سال های بیست: مسابقه سلاح ژنیتیکی؟

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر سال های بیست: مسابقه سلاح ژینیتیکی؟
سال های بیست: مسابقه سلاح ژینیتیکی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قبل از شروع سال 2020 پیش بینی های زیادی در مورد توسعه تکنالوژی های جدید در دهه بیست وجود داشت. همه آنها، قاعده تاً، با مسایل هوش مصنوعی (AI) و به طور کلی با تکنالوژی های اطلاعاتی (IT) سروکار داشتند.

یلینا لارینا و ولادیمیر اوچینسکی در مقاله منتشره در نشریه zavtra.ru (روسیه) می نویسند، اما عملا هیچ مطلب منتشره در مورد مجموعه تکنالوژی BEGEN وجود ندارد. این مخفف توسط گوروی بیوتکنولوژی J. Metzl در عرصه علمی بکار برده شده است. این واژه مخفف به مثابه بیولوژی، انجینیری ژنتیکی، بوم شناسی، علوم اعصاب تفسیر میشود.

یکی از علل محرمیت این مساله – سیاسی-دفاعی است.

به این مساله مستقیماً در گزارش گروه نوآوری Digital Disruption ( اختلال در دیجیتال) در مجمع اقتصادی داووس (DEF) «BEGEN Deep Technologies» «تکنالوژی های عمیق BEGEN» (biology, engineering, genetics, eugenics, neuro)  - بیولوژی، انجینیری ژنتیکی، بوم شناسی، علوم اعصاب) به عنوان فرصتها و تهدیدها" (تحت نظارت کلی دیوید کریگ) توجه مبذول گردیده است.

کوریای جنوبی - اسپوتنیک افغانستان
در کوریای جنوبی نسبت تهدید انفلونزای مرغان 10،9 هزار مرغابی از بین برده شده اند

از نیمه دوم دهه 80 قرن گذشته، تیزبین ترین متفکران نظامی به این نتیجه رسیدند که در زمینه منع سلاح های شیمیایی و باکتریولوژیکی، موضوع مورد بحث حداقل بر محدودیت تحولات بیوتکنالوژیکی، به ویژه موارد مرتبط با تغییر ژنوم انسانی و همچنین ایجاد قطعات اساساً جدید ژنوم انسانی در چارچوب بیولوژی مصنوعی بر اساس سنتز مواد زنده که قبلاً وجود نداشت، مطرح می باشد.

این در درجه اول به پرابلم سلاح های ژینیتکی مربوط می شود. اکثریت قریب به اتفاق نشریات، نه تنها در منابع اینترنتی غیرقابل اعتماد، بلکه در رسانه های شناخته شده با موضوع سلاح های ژنتیکی نیز بر اساس حقایق غیرقابل تایید، قضاوت های بی صلاحیت و اخبار حساس جعلی استوار است. مدتهاست که اطلاعاتی در مورد ایجاد مصنوعی مرض ایدز در لابراتوارهای بیولوژیکی امریکایی و ظهور انفولونزای مرغان در نتیجه نشت مواد بیولوژیکی از کارخانه های ژنهای مخفی چینی در رسانه های همه قاره ها منتشر شده است.

داروی نو ضد انفلونزا در جاپان - اسپوتنیک افغانستان
در جاپان داروی ساخته که میتواند مریضی انفلونزا را در یک شبانه روز معالجه کند

در عین حال، نبود کار جدی علمی و تحقیقات در مورد این موضوع ما را به این بدگمانی وادار می سازد که مطالعات مربوطه در این عرصه انجام میشوند. ماهیت پنهانی آنها عمدتاً به این دلیل است که سلاح های ژنتیکی کاملاً در زیر ویژگی های بیولوژیکی قرار می گیرند. به نوبه خود، نه تنها استفاده، بلکه توسعه سلاح های بیولوژیکی، مطابق پروتوکول سال 1925 ژینو و کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی 1972، نیز کاملاً ممنوع است.

در حال حاضر مشخص شده که برای نمایندگان نژادهای مختلف نشانگرهای بیوژنیک وجود دارد. لازم به تذکر است که موجودیت یا عدم موجودیت چنین نشانگر یک مقوله آماری است و در همه موارد نمی توان برای هر فرد مشخص کرد. بطور مثال بیش از 80% نمایندگان نژاد Negroid (سیاه پوست)، در مقایسه با سفید پوستان، در برابر مالاریا ناشی از Plasmodium vivax مقاوم تر هستند در صورتی که در کرویات سرخ خون آنها Duffy Ag که شاخص برای پرازیت ها است، وجود ندارد. از طرف دیگر، احتمال ابتلا به کوکسیدوئیدومیکوز گسترش یافته در مهاجران آفریقایی 10 برابر بیشتر از اروپاییان است.

این واقعیت که مراکز علمی شماری از کشورها، بطور مثال ایالات متحده، در حال خرید اطلاعات ژنتیکی در مورد جمعیت مناطق مختلف، به ویژه آنهایی هستند که در آنها منافع امریکایی وجود دارند، یا کشورهایی هستند که شانس بیشتری دشمن شدن با امریکا دارند یا، نیز در مورد امکان ساختن سلاح های ژنتیکی گواهی میدهد ( نویسندگان گزارش DEF  بر این باورند که دلایل خرید به توسعه و تولید ابزار بیوژنتیک قومی گرا در ایالات متحده مربوط نمی شود،ولی تعدادی از رسانه های پیشرو با اعتبار جدی چنین فرضیه را مطرح میکنند).

پلان امریکا برای استفاده از سلاح های بیولوژیکی در کوبا فاش شد - اسپوتنیک افغانستان
پلان امریکا برای استفاده از سلاح های بیولوژیکی در کوبا فاش شد

احتمالاً به همین دلیل، چین بطور قانونی جمع آوری معلومات را از طرف موسسات طبی یا شرکت های بیوتکنولوژی در مورد ژنوم شهروندان چینی تحریم کرده است. همچنین، طبق قانون چین، شرکت های داروسازی خارجی حق ندارند به طور مستقل آزمایش های کلینیکی و آزمایشات ماقبل کلینیکی داروها را با جمع آوری معلومات لابراتواری در خارج از چین انجام دهند.

آنچه که به متخصصان مروط میگردد، برای آنها واضح است که آنها باید اصول حقوقی مشترک بین المللی را ترتیب کنند که انجینیری ژنتیک را تنظیم می کند، دامنه اهداف آن را تعیین می کند و سیستم برای نظارت دقیق بین المللی بر محصولات، تکنالوژی ها و پرسنل در این زمینه ایجاد می کند.

ژنیتیک ها راه جدید درمان اچ آی وی(ایدز)را کشف کردند - اسپوتنیک افغانستان
ژنیتیک ها راه جدید درمان اچ آی وی(ایدز)را کشف کردند

کارشناسان DEF معتقدند که چنین چارچوب نظارتی باید حداقل شامل موارد زیر باشد:

-  معیارهای استفاده از اصلاح ژن.

-  محدودیت در جهت ویرایش ژنوم؛

-  موجودیت ضروری معلومات موثق ماقبل کلینیکی یا کلینیکی در مورد خطرات و تهدیدات برای سلامتی افراد و جنین ها که ممکن است امکان اصلاح ژنتیکی هدفمند را برای از بین بردن آنها باز کند.

-  توسعه و اجرای نظارت جامع دائیمی بین المللی بر تحقیقات علمی، آزمایش های کلینیکی، عملیات تکنالوژیکی، و همچنین تجهیزات، برنامه ها، مواد بیولوژیکی و غیره، لازم برای انجام کار در زمینه ویرایش ژنتیک انسان و بیولوژی مصنوعی.

-  معرفی پاسپورت تحقیقاتی بین المللی برای افراد که مشغول تحقیق، طرح ها در زمینه استفاده دولتی و تجاری از تکنالوژیکی های ویرایش ژن انسان و بیولوژی مصنوعی می باشند و بر این اساس، نظارت کامل بر فعالیت های حرفه ای دارندگان اینگونه دیپلم ها.

این حداقل مطالبات است. ولی بعید به نظر می رسد که آنها به طور کامل یا حتی جزئی در یک سند خاص حقوقی بین المللی منعکس شوند.

در شرایط تحولات تکتونیکی تکنالوژیکی، تحولات جدی اجتماعی - سیاسی و بی ثباتی اقتصادی، امتناع از توافق نامه های بین المللی قبلاً امضا شده صورت می گیرد و هیچ اراده و ابتکاری برای امضای اسناد جدید برای محدود کردن قانونگذاری خطرات و تهدیدهای پیش روی بشریت در دهه بیستم وجود ندارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала