امکان باخت صلح افغانستان در بازی ایران – امریکا

© AFP 2023 / Carlos Barriaامکان باخت صلح افغانستان در بازی ایران – امریکا
امکان باخت صلح افغانستان در بازی ایران – امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالیکه مذاکرات امریکا و طالبان یک بار دیگر آغاز شده، پرسش‌ها دربارۀ نقش ایران در این پروسه باز هم از سر گرفته شده است.

به گزارش اسپوتنیک، آگاهان سیاسی افغانستان می‌گویند که نقش ایران در تحولات مربوط به جنگ و صلح در افغانستان پررنگ است و با افزایش تنش میان این کشور و امریکا، ممکن است بر پروسۀ صلح افغانستان تأثیرگذار باشد.

ملالی اسحاق‌زی نمایندۀ کندهار در مجلس افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید که ایران متهم به حمایت از طالبان در مرزهای غربی و مداخله در امور داخلی افغانستان است.

به گفتۀ او نگرانی دربارۀ عدم تعهد ایران به پروسۀ صلح افغانستان وجود دارد.

«ایران از سلاح‌های خود در مناطق غربی استفاده کرده و برای طالبان امکانات فراهم کرده است، اما پروسۀ صلح افغانستان یک پروسۀ مستقل است. بدون شک کشورهای همسایه در آن دخیل استند و ما در مورد صداقت آنها در این پروسه شک داریم».

به باور اسحاق‌زی افغانستان در صورت عدم همکاری ایران، باید از جامعۀ جهانی بخواهد تا ایران را زیر فشار بگیرند.

پیش از این ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ پوتین در امور افغانستان، گفته بود که روسیه نگران امکان کاهش تعهد ایران به پروسۀ صلح، در صورت افزایش تنش میان این کشور و امریکاست.

کابلوف از عدم همکاری ایران در پروسه صلح خبر می دهد - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف از امکان عدم همکاری ایران در پروسه صلح خبر می دهد

میرحیدر افضلی رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس افغانستان می‌گوید که کشورهای منطقه نقش مهمی در پروسۀ صلح افغانستان دارند:

«تا زمانی که یک اجماع منطقه‌یی در این زمینه موجود نباشد، این پروسه به بنبست مواجه میشود، بدون شک ایران هم کشور تأثیرگذار در این پروسه است و تنش ایران و امریکا بالای این پروسه تأثیرگذار میباشد».

آقای افضلی، می‌گوید که گمانه‌هایی دربارۀ همکاری بخشی از طالبان با ایران وجود دارد و این نکتۀ تأثیرگذار در صلح افغانستان است:

«طالبان دارای چنددستگی استند و در صورتی که بدون ایران پروسۀ صلح افغانستان به موفقیتی برسد، ممکن است طالبان نزدیک با ایران به سبوتاژ و ممانعت این پروسه بپردازند».

تنش‌ها میان ایالات متحدۀ امریکا و جمهوری اسلامی ایران، زمانی بالا گرفت که امریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در فرودگاه بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام امریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه امریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد. ایران اعلام کرد که این حمله در عملیاتی تحت نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала