حوادث بیماری های همه گیر در قرن بیستم در جهان

© REUTERS / Denis Balibouse حوادث بیماری های همه گیر در قرن بیستم در جهان
 حوادث بیماری های همه گیر در قرن بیستم در جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پاندیمی (از کلمه یونانی Πάνδημος - سراسری، همه مردمی) - بیماری همه گیر به مقیاس بزرگ است که می تواند تمام کشور، چندین کشور همسایه و حتی قاره را احتوا کند. مشخصه آن تعداد بسیار زیادی از موارد ابتلا (اغلب تا چند میلیون نفر) و مدت زمان (از یک سال تا ده ها سال) است.

تعریف بیماری ساری همه گیر و پاندیمی تا حدی مبهم است. بیماری ساری همه گیر (اپیدمی) افزایش تعداد موارد ابتلا به بیماری است و پاندیمی - بیماری همه گیر است که در بسیاری از کشورها و قاره ها شیوع می یابد.

سازمان جهانی صحت: کرونا ویروس به یک بیماری همه‌گیر به سطح جهان تبدیل شده است  - اسپوتنیک افغانستان
سازمان جهانی صحت: کرونا ویروس به یک بیماری همه‌گیر به سطح جهان تبدیل شده است

سازمان صحی جهان (WHO) به طور رسمی مشخص نمی كند كه چه تعداد كشور باید تحت تأثیر این ویروس قرار بگیرند، تا این بیماری همه گیر رسماً اعلام شود.

به مثابه مثال آن بیماری همه گیر انفلوانزا ذکر میشود که می تواند هنگامی رخ دهد که ویروس انفلوانزا جدید در سراسر جهان ظاهر شود و گسترش یابد، زیرا بیشتر مردم مصوونیت ندارند.

بشریت از ابتدای قرن بیستم چندین بیماری همه گیر را تجربه کرده است. قویترین بیماری همه گیر شناخته شده – بیماری همه گیر انفولانزا - در سال های  1918 - 1920 گسترش یافت و جان بیش از 20 میلیون نفر را گرفت. بیماری مشهور بنام "اسپانیایی" ناشی از ویروس H1N1 بود. به اثر آن از 20 تا 40 درصد از جمعیت جهان از آن صدمه دید. این بیماری همه گیر اسپانیا، سوئیس، پرتگال، صربستان، یونان، انگلیس، آلمان، دنمارک، کشورهای اسکاندیناوی، افریقای شمالی و سایر کشورها را دربرگرفته بود.

بهبود بیش از 77 درصد مبتلایان به ویروس کرونا در چین  - اسپوتنیک افغانستان
بهبود بیش از 77 درصد مبتلایان به ویروس کرونا در چین

بیماری همه گیر سال 1957 (انفولانزای آسیا) و 1968 (انفولانزای هانگ کانگ) بیش از 1.5 میلیون نفر را کشته و خسارات اقتصادی در حدود 32 میلیارد دالر را به بار آورد.

در سالهای 2002-2003، پنومونی غیرمعمولی در تعدادی از کشورهای جنوب شرقی آسیا گسترش یافت. طبق آما WHO ، در این مدت 8436 مورد ابتلا به SARS در 30 کشور جهان ثبت شده، بیش از 900 نفر جان دادند، بیشترین تعداد قربانیان در سرزمین اصلی آن چین (348) و در هانگ کانگ (298) ثبت شده است. تلفات همچنان در سنگاپور، کانادا، تایوان، ویتنام، مالزی، تایلند و فیلیپین گزارش شده است. یک مورد از SARS  در روسیه - در منطقه آمور - گزارش شده است.

در سال های 2003-2005، ویروس H5N1 باعث شدیدترین شیوع آفت پرندگان در تاریخ شد. براساس گزارش WHO، از سال 2003 تاکنون 389 نفر در 15 کشور به ویروس H5N1 آلوده شده که 246 مورد آن مرگبار بودند. بیشتر عفونت ها از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده رخ داده است.

در اپریل سال 2009، اولین موارد آلودگی انسان به ویروس H1N1 جدید (انفولانزای خوک) تأیید شد. تجزیه و تحلیل نمونه های لابراتواری نشان داد که ویروس جدید قبلاً هرگز در بین انسان ها منتشر نشده بود. این ویروس حیوانات با ترکیبی منحصر به فرد از ژنهای ویروس انفلوانزای خوک، پرنده و انفلوانزای انسانی است. در سالهای 2009 تا 2010 بیش از 2600 نفر بر اثر این بیماری همه گیر جان خود را از دست دادند.

در اواخر دسامبر سال 2019 ، مقامات چینی از شیوع ذات الریه با منشا ناشناخته در ووهان خبر دادند. موارد اول مربوط به بازار غذاهای دریایی بود. کارشناسان قبلاً دریافتند که عامل ایجاد کننده بیماری نوع جدیدی از کروناویروس - 2019-nCoV است.

در یازدهم مارچ سال 2020، سازمان صحی جهان بیماری همه گیر کرونا ویروس جدید را اعلام کرد. در حال حاضر، تعداد کل عفونت های COVID-19 در جهان 118 هزار نفر در 114 کشور جهان است. براساس معلوماتWHO ، 4291 بیمار درگذشت. در روسیه 28 مورد از عفونت کرونا ویروس ثبت شده که از این تعداد 25 نفر اتباع روسیه بودند که از ایتالیا بازگشته، دو نفر از شهروندان چینی، یک نفر از شهروندان ایتالیایی می باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала