جنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی

© AP Photo / Hasan Jamaliجنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی
جنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای چه مدت جنگ بی رحمانه قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه ادامه خواهد یافت؟ اگر بر اساس تجربه تاریخی قضاوت کرد، این جنگ طولانی خواهد بود.

ژاویر بلاس (Javier Blas) و ژولیان لی (Julian Lee) در مطلب منتشره در نشریه Bloomberg (امریکا) می نویسند، این چهارمین جنگ قیمت در 35 سال گذشته است که الریاض در آن شرکت می کند. همه آنها حداقل یک سال طول کشید و سرانجام قیمت ها نیز کمتر از 50 درصد کاهش یافت.

البته، این بار همه چیز می تواند متفاوت باشد - پیش از این هرگز شوک تقاضا با شوک عرضه همزمان نبوده است. ولی جنگ های گذشته حداقل نشان می دهد که آستانه درد برای کسانی که تصمیم می گیرند چقدر بالا است.

تحلیلگر: ممکن است قیمت نفت زیر صفر سقوط کند  - اسپوتنیک افغانستان
تحلیلگر اقتصادی: ممکن است قیمت نفت زیر صفر سقوط کند

وقایع در گذشته چگونه انکشاف می یافت:

جنگ قیمت اول: 13 ماه دوام کرد. در جون سال 1985 پادشاه عربستان سعودی ملک فحد در جلسه ای در شهر طائیف به کشورهای عضو اوپک هشدار داد که کشورش دیگر به تنهایی بار کاهش تولید را تحمل نخواهد کرد. در ماه نوامبر، ریاض با آغاز عرضه نفت بازار را از نفت پر کرد. قیمت ها طی شش ماه از 31 دالر هر بیرل به 9.75 دالر کاهش یافت. عقد مصالحه تا دسامبر سال 1986 ممکن نشد.

ادامه کاهش قیمت نفت زیر سایه ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
ادامه کاهش قیمت نفت زیر سایه ویروس کرونا

جنگ دوم قیمت ها: 17 ماه طول کشید. این کار در نوامبر سال 1997 در نشستی در جاکارتا، پایتخت اندونزی آغاز شد. عربستان سعودی برای مقابله با ونزوئلا که سریعاً بازار سودآور آمریکا را جذب می کرد، تولید را افزایش داد. درست است که الریاض انتظار نداشت در میان بحران در بازارهای نوظهور و زمستان گرم، تقاضا کاهش یابد. سرانجام نفت از حدود 20 دالر هر بیرل به کمتر از 10 دالر سقوط کرد. همه جوانب فقط در اپریل سال 1999 آشتی کردند.

روسیه بر عربستان سعودی در نبرد فعلی قیمت نفت پیروز میشود - اسپوتنیک افغانستان
روسیه بر عربستان سعودی در نبرد فعلی قیمت نفت پیروز میشود

جنگ سوم قیمت ها: 22 ماه دوام کرد. این کار در نوامبر سال 2014 در نشستی در ویانا آغاز شد. عربستان سعودی از اینكه كشورهای غیر اوپیك از مزایای كاهش تولید كارتل و نگرانی از عواقب انقلاب شیل امریكا نفع می برند، خسته شد و عربستان سعودی تصمیم گرفت که نفت نظر به ثواب دید خود استخراج كند. نفت از حدود 100 دالر هر بیرل به 27.88 دالر کاهش یافت. صلح را در سپتامبر سال 2016 عقد کردند: ریاض عقب نشینی کرد، و روسیه به کاهش تولید پیوست.

پس از عربستان، عراق و کویت نیز قیمت نفت را پایین بردند - اسپوتنیک افغانستان
پس از عربستان، عراق و کویت نیز قیمت نفت را پایین بردند

این بار نبرد از همان ابتدا شدیدتر بود، به طوری که طی چند روز قیمت ها بیش از 35 درصد کاهش یافت. پیش از این، قیمت ها در طی ماه ها به آرامی کاهش می یافت. تاکتیک های شوک جدید ریاض، شاید این بار درگیری را کاهش دهد - اگر معلوم شود که این آنقدر دردناک است که همه مجبور خواهند شد به سرعت به دور میز مذاکره بنشینند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала