سلاح های دولتی چگونه به دست طالبان می‌رسد؟

© AFP 2023 / Patrick Baz سلاح های دولتی چگونه به دست طالبان می‌رسد؟
 سلاح های دولتی چگونه  به دست طالبان می‌رسد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک افغانستان در گزارشی اعلام کرد هزاران قبضه سلاح، موتر های زرهی و عادی نیروهای دولتی در سه دهه گذشته ناپدید شده که بخش زیادی از آن بدست طالبان افتاده است.

به گزارش اسپوتنیک، براساس اطلاعات «مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک»، از سال 1381 تا 30 سنبله 1398 حدود 12 هزار قبضه سلاح سبک و یکهزارو 100 و صد موتر زرهی و عادی نیروهای دولتی  و صد ها هزار مرمی و مهمات در ولایت هلمند ناپدید شده است که 80 درصد این تجهیزات بدست طالبان افتاده است.

در ادامه این گزارش اضافه شده است،بیش 100 تن از افسران عالی پلیس در این خصوص به محاکم معرفی شده اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است گزارش‌های منتشر شده از ولایت غربی فراه در  خصوص ناپدید شدن تعداد زیادی تجهیزات و سلاح  باعث شد که نمایندگان افغانستان هیاتی را به استان فراه اعزام کنند.

طالبان: سلاح های لیزری و دوربین دید در شب را از ارتش افغانستان و امریکایی ها خریده اند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: سلاح های لیزری و دوربین دید در شب را از ارتش افغانستان و امریکایی ها خریده اند

«عبدالستار حسینی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان که ریاست این هیأت را برعهده داشت پس از بازگشت از فراه در گزارشی به مجلس گفت: بخش زیادی از تجهیزات نیروهای دولتی در «جمعه بازار» ولسوالی «خاک سفید» ولایت فراه توسط طالبان خرید و فروش می ‌شود، این در حال است که نیروهای دولتی با کمبود تجهیزات جنگی روبه ‌رو هستند.

حسینی، فروش تجهیزات جنگی نیروهای دولتی در بازار سیاه فراه را فاجعه ‌بار عنوان کرد و افزود: تحقیقات آنها نشان می دهد که چهار ماه پیش تعداد زیاد سلاح و مهمات نیروهای پلیس به دست طالبان افتاده است.

هرچند وی آمار مشخصی ارائه نکرد و مدعی شد که بخش زیادی از این سلاح و مهمات در زمانی که «غلام محی‌الدین خیرخواه» فرماندهی پلیس فراه را عهده دار بود، فروخته شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است،همچنین در  زمانی که رحمت الله صدیقی فرماندهی پلیس فراه را به عهده داشت یک هزار و 500 قبضه سلاح ناپدید شده است.

فرماندهی پلیس ولایت فراه و وزارت داخله افغانستان تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده اند

اما «مسعودبختور» معاون والی فراه به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفته است که سلاح های که در دست طالبان است، سلاح های است که از نهادهای خارج شده است.

به گفته وی تعدادی از این سلاح ها با سقوط پاسگاهها و تعدادی نیز از طریق افراد با نفوذ در اختیار طالبان قرار داده شده است.

حسینی رئیس هیأت مجلس افغانستان در سفری به فراه دریافته است که در جمعه بازارهای طالبان سلاح های نیروی پلیس به قیمت های پایین خرید و فروش می شود.

طالبان از طریق فروش مواد مخدر،درآمد های حاصل از  گمرک،معادن و کمک کشورهای خارجی پول لازم برای خرید سلاح را بدست می آورند.

والی ایالت «خیبرپشتونخواه» پاکستان در سال 2009 میلادی در باره بودجه نظامی طالبان گفته بود که این گروه سالانه حدود چهارمیلیارد دالر بودجه نظامی بدست می آورند.

وی گفته بود این مبلغ از قاچاق مواد مخدر، اخاذی و یا مسیرهای دیگر ناممکن است و پاکستان نیز توانایی چنین کمک های را به طالبان ندارد.

احمدغنی افزوده بود که کشورهای خارجی پول در اختیار طالبان قرار می دهد تا آنها در افغانستان به جنگ ادامه دهند.

بدنبال همین اظهارات بود که «ریچارد هولبروک» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان در سال 2009 در سفری به اسلام آباد در پاسخ به سوال خبرنگاران در این رابطه گفته بود که برخی از افراد طرفدار بیناد گرایان در کشور های خلیج فارس از راه های غیر قانونی به طالبان کمک  می کنند.

این در حالی است که ولایت فراه از دوسال به این طرف به شدت ناامن شده و در این مدت چند بار مرکز این ولایت در خطر سقوط قرار گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала