با طیاره بی پیلوت نو S-70کمتر محسوس روسیه آشنا شوید

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر با طیاره بی پیلوت نو S-70کمتر محسوس روسیه آشنا شوید
با طیاره بی پیلوت نو  S-70کمتر محسوس روسیه آشنا شوید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مفکوره اساسی: طیاره بی پیلوت نو S-70«شکارچی» بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد و به طیاره بی پیلوت کمتر محسوس امریکایی شباهت زیاد دارد. ولی این طیاره به کار جدی نیاز دارد، تا آن به حدی کافی نامحسوس گردد.

آیا این واقعاً حادثه مهم است؟

سیبستیان روبلین (Sebastien Roblin) کارشناس در عرصه توسعه منازعات در مقاله منتشره در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، در تاریخ 7 اگست سال 2019، وزارت دفاع روسیه ویدئویی اولین پرواز آزمایشی جدیدترین دستگاه پروازی بی پیلوت "اخوتنیک" را در شبکه منتشر کرد که پنج روز قبل انجام شده بود. این طیاره بی پیلوت از نوع "بال پرنده" حدود 20 دقیقه در ارتفاع حدود 600 متر بالای مرکز دولتی آزمایش پروازها بنام چکالوف در استراخان دور زد و پس از آن بر زمین نشست.

طیاره بدون پیلوت روسی - اسپوتنیک افغانستان
روسیه طیاره بی پیلوت ضربتی را که به سرعت 800 کیلومتر در ساعت پرواز میکند، ازمایش میکند

"شکارچی" طیاره بی پیلوت ضربتی سنگین نوع "بال پرنده" (یا دستگاه پروازی ضربتی - اکتشافی بدون سرنشین") است. این بدان معنی است که S-70 یک طیاره بی پیلوت کمتر محسوس است که می تواند حملات مرگبار را انجام دهد، همچنین فعالیت های اکتشافی را نیز انجام دهد و به مثابه وسیله مبارزه رادیو الکترونیکی ایفای وظیفه نماید.

اگرچه طراحی "شکارچی" قبلاً در سال 2011 آغاز شده بود، اما مردم آن را برای اولین بار در تاریخ 23 جنوری سال 2019 زمان مشاهده کردند، هنگامی که عکس هایی در شبکه نمایش داده شد که یک تراکتور در حال کشاندن یکی طیاره بی پیلوت در خط پرواز در نووسیبیرسک بود.

 طیاره بی پیلوت «اخوتنیک» – ثبوت قدرت روسیه است - اسپوتنیک افغانستان
طیاره بی پیلوت «اخوتنیک» – ثبوت قدرت روسیه است

سپس در 14 ماه می "شکارچی" را در مرکز آزمایش پروازها بنام چکالوف زمان عکاسی کردند، وقتیکه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به آنجا آمد. اگرچه در آن لحظه پوتین در نوبه اول امکانات طیاره شکاری Su-57 که در حال حاضر تولید مسلسل آن آغاز شده، ستایش کرد، اما وی همچنین به قابلیت های طیاره بی پیلوت S-70 نیز اشاره کرد.

شکل بال و انجن این طیاره بی پیلوت روسی که در بدنه پنهان شده، به طیاره بی پیلوت کمتر محسوس RQ-170 امریکایی بسیار شبیه است که راجع به موجودیت آن پس از سقوط یکی از این طیارات بی پیلوت به دست ایرانیان معلومات حاصل شدند. و روسیه با دقت این طیاره بی پیلوت امریکایی را مورد مطالعه قرار داده است.

اگرچه در زمان آزمایش «شکارچی» در تاریخ 2 اگست این دستگاه از دور اداره می شد، ولی نشریهBeyond  روسیه نوشته که این یک طیاره بی پیلوت کاملاً رباتیک است که میتواند تمام عملیات را بطور مستقلانه انجام دهد.

در روسیه طیاره بی پیلوت - «شکارچی تانک ها» به نمایش گذاشته شده است - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
در روسیه طیاره بی پیلوت - «شکارچی تانک ها» به نمایش گذاشته شده است

ولی دیوید آکس (David Axe)  از نشریه National Interest به این نکته اشاره می کند که یک سیستم کاملاً مستقل ممکن با چالش های زیادی فنی مواجه گردد.

وی گفت: "وقتی صحبت راجع به استفاده از طیارات بی پیلوت سریع با اسلحه در داخل آنها برای انجام وظایف نظامی به میان می آید، بیشترین مشکلات در مورد ارتباطات، سیستم های کنترول پرواز و الگوریتم های کمپیوتری و همچنین با تاکتیک اداره طیارات بی پیلوت در فواصل طولانی در یک ساحه هوایی مشبوع که در آن طیارات سرنشین دار و نیروهای دیگر وجود دارند، به میان می آیند."

موثریت "شکارچی" در انجام مأموریت ها با نفوذ عمیق در حریم هوایی دشمن بستگی به این دارد که آیا انجینیران روسی جهت تغییر انجن این طیاره بی پیلوت و بهبود آن سعی می ورزند یا خیر. ولی حتی با داشتن کلاس کم غیرمحسوس بودن، S-70 می تواند به عنوان وسیله مفید برای انجام ماموریت های اکتشافی – ضربتی با مدت طولانی پرواز در خدمت روسیه باشد - طبق برخی گزارش ها، این دقیقاً همان چیزی بود که روسیه در طی عملیات هوایی خود علیه شورشیان در سوریه در دسترس نداشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала