استخبارات امریکا و آلمان از کمپنی سویسی برای جاسوسی استفاده میکردند

© WikiMedia Commonsاستخبارات امریکا و آلمان از کمپنی سویسی برای جاسوسی استفاده میکردند
استخبارات امریکا و آلمان از کمپنی سویسی برای جاسوسی استفاده میکردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
"عملیات روبیکون" به مثابه یکی از موفق ترین عملیات استخباراتی در دوران پس از جنگ ارزیابی می شود.

تحقیقات مشترک Cryptoleak که توسط برنامه تلویزیونی اجتماعی سویس Rundschau ، کانال تلویزیونی آلمانی ZDF و روزنامه واشنگتن پست انجام شده، این واقعیت را آشکار کرد که سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده و آلمان از کمپنی تکنالوژی های رمزگذاری سویسی برای تحقق "ماموریت شنوایی" جهانی در بیش از صد کشور استفاده می کردند.

از جمله، از دستگاه های خاصتاً اصلاح شده رمزگشایی تولید شده توسط Crypto AG از کانتون تسوگ استفاده می شد. "شنیدن" حداقل تا سال 2018 استفاده می شد. حکومت سویس در نظر دارد بررسی جامع اطلاعات موجود را انجام دهد. وزارت اقتصاد سویس موقتاً جواز صادراتی کمپنی Crypto AG را به حالت تعلیق درآورده است.

در باره مساله معیارهای دوگانه CIA - اسپوتنیک افغانستان
معیارهای دوگانه CIA

شایعاتی مبنی بر اینکه سرویس های مخفی پشت پرده Crypto AG مستقر در تسوگ قرار دارد، مدت هاست که وجود دارد. اما اکنون حقیقت این شایعات ثابت شده است: اینها سازمان های اطلاعاتی سیا یا سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) هستند. این دو سرویس مخفی با استفاده از دستگاه های رمزنگاری ویژه اصلاح شده شرکت سویسی Crypto AG ، برای ده ها سال چینل های اطلاعاتی جهانی را می شنیدند و بر آنها نظارت میکردند. بیش از صد کشور جهان تحت تأثیر قرار گرفته اند. به ویژه، آلمانی ها و امریکایی ها به طور منظم صدها هزار پیام را که بین آژانس های حکومتی، مقامات، سفارتخانه ها و واحدهای نظامی تبادله میشد، رهگیری میکردند.

عملیات CIA در مورد پخش اخبار جعلی - اسپوتنیک افغانستان
عملیات CIA در مورد پخش اخبار جعلی

در سال 1970، BND و CIA شرکت سویسی Crypto AG را که سهام خود را به هدف پنهان کردن از طریق یک صندوق سرمایه گذاری در لیختن شتاین اداره می کردند، خریداری کردند. قبل از خرید، ادارات استخباراتی با این شرکت همکاری می کردند، اما با خرید آن استخبارات کنترول کامل بر شرکت به دست آورد.

برونو فون آح (Bruno von Ah)، کارمند سابق این شرکت، به برنامه تلویزیونی (Rundshau) «نقد و بررسی» سویس درباره چگونگی این اتفاق گفت: "زمان، من و رئیس من فهمیدیم که در همه دستگاه ها نوعی از درب ورودی سیاه ساخته شده است."

عملیات روبیکون به عنوان "یکی از موفق ترین عملیات اطلاعاتی دوران پس از جنگ" شناخته می شود. پروفسور ریچارد آلدریچ (Richard Aldrich) از پوهنتون وارویک (Universität Warwick، ​​انگلستان) نتیجه می گیرد که: "عملیات روبیکون یکی از جسورانه ترین و جنجال برانگیزترین عملیات در تاریخ سرویس های اطلاعاتی بود. حدود صد کشور میلیاردها دالر به آنها می پرداختند، تا اسرار دولتی آنها به سرقت ببرند."

کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسرار - اسپوتنیک افغانستان
ادوارد سنودن برنامه محرمانه استخبارت انگلستان را افشا کرد

Crypto AG  محصولات خود را در سراسر جهان از جمله به عربستان سعودی، ارجنتاین و ایران می فروخت. این شرکت سویسی بی طرف و در نتیجه قابل اعتماد تلقی می شد، که دلیل مهم به نفع خرید محصولات آن در طول جنگ سرد و درگیری در شرق نزدیک بود. ایالات متحده از اطلاعاتی که به این روش بدست می آورد، به طور جدی استفاده کرده است. ایالات متحده قادر به شنوایی تماسهای تلفنی محرم بود که به ایالات متحده مزیت بزرگی در مذاکرات یا درگیری های نظامی میداد.

جولیان آسانژ - اسپوتنیک افغانستان
CIA تروریست‌ها را مسلح و دموکراسی را نابود کرد

بطور مثال، دستگاه های رمزگذاری سویسی هک شده نقش مهمی در مذاکرات در کمپ دیوید در سال 1979، در مذاکرات گروگان های امریکایی در ایران در سال 1981 یا در زمان حمله امریکا به پاناما در سال 1989 بازی کردند. اسناد دریافت شده توسط رسانه ها همچنین برای اولین بار ثابت می کند که BND و سیا در مرحله اولیه درباره نقض جدی حقوق بشر که نظامیان ارجنتاین مرتکب شده بودند، کاملاً آگاهی داشتند.

تلگراف های رمزگشایی شده نیروی بحری ارجنتاین توسط آلمانی ها و امریکایی ها به انگلیسی ها منتقل می شدند که نقش مهمی در پیروزی انگلیس در جنگ سال 1982 در جزایر فلک لند داشتند.

30 نوامبر 2019 از میان اسناد موجود به روشنی مشخص می شود که سرویس های مخفی سویس نیز در این عملیات شرکت کرده اند که توسط سازمان سیا و BND سازماندهی شده بود. در اینجا فقط یک نقل قول از دوسیه Cryptoleak ذکر شده است: "پولیس فدرال سویس (معادل FBI ایالات متحده) با اطلاعات نظامی در تماس بود. مقامات ارشد سویس به طور کلی از نقش آلمان و ایالات متحده در رابطه با Crypto AG آگاه بودند، و همه چیز را برای پوشش این رابطه انجام می دادند."

بازداشت یک مامور استخبارات آلمان به جرم انتشار اطلاعات محرمانه - اسپوتنیک افغانستان
بازداشت یک مامور استخبارات آلمان به جرم انتشار اطلاعات محرمانه

رهبر جناح پارلمانی حزب سبزها، بوالتاسار گلوتلی(Balthasar Glättli) ، پیش از این خواستار تحقیقات كامل شده است. گلتلی در مصاحبه با تلویزیون غیر دولتی سویس SRF گفت: «اگر مقامات رسمی سویس، و احتمالاً حتی شورای فدرال و حکومت درباره وسایل رمزنگاری آماده شده آگاهی داشته باشند، پس این یکی از پایه های هویت سیاسی ما را، یعنی اعتبار سویس به مثابه " کارگزار صادق "و میانجی بی طرف در بحرانات تضعیف می کند. همه اینها نیاز به توضیح دارد. به نظر می رسد که این کار فقط با ایجاد کمیسیون تحقیق پارلمان انجام می شود». پیشبرد  تحقیقات به نیکولاس اوبیرهولزر (Niklaus Oberholzer) قاضی فدرال سویس سپرده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала