بحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور

© AP Photo / Alik Kepliczبحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور
بحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با وجود میانجیگری سیاسیون، سرانجام افغانستان شاهد دو مراسم تحلیف جداگانه بود.

دو مراسم جداگانه تحلیف ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه نهم مارچ (19 حوت) در کابل برگزار شد. کمیسیون انتخابات اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود اما عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را رد کرده است. هر دو نامزد خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند و مراسم‌های جداگانه تحلیف ریاست جمهوری برگزار کردند.

ابتدا در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی رسماً مراسم تحلیف را برگزار کرد  و سپس رقیب اصلی سیاسی وی، عبدالله عبدالله، در کاخ سپیدار مراسم تحلیف را بجا آورد.

پیش از مراسم تحلیف برای جلوگیری از تحلیف‌های جداگانه تلاش زیادی شد اما نتیجه‌ نداد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و شمار دیگری از سیاستمداران برجسته، همه تلاش ممکن را برای متقاعد کردن غنی و عبدالله برای حل اختلافات‌شان انجام دادند، اما این کوشش بی نتیجه ماند.

 با این حال زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، سفیر ایالات متحده و سفیران حدود 25 کشور دیگر در مراسم تحلیف اشرف غنی حضور داشتند، اما تعدادی از کشورها از جمله سفیران روسیه، ایران و ترکیه در این مراسم شرکت نکردند.

اکنون پرسش این است که در نتیجه  بحران سیاسی بوجود آمده افغانستان به چه سرنوشت گرفتار خواهد شد؟ و آیا این بحران در روند توافق صلح آمریکا و طالبان تاثیر خواهد کرد؟

عبد الشکور واقف حکیمی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و نماینده مردم بدخشان در پارلمان در صحبت با اسپوتنیک دراین رابطه گفت:

 بدون شک به نظر من این یک بحران بسیار شدید و فراگیر است، اما از سوی دیگر هم در سخنان اشرف غنی و هم در سخنان دکتر عبدالله عبدلله پس از مراسم تحلیف در لحن آنها تغیراتی مشاهده می شود که در نتیجه رییس جمهور غنی گفت که پس از 15 روز کابینه را تشکیل می دهد و در همین حال دکتر عبدالله نیز گفت که دروازه های مذاکره و  گفتو گو باز است.

نماینده مردم در ادامه گفت:

 « این نشان می دهد که همه‌ی رشته ها قطع نشده و امیدی برای سازش و تفاهم وجود دارد. بطور خاص در شرایطی که باید مذاکرات صلح به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان به گونه اجماع و اتفاق کلی شکل بگیرد باید هئیت مذاکره کننده و جناح مذاکره کننده به نمایندگی از سوی مردم افغانستان با طالبان،تعیین شود. این مذاکرات زمانی می تواند شکل بگیرد که همه نیروها و به خصوص این دو تیم انتخاباتی مهم که بر سر پست ریاست جمهوری نزاع داشتند و هر یک خود را برنده انتخابات اعلان کرده، باید به یک توافق سیاسی برسند و در این مذاکرات یک دست و یک پارچه شرکت بکنند».

آقای حکیمی افزود:  البته این انتظاری است که هم مردم از این ها دارند و هم ضرورت و  نیازی جامعه افغانستان و بر علاوه تقاضای زمان است.

«بلی بدون شک این بحران تاثیرات بسیار منفی خواهد داشت و خوب است که این توافق هرچه زودتر باید شکل بگیرد».
در همین حال خواستیم که نظر محمد اقبال صافی، نماینده مردم کاپیسا را در این مورد داشته باشیم، اما با تاسف با وجود کوشش های مکرر قادر به تماس با وی نشدیم.

باید اضافه کرد که یک روز پس از مراسم تحلیف در ارگ و کاخ سپیدار، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا با توجه به تحولات سیاسی در کابل گفت که واشنگتن به شدت مخالفت ایجاد دولت موازی در افغانستان است.

زلمی خلیلزاد،  نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز گفته است: "هر دو رهبر در اظهارات شان واضح نمودند که برای پایان بخشیدن به بحران سیاسی، برای گفتگو آماده اند، و صلح و آشتی اولویت دارد".

 در همین حال عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی آقای غنی نیز با انتشاراعلامیه‌ای در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که "از حرکت شخصیت‌های ملی و همکاران بین‌المللی برای ایجاد فرصت جهت تمرکز جدی روی روند صلح و حل بحران‌ ناشی از روند انتخابات" تشکر می‌کند".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала