارند، ولی طالبان قطر نتوانستند همچو ضمانتی را بدهند».
دیدار خلیلزاد با کرزی و شماری از سیاسیون افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
دیدار خلیلزاد با کرزی و شماری از سیاسیون افغانستان

آقای سعیدی از چند دسته بودن گروه طالبان سخن می زد و گفت:

«از طرف دگه طالبان چهار دسته هستند، تنها طالبان قطر نیستند، گروه قطر و ملا هبیت الله یک گروه است، گروه دوم جلال آلدین حقانی، گروه سوم منصور دادالله، گروه چهار ملایعقوب پسر ملاعمر، این چهار گروه با گروپ قطر در توافق نیستند، کسانی هستند که در داخل جنگ را ادامه می دهند، البته کسانیکه در داخل جنگ را دوام می دهند زیادتر وابسته گی دارند به گروه ملاعمر و منصور، نه به گروه قطر».

ای در حالی است که زلمی خلیل‌زاد پس از سفر به پاکستان امروز با سیاسیون افغانستان از جمله حامد کرزی رئیس پیشین کشور، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور و رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی، روی آتش آتش‌بس و پناه‌گاهای طالبان در بیرون از کشور دیدار و گفتگو کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала