روسان در سوریه بر جهاد پیروز شدند

© Sputnik / Mikhail Alaeddin /  مراجعه به بانک تصاویر روسان در سوریه بر جهاد پیروز شدند
روسان در سوریه بر جهاد پیروز شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر ترکان با امریکایان وارد رویارویی شوند، پس باز هم روسان مجبور خواهند بود منازعه را حل و فصل کنند.

مارتینا کوتسیانووا (Martina Kociánová) در مصاحبه منتشره در نشریه Kupředu do minulosti (چک) می نویسد، جهان بازهم بسیار ناآرام است. اوضاع در شرق نزدیک و افریقا و همچنین به ویژه در امریکای جنوبی پرتنش است. اوضاع در کشورهایی مهم مانند مصر، عراق و همچنین اردن که مدت طولانی آرام بود، با مشکلات مواجه میگردد. و همه اینها به هیچ چیزی خوبی منجر نخواهند شد. در بعضی جاها اعتراضات رهبران ارشد را از قدرت برانداخته و گفتن اینکه آنها از ما دور هستند، کوتاه بینانه خواهد بود. هنگامی که موج اعتراضات برای آخرین بار در این کشورها بوجود آمد، به وقایع مشکل ساز موسوم به بهار عربی منجر شد. در آن زمان ده ها هزار مهاجر به اروپا روآوردند و به زودی تعداد آنها به صدها هزار نفر افزایش یافت. و این جریان پایان و آنتها ندارد، باوجود اینکه تعداد پناهجویان به ده ها هزار نفر کاهش یافته است. به هر حال، در ماه های اخیر دوباره تمایل افزایش بوجود آمده است.

ترکیه: بیش از ۱۰۰ هدف ارتش سوریه منجمله یک هلیکوپتر را از بین بردیم - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه: بیش از ۱۰۰ هدف ارتش سوریه منجمله یک هلیکوپتر را از بین بردیم

چه اتفاقات در مناطق پرتنش دنیا حالا رخ می دهد؟ آیا مردم فقط بخار خشم شان را رها می کنند، یا همه چیز بسوی انفجار پیش میرود که پس از آن از زندگی ما هیچ سنگی بر سنگ باقی نخواهد ماند؟ ما این سوالات را با یارومیر نووتنی (Jaromír Novotný) شخصی در میان گذاشتیم که با چنین مواردی سر و کار دارد. این شخص کشور ما را به پیمان اتلانتیک شمالی آورد، در وزارت امور خارجه کار می کرد، معاون وزیر دفاع بود، مسوولیت ماموریت های خارجی نیروهای مسلح چک از جمله ارسال کندک چکوسلواکی به یوگسلاوی سابق بر دوش داشت. وی سپس به صفت سفیر در هند، بنگلادش، نیپال، شریلانکا، مالدیو و جاپان ایفای وظیفه نموده است. امروز ما با میهمان خود یارومیر نووتنی مصاحبه انجام دادیم که توجه شما را به آن جلب میداریم.

قصر کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان
واکنش روسیه به تشدید اوضاع در ادلب سوریه

Kupředu do minulosti: در ابتدا می خواهم بپرسم: اکنون در جهان چه اتفاق می افتد؟ به اصطلاح، آیا دیگ بخار فقط "جوش میخورد"، یا در زیر سردیگ آتشفشان پنهان شده است؟

یارومیر نووتنی: در چند سال گذشته، به ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور ترامپ، حقوق بین الملل در جهان به حالت تعلیق برآمده است و مواضع قوی ترین بازیگران برنده میشوند. رئیس جمهور ترامپ و ایالات متحده پرابلم ها با چین و سایر کشورها را دقیقاً به این شیوه حل می کند. ابتدا ابراز نارضایتی می کنند و سپس اعلام می کنند که می توانند موافقت کنند و به گذشت های معین تن میدهد. بطور مثال، ترامپ با ترکیه چنین رفتار می کند. در ماه نوامبر، رئیس جمهور اردوغان به ایالات متحده سفر کرد و پس از همه تهدیدها، هنگامی که ترامپ تهدید کرد که تحریم هایی را علیه ترکیه وضع خواهد کرد، از نظر اقتصادی آن را نابود خواهد کرد، اگر او S-400 روسی را خریداری کند، ترک ها به هر حال آنها را خریداری کردند. اما تحریم ها اعمال نشد. برخلاف، ایالات متحده نیروهای خود را از منطقه ای که در کنار کردها قرار داشتند، خارج کرد. نیروها را به دلیل اینکه ترک ها قصد خود را برای اشغال کل مرزهای شمالی سوریه در منطقه به عرض 30 کیلومتری اعلام کردند، خارج ساختند. در ابتدا امریکایی ها به سادگی کردها را تنها رها کردند، اما بعداً نظر خود را تغییر دادند و نیروهای خود را به چاه های نفتی که کردها کنترل می کردند، اعزام کردند و توضیح دادند که آنها نمی خواهند کسی دیگر از چاه ها استفاده کند. کردها آن را به مثابه ضربه خنجر به پشت تلقی کردند.

محمد جواد ظریف وزیر  امور خارجه ایران  - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی ایران برای تسهیل روابط بین سوریه و ترکیه

در ماه نوامبر، در جریان مذاکرات در کاخ سفید، ترامپ اظهار داشت که اردوغان نگرش مثبتی نسبت به کردها دارد و همچنین تأیید کرد که خودش خوشحال است که هیچ اتفاقی برای کردها رخ نخواهد داد و همه چیز مربوط به نفت است. یعنی از یک طرف گفت: "من با تو هستم" و از سوی دیگر: "خوب، برای من چیز اصلی نفت است و من به تو اهمیتی نمی دهم." این غیرقابل پیش بینی بودن سیاست خارجی ایالات متحده را نشان میدهد.

- من می خواهم از شما چیز دیگری بپرسم." به نظر شما، آیا ترکها واقعاً عضو مهمی پیمان اتلانتیک شمالی هستند که آنها مطلقاً در مورد همه چیز مورد بخشش قرار می گیرد؟

- ترکها بعد از امریکا در ناتو و مرز با روسیه دومین اردوی بزرگ را دارند. برای ناتو، روسیه دشمن رسمی است و اگر این پیمان از قبل در مرز با روسیه متحد داشته باشد، باید از آن محافظت شود. درست است، سوال اینجاست که اگر ترکیه با روسیه دوست باشد و هنوز عضو فعال ناتو نیز است. نیروهای روسی و ترکیه در این منطقه در امتداد مرزهای سوریه گشت می زنند. به این ترتیب روسیه دشمن و ترکیه عضو ناتو با روسیه همکاری می کند و بهای آن را کردان، متحدان ایالات متحده که به عقب نشینی مجبور شدند، پرداختند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان
روسیه در خروج کامل نیروهای امریکا از سوریه شک دارد

- نبایدفراموش کرد که اقلیت بزرگ شیعه در عربستان سعودی زندگی می کند و معادن نفتی در منطقه آنها واقع شده اند و اگر ایران سعی کند، این اقلیت شیعه را "به قیام تشویق کند"، عربستان سعودی با مشکلاتی روبرو خواهد شد. آیا ایالات متحده در چنین شرایطی دخالت خواهد کرد، وقتیکه ترامپ انتخابات در پیشرو دارد و علاوه بر این، وی قول داده که نیروها را از همه جا بیرون بکشد؟

- برعلاوه همه چیز دیگر، جنگ با چین نیز وجود دارد. ایالات متحده اکنون چندین ماه سعی دارد که با کمک هانگ کانگ چین را اذیت کند و این سوال پیش می آید که چینی ها این را چقدر تحمل خواهند کرد، زیرا هانگ کانگ قبلاً با رکود اقتصادی روبرو بوده است. نقش هانگ کانگ را سنگاپور بر عهده گرفته و من نمی دانم چینی ها آن را ترک خواهند کرد، زیرا هانگ کانگ مرغی است که تخم های طلایی برای آنها می گذارد. اما اگر آن را با تظاهرات های بی پایان بی ثبات سازند، اگر ایستگاه های مترو را در آنجا نابود کنند، به بانک ها، بورس ها، مغازه ها حمله کنند، پس چه کسی در آنجا تجارت خواهد کرد؟ هانگ کانگ وسیله ای برای تأثیرگذاری بر چین است، اما این موضوع را نخواهد پذیرفت و من به این امر اطمینان دارم.

- ما یکباره چندین موضوع را با شما مطرح کردیم، به چندین کشور اشاره کردیم. شما چین، روسیه، ترکیه و همچنین کشورهایی شرق نزدیک مانند سوریه، عراق یادآوری کردید. من می خواهم در مورد همه آنها صحبت کنم. به نظر شما اکنون اوضاع بیشتر از همه در کجا متنشنج تر است؟

- بزرگترین خطر درگیری در سوریه وجود دارد. منافع ایران، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و اسرائیل در آنجا متلاقی می شوند. اسرائیل مرتباً در سوریه بر نیروهای ایرانی حمله می کند. او به انبارها، کاروان هایی که سلاح های ایرانی به لبنان حمل می کنند، حمله می کند. اوضاع در غزه نیز در حال تشدید است، چون حملات راکتی بر اسرائیل به طور فزاینده افزایش می یابند. این کار جهاد اسلامی است نه حماس. اوضاع در آنجا نیز آرام نیست. اگر جنگ آغاز خواهد شد، پس این در شرق نزدیک خواهد بود.

ترامپ حمله به نیروهای روسیه را در سوریه بررسی می کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ حمله به نیروهای روسیه را در سوریه بررسی می کند

-  بسیاری از سیاستمداران اروپا درباره خروج نیروهای امریکایی از سوریه اظهار نظر کردند. شما هم به آن اشاره کردید به نظر شما، به این ترتیب ترامپ قول خود را در مورد پایان دادن به جنگ های بی معنی، همانطور که وی گفته بود، به ویژه جنگ در سوریه ، که طبق نظرسنجی ها، امریکایی ها آن را نمی فهمند، عملی می سازد؟ به نظر شما: آیا دلیل اصلی همین است؟

-  ترامپ قبلاً این موضوع را تکذیب کرده و گفته است که نیروهای امریکایی معادن نفتی در سوریه را اشغال خواهند کرد، تا از نفت محافظت کنند . در حقیقت، وی به اردوغان گفت که موضوع درباره کردها مطرح نیست، بلکه اصل موضوع نفت است.

-  نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما اصلاً موضوع چیست؟ بر سر نفت یا طبق معمول، بر سر پول است؟

-  پول در اینجا در آخرین مکان قرار دارد، اما در ردیف اول.

-  به نظر شما نفت مطرح است؟ ..

-  پول.

- پیش بینی شما درباره وقایع در سوریه چیست؟ آیا این کشور عمدتاً تحت کنترل حکومت اسد باقی خواهد ماند، یا آیا شما انتظار کدام تکان دارید؟

تفنگداران نیروهای دریایی روسیه در سوریه پیاده شدند - اسپوتنیک افغانستان
تفنگداران نیروهای دریایی روسیه در سوریه پیاده شدند

- ترکها در سوریه بر کردها ضربه وارد ساختند و آنها را به یافتن زبان مشترک با اسد مجبور کردند، با آنهایی که سالها نتوانستند با آنها توافق کنند. اکنون، آنها خوشبختانه حمایت از اردوی سوریه را پذیرفتند، بنابراین مشکل جدایی کردها حل شد. اما نوع خودمختاری که به دست می آورند، بستگی به این دارد که ترکها چقدر بر آنها فشار خواهند آورد و کردها تا چه حد به اسد احتیاج خواهند داشت. تاکنون روسیه برنده است. در ماه نوامبر، آنها اعمار پایگاه سوم در سوریه را آغاز کردند. آنها دو نیروی بحری و حمل و نقل هوایی داشتند و اکنون در شرق سوریه در حال ایجاد پایگاه هلیکوپتری هستند. این بدان معناست که روسها مدت طولانی در آنجا ثابت باقی خواهند ماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала