محصلین افغان در چین از وضعیت زندگی شان در شرایط شیوع کروناویروس چه می‌گویند؟

© REUTERS / Stringer/Darley Shenمحصلین افغان در چین از وضعیت زندگی شان در شرایط شیوع کروناویروس چه می‌گویند؟
محصلین افغان در چین از وضعیت زندگی شان در شرایط شیوع کروناویروس چه می‌گویند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از محصلین افغان مقیم در چین در مصاحبه با اسپوتنیک از وضعیت زندگی شان در شهرهای مختلف این کشور حکایت نمودند.

در این گزارش که در نتیجه مصاحبه‌ها با محصلین افغان در شهرهای مختلف چین ترتیب شده است، به چگونگی وضعیت زندگی این محصلین در شرایط اضطراری در چین به دلیل شیوع بیماری کشنده کروناویرس، پرداخته شده است.

محصلین افغان با رضایت از چگونگی برخورد مقامات چینی با آنها و می‌گویند که تا هنوز هیچ واقعه‌ی مبتلا شدن محصلین افغان به این بیماری گزارش نشده است.

خوشمراد خاموش، یکی از محصلین افغانستان در شهر هاربین کشور چین که مصروف تحصیل در مقطع ماستری در رشته اقتصاد می‌باشد می‌گوید که مقامات ایالت خیلونگ جیانگ تدابیر جدی را جهت جلوگیری از گسترش دامنه این ویروس در ولایت مذکور گرفته است.

به گفته وی در شهر هاربین حدود ۱۰ محصل افغان مصروف تحصیل اند.

وی در رابطه به تماس و رسیدگی سفارت افغانستان در چین به این محصلین گفت:

"جز اطلاعیه‌ی را که سفارت افغانستان مقیم چین در ارتباط به شیوع وایروس «کرونا» داده بودند و در ویچت گروپ محصلین دیگر گذاشته بودند دیدم. دیگر هیچ کمکی تا هنوز از سفارت افغانستان دریافت نکرده ایم".

به گفته وی، یکی از مشکلات جدی این محصلین عدم داشتن ماسک کافی برای بیرون رفتن جهت خریداری مواد غذایی، می‌باشد. وی گفت: "به دواخانه‌های زیاد جهت خریداری ماسک مراجعه کردیم اما قادر به خریدن ماسک صحی و مطلوب نشدیم".

وزارت صحت: هیچ واقعهٔ ویروس کرونا در کشور ثبت نشده است - اسپوتنیک افغانستان
وزارت صحت: هیچ واقعهٔ ویروس کرونا در کشور ثبت نشده است

وی از دولت افغانستان می‌خواهد تا تدابیر لازم جهت جلوگیری از شیوع این بیماری "خطرناک و کشنده" بگیرد.

علیمرجان یکی دیگر از محصلین افغان در چین است که در مقطع دکترا در دانشگاه دونخوا در شهر شانگهای چین مدت سه سال مصروف تحصیل است.

به گفته وی، در این شهر حدود ۳۰ محصل افغان درس می‌خوانند و خوشبختانه هنوز هیچ یکی از آنها مصاب به این بیماری نشده است.

وی می‌گوید که شمار مبتلاشدگان به کروناویروس در شهر شانگهای به ۸۰ تن می‌رسد که از آنجمله ۱ نفر جان باخته است.

علیمرجان درمورد شرایط زندگی گفت:

"شرایط زندگی درینجا یک مقدار مشکل شده است و تمام دانشگاه‌ها در حالت نیمه قرنطین قرار دارد ما اجازه بیرون رفتن از دانشگاه نداریم ولی میتوانیم بیرون از خوابگاه برویم دانشگاه ما تا تاریخ نا معلوم تعطیل شده است حتی استادان اجازه ورود به دانشگاه ندارد وقتی کسی از شهر دیگر بر می‌گردد مستقیم به شفاخانه برده می‌شود اگر صحت شان خوب بود در یکی از هوتل ها به قرنطین برده می شود و تمام رفت و آمد ها بسته است ولی ما اجازه گشت گذار در ساحه دانشگاه را داریم. که همه بخاطر مراقبت از خودماست یکی از دوستان افغانی ما که در سفر بود وقتی برگشت از سفر به او اجازه ورود به دانشگاه را ندادند و برایش در یکی از هوتل ها اتاق گرفته شده از طرف دانشگاه و برای ۱۴ روز در قرنطین قرار دارد".
ترس و نگرانی دانشجویان افغانستان در «ووهان» و سایر شهرهای چین - اسپوتنیک افغانستان
ترس و نگرانی دانشجویان افغانستان در «ووهان» و سایر شهرهای چین

وی با اشاره به اینکه با در نظر داشت مراقبتی که دولت چین از آنها می‌کند، تهدید ویروس مذکور برای آنها خیلی پایین است، گفت: " سفارت افغانستان در بیجنگ تماس مستقیم با دانشجویان شانگهای نداشته و ما تا هنوز نیازی همکاری هم احساس نمیکنیم اخباری که در مورد کمبود مواد غذایی پخش گردیده بود شایعه بود و من با تماس که در شهر ووهان و چند شهر دیگر با دوستان داشتم این موضوع را رد نموده و گفتند که ما از ترس زیاد بیرون نمی رویم اما مارکیت ها در ساعت های مشخص باز است و ما میتوانیم غذا تهیه کنیم".
وی افزود:

"سفارت افغانستان طی یک اعلامیه از همه محصلین خواسته با دولت چین همکاری کند و بعضی توصیه ها هم نموده همان چیز هایکه قبلن از طرف دانشگاه به ما نیز گفته شده بود و یک شماره نیز شریک ساخته که در صورت نیاز به همکاری با آنها به تماس شویم. از ما مراقبت جدی می شود و امکانات صحی نیز به شکل فوق العاده موجود است و ما نیاز به همکاری سفارت فعلن نداریم دولت و دانشگاه ها توجه خاص به تمام مردم مخصوص محصلین خارجی دارد".

رحیم رسا، محصلی است که شهری در فاصله ۳۷۰ کیلومتری از شهر ووهان، مرکز شیوع کروناویروس، زندگی می‌کند.

وی در رابطه به وضعیت زندگی شان می‌گوید که زندگی به‌طور عادی همراه با نگرانی نسبی جریان دارد، اما آنها از گشت و گذار خودسرانه و غیرضروری ممنوع شده اند.

وی می‌گوید که با سفارت در تماس است و "دولت افغانستان در جریان است و شدیدا آماده هر گونه همکاری با دولت چین و محصلین افغانی".

کمبود لباس محافظ در برابر کروناویروس در چین - اسپوتنیک افغانستان
کمبود لباس محافظ در برابر کروناویروس در چین

وی درمورد دسترسی به دارو، ماسک و تجهیزات مورد نیاز گفت:

"هنوز داروی مشخص در دسترس نیست. ماسک داریم، اما بعضی جاها به کمبود ماسک مواجه می‌شویم، دولت، دانشگاه ها و نهادهای مربوطه در جستجوی هر نوع همکاری و فراهم سازی امکانات پیشگیرانه می‌باشند".

مقامات چینی به تاریخ ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۹ به سازمان بین‌المللی صحت از شیوع بیماری ناشناخته در شهر ووهان چین، خبر داد.

متخصصان پس از تحقیقات اعلام کردند که بیماری جدید کروناویروس 2019-nCoV می‌باشد.

این بیماری علاوه بر چین، به هانگ‌کانگ، ماکاو، تایوان، تایلند، جاپان، کوریای جنوبی، ایالات متحده امریکا، کانادا، ویتنام، سینگاپور، نیپال، فرانسه، آسترالیا، مالیزیا و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

این ویروس که از شهر ووهان چین آغاز شد تاکنون موجب مرگ دست کم ۱۳۲ تن و ابتلای بیش از ۶۰۰۰ نفر در چین شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала