در امریکا نوع جدیدی سلاح هسته ای برای مقابله با روسیه بوجود آمده است

© AP Photo / Jack Sauerدر امریکا نوع جدیدی سلاح هسته ای برای مقابله با روسیه بوجود آمده است
در امریکا نوع جدیدی سلاح هسته ای برای مقابله با روسیه بوجود آمده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظامیان امریكایی سرگلوله هسته ای جدید كم قدرت برای تحت البحری ها جهت تسلیح بکار گرفته اند. پنتاگون معتقد است که این برای مقابله با تهدید از جانب زرادخانه تسلیحات هسته ای عملیاتی – تاکتیکی روسیه بسیار مهم است.

رایان براون (Ryan Browne)، باربرا ستار (Barbara Starr) و زکری کوهین (Zachary Cohen) در تبصره برای تلویزیون CNN (امریکا) می گویند، ولی برخی از مقامات ارشد سابق اداره معتقدند که چنین مهمات پتانسیل درگیری هسته ای را افزایش می دهد.

جان رود (John Rood) معاون وزیر دفاع در امور سیاسی در اعلامیه روز سه شنبه خود گفت: نیروی بحری ایالات متحده سرگلوله هسته ای جدید كم قدرت برای راکت بالستیک پرتاب زیرآبی W76-2 جهت تسلیح بکار گرفته است.

لاوروف - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف: امریکا قوانین کنترل سلاح را به نفع خود تغییر می دهد

سرگلوله هسته ای جدید كم قدرت جدید تاکتیکی نوع سرگلوله W-76 است که راکت های پرتاب زیر آبی «Trident II» ((D-5 توسط آن تجهیز میشوند و از همینرو تعداد مجموعی سلاح های هسته ای در زرادخانه امریکا افزایش نمی یابد.

سخنگوی اداره امریکا به CNN گفت كه كدهای پرتاب راکت های بالستیک بین قاره ای در جعبه هسته ای ریاست جمهوری و گزینه های استفاده از سلاح های هسته ای بر این اساس تغییر یافته است.

برای ایالات متحده، این اولین بار در چندین دهه است که سرگلوله هسته ای جدید در فبروری سال گذشته تولید شده است. بررسی سال 2018 در مورد ترکیب و مقدار سلاح های هسته ای ارائه شده توسط اداره ترامپ، درباره ضرورت ساختن سرگلوله های کمتر قدرتمند سخن می گوید و هشدار های به گوش می رسند که دشمن ممکن است از سرگلوله های هسته ای کمتر قدرتمند علیه ایالات متحده یا متحدانش، بدون ترس از ضربه هسته ای انتقام جویانه امریکا به این علت که سرگلوله های امریکایی بسیار مخرب اند، استفاده کند.

در اجمال گفته شده: "متنوع سازی زرادخانه و گزینه های استفاده از سلاح های هسته ای با در نظر داشت مهمات کم توان برای بازداری تجاوز منطقه ای بسیار مهم است. این امر آستانه بکاربرد سلاح هسته ای را بالا نمی برد و به این امر کمک میکند، تا دشمن احتمالی مزایای تشدید تشنج محدود هسته ای را نه بیند، و این باعث می شود استفاده از سلاح های هسته ای كمتر شود. "

امریکا می خواهد سلاح روسی تولید کنند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا می خواهد سلاح روسی تولید کنند

پلان پیشنهادی انواع را پیشبینی میکند که در راکت های بالستیک امریکایی به عنوان بخشی از برنامه 5 ساله به ارزش 50 میلیون دالر نصب شده اند. هر تحت البحری تنها تعداد کمی از این راکت های جدید را در اختیار خواهد داشت. اساس سلاح های آنها همچنان راکت های استراتژیک با برد بسیار بیشتری خواهد بود.

سخنگوی ناتو به CNN گفت: "ایالات متحده به طور مرتب با هم پیمانان در زمینه تسلیحات هسته ای مشورت می کند و آنها را از طراحی مهمات کم توان از زمان انتشار « اجمال ترکیب و تعداد سلاح های هسته ای» از بابت سال 2018 مطلع می سازند".

رود گفت: مهمات کم قدرت، لزوم ایجاد آن در بررسی مورد بحث قرار گرفته است، "این است که مخالفان احتمالی مانند روسیه را منصرف کنیم که معتقدند استفاده از سلاح های هسته ای کم قدرت، برتری آنها را نسبت به ایالات متحده، متحدین و شرکای آنها به همراه خواهد داشت."

سرویس امنیت ملی امریکا: سلاح های فضایی روسیه و چین به زودی رونمایی می شود - اسپوتنیک افغانستان
سرویس امنیت ملی امریکا: سلاح های فضایی روسیه و چین به زودی رونمایی می شود

به گفته وی، مهمات جدید "به دشمن احتمالی نشان می دهد که استفاده محدود از سلاح های هسته ای هیچ مزیتی را به بار نمی آورد، زیرا ایالات متحده می تواند با اطمینان و قاطعانه به هر سناریوی تهدید پاسخ دهد."

برخی از کارشناسان عمل ایالات متحده در مورد ساختن سرگلوله های هسته ای کم توان مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که این آستانه استفاده از سلاح های هسته ای را پایین می آورد و اینکه در چنین وضع رهبران موانع و عوامل بازداری کمتری برای استفاده از آنها خواهند داشت.

در سال 2018 گروهی از مقامات پیشین شامل جورج شولتز وزیر خارجه پیشین و ویلیام پری وزیر دفاع پیشین طی نامه نوشتند:« ما با احترام از کانگرس می خواهیم تا درخواست اداره ترامپ مبنی بر نصب سرگلوله های هسته ای جدید کم قدرت بالای راکت های Trident را رد کند. این سلاح های به اصطلاح کم توان راه مستقیم بسوی فاجعه هسته ای است و بنابراین پیشرفت در چنین مسیر غیرممکن است."

"بنابراین، ما سیستمی داریم که هرگز قابل استفاده نیست، زیرا چنین استفاده ای منجر به یک جنگ هسته ای استراتژیک خواهد شد. و اگر نتوان از آن استفاده کرد و روس ها این را می دانند و به هیچ وجه آنها را از اجرای برنامه های خود باز نمی دارد. "

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала