ویروس جدید از چین: پنج سوال که دانشمندان مطرح میکنند

© AP Photo / Greg Bakerویروس جدید از چین: پنج سوال که دانشمندان مطرح میکنند
ویروس جدید از چین: پنج سوال که دانشمندان مطرح میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات صحی در سراسر جهان از شیوع ویروس اسرارآمیز نگران هستند که ماه گذشته در شهر ووهان چین پدیدار شد. مقامات محلی بیش از 500 مورد عفونت تنفسی و 17 مرگ را تأیید کردند. چندین مورد در سایر مناطق آسیا و یک مورد در ایالات متحده گزارش شده است.

یوین کالاویی (Ewen Callaway) و دیوید سرانوسکی (David Cyranoski) در مطلب تحلیلی می نویسند، محققان عجله دارند که ویروس را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهند و بدانند که آیا این بیماری می تواند مشابه اپیدمی با سندرم حاد تنفسی  (SARS)  شیوع یابد که در سالهای 2002 تا 2003 در جنوب چین رخ داده بود و جان 774 نفر را در 37 کشور جهان گرفت. هر دو ویروس بخشی از خانواده وسیع از کورونو ویروس ها شامل اند که باعث سرماخوردگی می شود.

درک ماهیت شیوع این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا سفرهای گسترده از جمعه تا سال نو چینی باعث افزایش سرعت گسترش بیشتر ویروس می شود.

پاکستان به خاطر شیوع ویروس کرونا، پروازهای چینایی را لغو کرد - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان به خاطر شیوع ویروس کرونا، پروازهای چینایی را لغو کرد

ویروس چگونه منتقل می شود؟

مهمترین سوال این است که ویروس چگونه شیوع می یابد. مقامات چینی تأیید کرده که برخی موارد ناشی از انتقال آن از انسان به انسان تائید شده است، اما اینکه آیا این اتفاق به طور مرتب رخ می دهد، هنوز مشخص نیست.

نیل فرگوسن (Neil Ferguson)، متخصص اپیدمیولوژی ریاضیکی در امپریال کالج لندن می گوید: "درک این نکته ضروری است که آیا سرعت و موثریت انتشار آن با سطح اپیدمی مطابقت دارد یا خیر". نظارت بر موارد فراوانی جدید و بروز علائم در هر مورد، به دانشمندان تفهیم می کنند که ویروس چگونه به راحتی از فرد به فرد دیگر منتقل می شود، و آیا اوج شیوع این پوتنسیال وجود دارد؟

او چقدر کشنده است؟

در ابتدا، دانشمندان به دلیل مرگ و میر به اثر ویروس در شهر ووهان زنگ خطر را به صدا درآوردند، زیرا در بین اولین مبتلایان موارد بسیاری از پنومونی شدید (ذات الریه) وجود داشت. اما ظاهر موارد خفیف تر برخی از ترس ها را برطرف کرد. با 17 مرگ در بیش از 500 مورد، این ویروس ظاهراً به اندازه SARS کشنده نیست که باعث کشته شدن حدود 11% از افراد بیمار شده بود. فرگوسن گفت: برای تخمین های خوش بینانه، "هنوز زود است".

سازمان بهداشت به تمام کشورهای جهان: آماده مقابله با ویروس کرونا باشید - اسپوتنیک افغانستان
سازمان بهداشت به تمام کشورهای جهان: آماده مقابله با ویروس کرونا باشید

ویروس از کجا بوجود آمده است؟

مقامات در حال توسعه این تئوری هستند که ویروس در یک حیوان ناشناخته پدید آمده و سپس در بازارهای بزرگ حیوانات و غذاهای بحری شهر ووهان به افراد سرایت نموده است. به گفته محققان، شناسایی منبع حیوانی ویروس به شما کمک می کند، تا شیوع فعلی را تحت کنترل داشته و به طور صحیح تهدید آن را ارزیابی کنید - و در عین حال از بروز همه گیری های مشابه در آینده جلوگیری کنید. تثبیت ژنتیکی نشان می دهد که ویروس ووهان با کرونو ویروس هایی که در خفاش ها وجود دارند - از جمله SARS و نزدیکان آن - مرتبط است. ولی پستانداران دیگر نیز این ویروس ها را منتقل می کنند - احتمالاً، SARS  از حیوانات به انسان منتقل شده است.

آیا دارو برای کورونو ویروس وجود دارد؟

ثابت شده است که هیچ داروی مؤثر برای درمان SARS یا سایر عفونت های کورونو ویروس وجود ندارد و هیچگونه واکسین معتبری برای جلوگیری از آنها موجود نیست.

تیمی در مرکز تحقیقات دارویی چین در پیکن در حال توسعه روش های درمانی با مسدود کردن گیرنده ها بر روی سلول های انسانی است که از طریق آن عفونت رخ می دهد. مقایسه سکان های SARS و ویروس های جدید چینی که در تاریخ 16 جنوری منتشر شد، نشان داد که آنها به عین گیرنده مربوط اند. این تیم انتظار دارد که کار خود را در مورد روشهای درمانی برای SARS از سر بگیرد و آنها را برای مقابله با آخرین ویروس تطبیق کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала