آیا بستن مکاتب به کندی گسترش کرونا ویروس کمک میکند؟

© REUTERS / Kim Kyung-Hoonآیا بستن مکاتب به کندی گسترش کرونا ویروس کمک میکند؟
آیا بستن مکاتب به کندی گسترش کرونا ویروس کمک میکند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیکلاس هریستاکیس، متخصص شناخته شده مراقبت های صحی و جامعه شناسی طبی، به سوالات مجله Science پاسخ می دهد. این دانشمند توضیح می دهد که آیا باید مدارس را بطور پیشگیرانه بسته کرد، تا از شیوع coronavirus جلوگیری شود، و چگونه منزوی ساختن اجتماعی کار می کند و این برای چه ضرور است.

جینیفر کازین-فرینکل (Jennifer Couzin-Frankel) در مطلب منتشره در نشریه Science (امریکا) می نویسد، تحولات اجتماعی ناشی ازOVID-19  در حال گسترش و تقویت است و این سوال نزد بسیاری افراد در ایالات متحده بوجود آمده که با مدارس باید چه کار کرد؟ مدارس در جاپان، ایتالیا، بخش هایی از چین و جاهای دیگر تعطیل شده اند. از این مثال تعداد کمی از موسسات آموزشی در ایالات متحده پیروی نموده و تعداد آنها به تدریج در حال افزایش است. مدارس به مدت یک روز، به مدت یک هفته و برای مدت طولانی تعطیل شده اند.

 حوادث بیماری های همه گیر در قرن بیستم در جهان - اسپوتنیک افغانستان
حوادث بیماری های همه گیر در قرن بیستم در جهان

اما آیا تعطیل مدارس به جامعه، خصوصاً وقتی کمک می کند که ابهامات زیادی در رابطه با کودکان در انتقال COVID-19 وجود دارد؟ نیکلاس کریستاکیسNicholas Christakis) ، جامعه شناس و دوکتور پوهنتون ییل معتقد است که این کار کمک می کند، اما اعتراف می کند که بسیاری از مشکلات دشوار در ارتباط با تعطیل مدارس وجود دارد. کریستاکیس مشغول تحقیق در شبکه های اجتماعی است و نرم افزارها و روشهای آماری را برای پیش بینی شیوع این بیماری همه گیر حتی قبل از شروع کار تهیه می کند.

او با نشریه Science (امریکا)  مصاحبه انجام داده که برای وضاحت کوتاه و تصحیح شده است.

Science: مدارس در چنین شرایط متفاوت عمل می کنند. مدرسه ها چه می توانند انجام دهند و در گذشته هنگام بروز بیماری های همه گیر چه اقداماتی انجام داده اند؟ و چگونه چنین اقدامات می تواند کمک کند؟

نیکلاس هریستاکیس: می خواهم بر تفاوت بین تعطیل پیشگیرانه واکنشی مدارس تأکید کنم. در صورت پاسخ واکنشی تعطیل، مدرسه پس از بیمار شدن دانش آموز، والدین یا کارمندان تعطیل می شود. بیشتر مردم به چنین اقدام اعتراض نمی کنند. اگر یک بیماری همه گیر وارد مدرسه شود، باید بسته شود.

مطالعات زیادی در مورد تعطیل مدرسه به مثابه پاسخ واکنشی وجود دارد. در میان آنها، مقاله ای در سال 2006 در مجله Nature منتشر شد که از مدل های ریاضی [برای بیماری همه گیر انفولانزا] استفاده می کرد. نویسندگان چنین مطالعات معمولاً به این نتیجه می رسند که بستن مدارس به عنوان پاسخ، شیوع بیماری را هنگام بروز بیماری اوج بیماری همه گیر [در منطقه آنها] را حدود دو هفته به تاخیر می اندازد.

 شی جینپین و کرونا ویروس. بیماری همه گیر برای رهبری چین به چه منجر خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
شی جینپین و کرونا ویروس. بیماری همه گیر برای رهبری چین به چه منجر خواهد شد

-  به این ترتیب، به مثابه واکنش جوابیه مدرسه را وقتی بسته میکنند، هنگامی که ویروس COVID-19  در دانش آموز، والدین یا کارمندان شناسایی می شود. آیا اگر یگانه مورد وجود داشته باشد، باید تمام مکتب بسته شود؟ و به طور کلی، آیا این به شرایط بستگی دارد یا نه؟

 - به طور مثال، اگر شخصی از ایتالیا به شهر شما پرواز کرده و ویروس را با خود آورده باشد، این چیز دیگری است، اما نه در مورد بیماری محلی، وقتی که ما نمی دانیم که این شخص چگونه بیمار شده است. بیماری در خارج از بیمارستان - این مانند قناری در معدن زغال سنگ است. هنگام شناسایی یک مورد، ممکن است ده ها یا حتی صدها مورد دیگر از عفونت وجود داشته باشد.

-  یعنی، یک مورد خارج از بیمارستان که خصوصیت بیماری محلی داشته باشد، تعطیل نمودن مکاتب را مطالبه میکند؟

-  بلی. تا این زمان ممکن است این بیماری به افراد دیگر منتقل شده باشد. این قله کوه یخ است. در یک اثر [راجع به بیماری همه گیر انفولانزا]، من در مورد تعطیل یک یا چند کلاس مطالعه کردم. اما این تقریباً هیچ چیزی نمی دهد.

-  و اگر پدر و مادر از سفر به ایتالیا بازگردند؟ در این حالت باید مدرسه تعطیل شود؟

"ممکن". شما باید افراد را از تماس نزدیک با فرد آلوده جدا کنید. احتمالاً مدرسه را تعطیل می کردم، اما من می توانم تصمیمی برای بسته نه شدن آن را بخوبی درک کنم.

-  در مورد بسته شدن پیشگیرانه، یعنی قبل از ظهور عفونت مربوط با مدرسه چه می گوئید؟ آیا این کمک می کند؟

-  ثابت شده است که تعطیل پیشگیرانه، یعنی بستن مدرسه قبل از وقوع بیماری در آنجا، یکی از موثرترین اقدامات غیر دارویی است که می تواند انجام شود. بسته شدن پیشگیرانه به همان روش بسته شدن به مثابه اقدام واکنش عمل می کند، اما نه به خاطر اینکه که کودکان که حاملان کوچک محسوب میشوند، منزوی میشوند و در گسترش عفونت شرکت نمی ورزند. این فقط به مصوونیت و سلامتی کودکان مربوط نیست. این مورد امنیت جامعه و کل منطقه است. وقتی مدارس را تعطیل می کنیم، بزرگسالان کمتر با هم تماس می گیرند زیرا والدین به آنجا نمی آیند، معلمان در کلاس حضور ندارند. در واقع با تعطیل کردن مدارس، ما در واقع خواستار آن هستیم که والدین در خانه بنشینند.

بیماری همه گیر در ووهان از دیدگاه طبیبان و رضاکاران - اسپوتنیک افغانستان
بیماری همه گیر در ووهان از دیدگاه طبیبان و رضاکاران

-  چگونه مسئولان باید فیصله نمایند که چه وقت بسته شدن پیشگیرانه صورت گیرد؟

-  چند مورد در منطقه؟ و وضعیت کلی اپیدمیولوژیک چیست؟ اگر ما در مورد یک شهر متوسط ​​صحبت می کنیم، به محض این که حداقل یک مورد از نظر جامعه در اثر بیماری در آنجا ظاهر شود، باید مدارس بسته شود، صرف نظر از اینکه این مورد در مدرسه رخ داده است یا نه.

- بیایید یک مورد بیماری خارج از بیمارستان را در جامعه بررسی کنیم که برای یک کشیش در واشنگتن اتفاق افتاده است." آخر هفته گذشته او به COVID-19 مبتلا شد. آیا بستن مدارس در کل منطقه به دلیل یگانه موردی منزوی ضروری است؟

- اگر کشیش در منطقه ای آسیب پذیر از نظر اپیدمیولوژیک قرار داشت و اگر معتقدیم که مدرسه باید به مثابه عملکرد واکنشی تعطیل شود، وقتی که بیماری در آنجا تشخیص داده شود، مطمئناً چنین موردی از بیماری خارج از بیمارستان در آنجا [در مدرسه] بوجود می آید. بنابراین چرا نباید آن را از قبل نه بندیم و از این طریق از شیوع عفونت جلوگیری نمود و عفونت کارمندان و دانشجویان را به حداقل کاهش داد؟

- اما این باعث سردرگمی زیادی می شود.

- جای تعجب نیست که هزینه ها بسیار مهم هستند - هم برای سلامتی و هم برای اقتصاد. بسیاری از کودکان در مدرسه ناهار می خورند و سلامتی آنها ممکن از تعطیل مدارس متائثر شود.

- آیا بدون تعطیل مدارس اقدامات خاصی منفصل ساختن اجتماعی وجود دارند، به ویژه اگر در این مدرسه مواردی از بیماری مشاهده نشده باشد؟ بطور مثال، لغو محافل بزرگ که در آن بسیاری از خانواده ها شرکت می کنند؟

"بلی، خوشحالم که شما به آن اشاره کردید." هیچ سیاستی نباید وجود داشته باشد. برخی از مراحل میانی ممکن است. به گونه مثال، اگر خانواده ای می خواهند فرزندان خود را در خانه نگه دارند، چرا اجازه نمی دهند این کار را انجام دهد؟ و چرا همه وقایع از جمله اجرای برنامه های ورزشی و موسیقی را که بسیاری از افراد در آن حضور دارند، لغو نه شوند؟

-  بسیاری از مدارس روزانه برای خدمات وقاعیوی بسته می شوند. آیا این کمک می کند؟

- من نمی دانم." بستگی به شرایط دارد.

-  مساله مهم دیگر زمان بندی است. اگر مدرسه تعطیل شود، چه وقت می تواند گشوده شود؟

- راستش، من نمی دانم چه نوع تحقیقاتی در این راستا انجام شده است. چندین هفته مدرسه را ببندید. چینی ها مدارس خود را به مدت شش هفته تعطیل کردند. جاپانی ها چهار هفته. قواعد گشودن مدارس چگونه اند؟ جواب را نمی دانم.

-  تعطیلی مدارس اکنون جنجال زیادی ایجاد می کند. نویسندگان برخی از مقالات می گویند که این کار تقریباً هیچ چیزی نمی دهد. و از آنجا که این ویروس جدید است، ما باید به تجربه بدست آمده در حین شیوع قبلی سایر بیماری های عفونی باور کنیم تا بدانیم که تعطیلی مدارس در این مورد چه فایده ای به همراه خواهد داشت. برخی افرادی که ادعا می کنند تقریباً هیچ فایده ای از تعطیل مدارس متصور نیست، به خصوص وقتی که در این منطقه تعداد نسبتاً اندک عفونت وجود دارد، شما چه گفته میتوانید؟

-  بیایید درباره یک آزمایش فکر کنیم. اگر در مدرسه شیوع وجود دارد، آیا اصرار دارید که آن را ببندید؟ اگر بیماری همه گیر در اطراف مدرسه اتفاق می افتد، می دانید که بچه های مدرسه نیز آلوده می شوند. اما اگر بعد از ظهور عفونت در آنجا مدرسه را زمان تعطیل کنید، وقتی ویروس هنوز وارد مدرسه نشده است، انجام این کار بسیار منطقی تر و عاقلانه تر است.

چین از پشت سر گذاشتن اوج اپیدمی ویروس کرونا خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
چین از پشت سر گذاشتن اوج اپیدمی ویروس کرونا خبر داد

تجربه اپیدمی های گذشته با انواع مختلف ویروس ها نشان می دهد که تعطیلی مدارس نتیجه می دهد. ما می دانیم که انتقال عفونت از بزرگسال به بزرگسال را قطع می کند، حتی اگر کودکان حامل نباشند. در این حالت، کودکان می توانند ناقل باشند، همانطور که از داده های اولیه مطالعات چینی مشهود است. اعتراف می کنم انجام برخی محاسبات در اینجا بسیار دشوار است. اما ما در مورد بیماری همه گیر صحبت می کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала