منصرف کردن غنی از مراسم تحلیف

© Photo / Ashraf Ghani FBمحمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که اکنون در کابل است از رئیس جمهور اشرف غنی می‌خواهد تا مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری خود را به تاخیر اندازد تا از تشدید جنجال انتخاباتی و تضعیف تلاش‌های صلح جلوگیری شود.

اشرف غنی هفته گذشته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد. او در نظر دارد که روز پنج شنبه این هفته مراسم تحلیف خود را برگزار کند. اما عبدالله عبدالله نتایج نهایی انتخابات را نپذیرفته و خود را پیروز اعلام کرده است. او نیز اعلام کرده که در نظر دارد برنامه تحلیف برگزار کند.

این تنش سیاسی در زمانی ایجاد می‌شود که ایالات متحده آمریکا و طالبان در آستانه امضای یک توافق قرار دارند. تنش میان غنی و عبدالله همچنین تعیین یک هیئت برای مذاکرات با گروه طالبان را دشوارتر خواهد ساخت؛ مذاکراتی که قرار است بعد از امضای توافق آمریکا و طالبان راه اندازی شود.

در این رابطه خبرنگار اسپوتنیک از نمایندگان مجلس و کارشناسان این پرسش را مطرح می کند که آیا این بدان معنی است که ایالات متحده نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نمی شناسد؟

محی الدین مهدی نماینده مجلس در رابطه به این پرسش گفت:

" ضمن ملاقاتی که با زلمی خلیل زاد، نماینده وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان و نایب سفیر آمریکا در جلسه شورای رهبری جمعیت اسلامی در کابل داشتیم، از سوی ما پیشنهاد صورت گرفت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای فروکش کردن بحران به وجود آمده ناشی از این انتخابات، باطل اعلام شود و اجالتاً از برگزاری مراسم  تحلیف ریاست جهوری توسط اشرف غنی جلوگیری شود.
اشرف غنی در بلخ - اسپوتنیک افغانستان
خواست آمریکا برای تعلیق مراسم تحلیف اشرف غنی

آقای محی الدین مهدی در ادامه گفت: من فکر میکنم که این پیشنهاد نتها از سوی جمعیت اسلامی، بلکه از سوی سایر احزاب و گروه ها که طرفدار پایان دادن به بحران هستند نیز مطرح شده باشد. کارشناس افزود:

«زلمی خلیل زاد، در این امر با ما موافق بود تعدیل که در نتیجه اعلان نتایج انتخابات شده منجر به ایجاد بحران گردیده است. آقای خلیلزاد در این نشست با رهبری جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کرد که من قبل از انتخابات با این نظر بودم که «انتخابات نزد آمریکا اولویت ندارد»، آنچه که از اهمیت برخواردار است، مسله صلح است و مردم افغانستان با ندادن رأی و حاضر نشدن پشت صندق های رأی دهی هنگام انتخابات ریاست جمهوری، نشان دادند که حرف ما درست بوده و انتخابات اولویت نداشته است».

آقای مهدی گفت، بنابرین ما به این نتیجه رسیدیم که به نظر ایالات متحده، اصل برگزاری انتخابات با نتایج اعلان شده انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات مطابقت ندارد و از سوی آنها قابل قبول نیست.

به گفته کارشناس، خلیلزاد در این نشست اظهار داشت، که اگر فردا با طالبان صلح صورت بگیرد، یک ساختار جدید و دولت بوجود می آید، بنابرین اعلام نتایج انتخابات چه مفهوم خواهد داشت.   

عبدالشکور واقف حکیمی نماینده مجلس نمایندگان از بدخشان نیز در صحبت با اسپوتنیک، در این خصوص ابراز نظر کزد. آقای حکیمی در پاسخ با پرسش که آیا موضوع به تعویق انداختن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به توافق صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان ارتباط ندارد گفت:

«به نظر من شاید دلیل اصلی به تعویق انداختن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، جدی شدن اختلافات میان تیم انتخاباتی تیم ثبات و همگرایی و تیم دولت ساز باشد تا برای این مشکل پبش آمده یک راه حل پیدا شود. بدون شک ایالات متحده آمریکا تلاش دارد تا که موضوع را به شیوه ای حل کند، اما به نظر من راه حل اساسی زمانی بدست می آید که در افغانستان یک حکومت باثبات و دارای پایگاه قوی مردمی به وجود آید».

وی در رابطه به نشست خلیلزاد با رهبران سیاسی افغان، می گوید، که یکی از محور های مهم دید و بازدید های زلمی خلیلزاد با رهبران افغانستان در کنار توافق احتمالی صلح میان آمریکا و طالبان، وضعیت کنونی و کنترول نمون این وضعیت در اثر نتایج بدست امده از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.  

باید برای گفت و گوهای صلح یک نهاد تصمیم گیری فراگیرایجاد شود وی گفت:

«در دیداری که با جناب استاد سیاف داشتیم استاد تأکید داشتند برای این که در این مذاکرات با قدرت و مؤثرحضور داشته باشیم لازم است یک نهاد فراگیر تصمیم گیری به وجود بیاید که همه جهت های دخیل در قضیه در آن شرکت داشته باشندو تصمیم ها در آن به گونهٔ شورایی گرفته شود مثلاً این نهاد می تواند شورای عالی صلح جمهوری اسلامی افغانستان نام گیرد».

با این حال جنرال امرخیل کارشناس مسایل سیاسی می گوید:

ایالات متحده آمریکا در افغانستان اهداف خود را دارد. انها می خواهند که اهداف خود را بالای مقامات افغانستان تحمیل کنند. به گفته این کارشناس آمریکا گرچه در جنگ شکست خورده است، اما باز هم می خواهد که در افغانستان حضور داشته باشند.

به نظر می‌رسد متحدین ایالات متحده امریکا نیز نگران این وضعیت اند. نیکولاس کای، نماینده ملکی ناتو در کابل روز دوشنبه خواستار «آرامش، گفتگو و سازش از سوی همه رهبران سیاسی» شد.او در یک پیام تویتری خطاب به همه طرف‌ها اصرار کرد که «به صلح و وحدت ملی اولویت بدهند.» او گفت که «ناتو از کارهای هیچ یک از طرف‌هایی که منجر به افزایش تنش شده و یا خطر خشونت را در پی داشته باشد، حمایت نمی‌کند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала