اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان چه تاثیری بر روند صلح خواهد داشت؟

© REUTERS / Maxim Shemetovاعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان چه تاثیری بر روند صلح خواهد داشت؟
اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان چه تاثیری بر روند صلح خواهد داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات، سرانجام پس از در حدود پنج ماه، نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را شب گذشته (سه‌شنبه، 29 دلو) اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد این نتیجه، اشرف غنی باردیگر رئیس‌جمهور منتخب اعلام شد؛ اما شماری از نامزدان دیگر انتخابات، از جمله عبدالله عبدالله، رئیس‌اجراییه حکومت وحدت ملی این نتیجه را نمی‌پذیرد و می‌گوید که حکومت «همه‌شمول» ایجاد می‌کند.

نتیجۀ انتخابات درحالی اعلام می‌شود که تلاش‌های صلح به مرحلۀ حساسی رسیده‌است. اشرف غنی، اخیرأ گفت که قرار است تا هفت تا ده روز دیگر توافق صلح میان طالبان و امریکا امضا شود.

برخی از احزاب و جریان‌های سیاسی، اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را یک مانع در برابر پیشرفت‌های روند صلح افغانستان می‌دانند.

ریاست اجراییه و حزب جمعیت اسلامی می‌‎گویند که اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیراتی بر روند صلح می‌گذارد.

 موضع دکترعبدالله در رابطه با اعلان نتایج انتخابات   - اسپوتنیک افغانستان
موضع دکترعبدالله در رابطه با اعلان نتایج انتخابات

نور رحمان اخلاقی، عضو رهبری جمعیت اسلامی گفت: «نه تنها یک کودتا در برابر مردم سالاری بود، بل یک کودتا در برابر صلح هم بود».

مجیب رحیمی، سخن‌گوی ریاست‌اجراییه نیز افزود: «در این شکی نیست که تحولات سیاسی و اختلافات سیاسی بالای روند صلح و تسریع آن تأثیرات خود را می‌گذارد».

برخی دیگر از احزاب به این باور هستند که اکنون اختلاف‌‎های انتخاباتی کنار گذاشته شوند و یک هیئت فراگیر برای گفتگوهای صلح از سوی سیاست‌‎گران کشور گزیده شود.

فضل‌الهادی وزین، معاون دستۀ انتخاباتی گلبدین حکمتیار بیان داشت: «ارادۀ حکومت برای وارد شدن به مذاکرات با مفهوم و پایان جنگ در کشور بسیار واضیح و روشن نیست».

رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اظهار داشت: «متأسفانه تصمیمی که دیروز گرفته شد برای قدم به سوی متزلزل شدن پروسه صلح می‌دانیم».

طالبان نیز با پخش اعلامیه‌یی در برابر اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داده اند و این روند را نمادین گفته‌اند.

سید اکبر آغا، فرماندۀ پیشن طالبان گفت: «اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات سبوتاژ شدن صلح است».

اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا می گوید که برای رسیدن به یک توافق با طالبان فرصتی به دست آمده است.

آقای ترمپ تاکید می ورزد که واشنگتن از مدتی به این سو با طالبان سرگرم گفتگو ها بوده است و دیده شود که چی اتفاقی خواهد افتاد.

با این همه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا از دست یابی به یک فرصت از بهر رسیدن به یک توافق با طالبان سخن می‌گوید: «ما با طالبان گفتگو می‌کنیم، ما از مدتی به این سو با طالبان سرگرم گفتگو بوده‌ایم؛ دیده شود که چه اتفاقی خواهد افتاد، یک فرصت برای رسیدن به یک توافق وجود دارد، این یک فرصت است!»

از سویی هم، مولی فی، معاون فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به این باور است که نتیجۀ انتخابات به شهروندان افغانستان بر می‌گردد، اما صلح به ایالات متحده امریکا یک اولویت است: «این مربوط افغانان می‌شود که دربارۀ نتیجه انتخابات تصمیم بگیرند، اما اولویت ما و بسیاری از شهروندان افغانستان صلح است. ما باور داریم که برای رسیدن به کاهش خشونت های پایدار نزدیک شده‌ایم و اگر این روند پیروزمندانه عملی شود، راه را برای امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان باز خواهد کرد و نیز تعهد ما پس از امضای این توافق نامه به حکومت افغانستان و نیروهای دولتی افغانستان پابرجا خواهد ماند».

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان پس از سفرش به اسلام آباد به کابل آمده‌است و سرگرم دیدارها با سیاست‌گران کشور است.

معاون آقای خلیل‌زاد به این باور است که گفتگوهای میان افغانان بسیار زیاد به درازا کشانیده نشود و این گفت‌وگوها نتایج چشم‌گیری را به دنبال داشته باشد.

اما ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که صلح یکی از اولویت‌های آقای غنی است. 

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رئیس‌جمهور غنی در این باره گفت: «بخش مهم از گفتگوهای رئیس‌جمهور  امروز با نماینده‌گان مردم، با قمندان‌های امنیه این بود که ما چگونه فرصت پیش آمده از فرصت پیش آمده برای صلح استفاده کنیم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала