فاجعه اطلاعاتی؛ چه کسی حریم هوایی افغانستان را کنترول می‌کند؟

© Fotolia / Petrovich12فاجعه اطلاعاتی؛ چه کسی حریم هوایی افغانستان را کنترول می‌کند؟
فاجعه اطلاعاتی؛ چه کسی حریم هوایی افغانستان را کنترول می‌کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز دوشنبه گذشته رسانه‌های افغانستان از سقوط یک طیاره مسافربری در ولایت غزنی خبر دادند، خبری که پس از ساعاتی رد شد.

پس از نشر این خبر، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی مقامات رسمی افغانستان به شمول استاد سرور دانش، معاون دوم رئيس جمهوری کشور تایید کردند که این طیاره مربوط شرکت هوایی دولتی "آریانا" بوده است. پس از یک ساعت شرکت آریانا با نشر خبرنامه رسمی این خبر را رد نموده اعلام کرد که با تمام طیاره‌هایی این شرکت که در حال پرواز اند، تماس دارد.

پس از گذشت حدود ۵ ساعت، رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که طیاره ساقط شده مربوط نیروهای هوایی ایالات متحده امریکا بوده است.

مقامات نظامی امریکا نیز با تایید این خبر اعلام کردند که طیاره امریکایی  Bombardier E-11A  در ولایت غزنی افغانستان سقوط کرده است.

غزنی - اسپوتنیک افغانستان
امریکا: ادعای طالبان مبنی بر سرنگونی طیاره امریکایی نادرست است

هر چند در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۵ حکومت افغانستان اعلام کرد که کنترول حریم هوایی کشور را به‌طور کامل در دست دارد و نیروهای ناتو و امریکایی باید برای پرواز در حریم هوایی افغانستان، از حکومت افغانستان اجازه دریافت کنند، اما به باور کارشناسان نظامی، حکومت افغانستان هنوز هم تسلط کامل بر حریم هوایی کشور ندارد و این حریم توسط نیروهای امریکایی کنترول می‌شود.

جنرال واحد طاقت، کارشناس مسایل نظامی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان گفت که هنوز هم حریم هوایی افغانستان توسط نیروهای امریکایی کنترول و نظارت می‌شود و حکومت افغانستان حتی امکانات لازم از قبیل رادارها و دیگر وسایل تخنیکی برای کنترول این حریم را در دست ندارد.

به باور این کارشناس مسایل نظامی، چگونگی سقوط طیاره نظامی – اکتشافی امریکایی هنوز هم اعلام نشده است.

به باور وی، مشکل تخنیکی که یکی از دلایل ممکن سقوط این طیاره گفته شده، زیاد قابل پذیرش نیست، وی گفت:

"چطور ممکن است عوارض تخنیکی داشته باشد، طیاره‌یی به این عظمت، و به این ماموریت بسیار مهم استخباراتی و نظامی، من فکر نمی‌کنم که بر اثر عوارض تخنیکی سقوط کرده باشد، شاید در عقب این حادثه یک عمل تروریستی باشد. اینکه چه کسی این عمل را انجام داده، معلوم نیست".

وی با اشاره به عواید ناشی از پروازهای بین‌المللی اخیر از حریم هوایی افغانستان که پس از سقوط طیاره اوکراینی در ایران، افزایش یافت، گفت: "من گفته بودم که آخوندهای ایران تلاش دارند تا قلمرو فضایی ما را نا امن بسازند، تا فضای هوایی افغانستان را برای پروازهای بین‌المللی غیرمصوون نشان بدهند تا پروازها دوباره از حریم هوایی ایران انجام شوند و افغانستان از عاید چند میلیون دالری از درک این پروازها، بی‌بهره بماند".

پنتاگون نام دو پرسونل کشته شده در سقوط طیاره در غرنی را اعلام کرد  - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون نام دو پرسونل کشته شده در سقوط طیاره در غرنی را اعلام کرد

اما مسوولین وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گویند که حکومت افغانستان تسلط کامل بر حریم هوایی کشور دارد و تمام پروازها در حریم هوایی کشور توسط اداره هوانوردی ملکی افغانستان کنترول می‌شوند.

اشرف حق شناس، معاون سخنگوی وزارت ترانسپورت جمهوری اسلامی افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان گفت:

"قبل از اینکه طیاره سقوط کند، همکاران بخش تخنیکی ما با پیلوتی که در طیاره بود، آنها راپور دادند که طیاره مشکل تخنیکی پیدا کرده، ما راپور داشتیم ولی در قسمتی سقوط کرده بود تحت تسلط مخالفین مسلح دولت بود، لذا کمی تاخیر شد، اما ما قطعا احوال داشتیم که طیاره عوارض تخنیکی پیدا کرده".

وی در رابطه به اینکه آیا رادارهای اداره هوانوردی ملکی افغانستان پرواز طیاره‌های نظامی امریکایی را نشان می‌دهند یا خیر، گفت: "رادارها نشان می‌دهند، قبل از سقوط طیاره، پیلوت به همکاران بخش تخنیکی اداره هوانوردی ملکی راپور داد از عوارض تخنیکی و خواستار نشست در یکی از میدان‌های هوایی نزدیک شد، قرار بود که طیاره به هلمند برود، اما متاسفانه در مسیر راه سقوط کرد".

معاون سخنگوی وزارت ترانسپورت با اشاره به اینکه اداره هوانوردی ملکی افغانستان از ماموریت‌ها و اهداف پرواز طیاره‌های امریکایی و ناتو آگاهی ندارد، گفت:

"طیاره‌های نظامی از میدان‌های ناتو که در افغانستان وجود دارد، پرواز می‌کنند، ما تنها در قسمت فضا با اینها در ارتباط هستیم، اما جزئیات آن بخاطر مسایل امنیتی نزد ما نیست که اینها از کدام مسیر می‌روند و چه ماموریتی را انجام می‌دهند".

اخیرا وزارت دفاع امریکا هویت دو نظامی کشته شده در این حادثه را اعلام کرد و گفت تحقیق درباره علت سانحه ادامه دارد.

براساس بیانیه وزارت دفاع امریکا، پال واس ۴۶ ساله و کاپیتان رایان پانوف ۳۰ ساله در سقوط طیاره نظامی امریکایی در ولایت غزنی افغانستان کشته شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала