عربستان سعودی می تواند برای مدت طولانی در برابر بحران نفت مقاومت کند

© REUTERS / Heinz-Peter Baderعربستان سعودی می تواند برای مدت طولانی در برابر بحران نفت مقاومت کند
عربستان سعودی می تواند برای مدت طولانی در برابر بحران نفت مقاومت کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدد الحسینی، معاون سابق شرکت ملی نفت آرامکو، توضیح داد که چرا الریاض باعث سقوط قیمت نفت و آینده برای اتحاد نفتی سعودی و روسیه شده است.

آرمین عارفی در مطلب منتشره در نشریه Le Point (فرانسه) می نویسد، این یک بحران واقعی در جهان است که توسط اپیدمی کرونا ویروس تا حدودی کنار گذاشته شد. در پاسخ به کاهش تقاضا به دلیل شیوع ویروس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه جلسه‌ای را در ویانا برگزار کردند تا مذاکره در مورد کاهش جدید تولید و قیمت 50 دالر در هر بیرل مذاکره کنند. برخلاف انتظارات، مسکو با ترس از دست دادن سهم خود در بازار به تولید کنندگان امریکایی از عقد معامله امتناع ورزید.

سقوط تاریخی بهای نفت از دوران جنگ دوم جهانی - اسپوتنیک افغانستان
سقوط تاریخی بهای نفت از دوران جنگ دوم جهانی

در نتیجه، عربستان سعودی، سومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان، تصمیم گرفت برای کاهش قیمت ها تولید را به شدت افزایش دهد و روسیه را وادار کند که نظر خود را تغییر دهد. روز دوشنبه هر بیرل به 27 دالر سقوط کرد، اما مسکو هنوز هم نمی خواهد امتیاز بدهد. معاون سابق رئیس جمهور سعودی آرامکو، صدد الحسینی یکی از کارشناسان برتر صنعت نفت عربستان است. حالا او رهبری شرکت مشورتی «حسینی انرژی» را برعهده دارد و استراتژی عربستان سعودی را که به اساس آن چنین سقوط چشمگیر قیمت رخ داده، به خبرنگاران توضیح می دهد.

پوئن: چرا عربستان سعودی ناگهان تصمیم به افزایش قیمت گرفت؟

صدد الحسینی: آژانس بین المللی انرژی در سه ماه اول سال 2020 نسبت به سه ماه اخیر سال 2019 میزان کاهش تقاضا به اندازه 3.4 میلیون بیرل پیش بینی کرد. در نتیجه، عربستان سعودی با اعتقاد عمیق مبنی بر نیاز به کاهش قابل توجه عرضه به نشست اوپک آمد: 1.5 میلیون بیرل از اوپک و اوپک + ، علاوه بر کاهش 2.1 میلیون توافق شده در دسامبر سال گذشته. بسیاری از شرکت کنندگان در اجلاس ماه مارچ، از جمله روسیه و قزاقستان، نمی خواستند تولید را کاهش دهند. وقتی که در پایان جلسه آنها در مورد محدود نه کردن تولید پس از 31 مارچ تصمیم گرفت و فقط از منافع خود دفاع کردند، عربستان سعودی چاره‌ای جز افزایش تولید تا حد امکان برای بازگرداندن و حفظ مقام خود در بازار نفت نداشت.

-  آیا عربستان سعودی انتظار داشت که روسیه از کاهش تولید خودداری کند؟

-  در مورد موضع روسیه، هیچ شفافیت وجود ندارد، اما به هر حال، هیچ حمایتی از استراتژی کاهش اضافی عرضه از اوپک و اوپک + نشان نداد.

جنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی - اسپوتنیک افغانستان
جنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی

-  آیا این پایان اتحاد نفتی بین عربستان سعودی و روسیه بود؟

-  روسیه و عربستان سعودی اهداف استراتژیک و اقتصادی مشترک دارند. اگرچه اتحاد آنها به طور موقت ممکن در حالت تعلیق قرار گیرد، اما منافع مشترک آنها به ناچار در آینده آنها را مجدداً متحد خواهد کرد.

-  آیا این اقدام سختگیرانه برخلاف سایر کشورها نیز متوجه بود؟

- این تصمیم به طور در مورد بازار نفت اتخاذ شد. عربستان سعودی دو گزینه بازاریابی داشت. یا با کاهش تقاضا، از سود کل صنعت حمایت کند، یا سهم بازار خود را گسترش دهد و سود خود را فراموش کند، به ویژه که ریاض حمایت سایر کشورهای تولید کننده را دریافت نکرده است. از آنجایی که عربستان سعودی نفت را با کمترین هزینه تولید می کند ، بدون توجه به قیمت هر بیرل مورد نیاز، یک استراتژی را برای حمایت از سهام بازار انتخاب کرده است. اگرچه این به رقابت کمک نمی کند، اما قیمت پایین انرژی به سود اقتصاد جهانی تمام می شود و در طولانی مدت بهبود آن را تسریع می کند.

جنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی - اسپوتنیک افغانستان
جنگ نفت کی پایان خواهد یافت؟ تاریخ می گوید که نه به زودی

-  آیا هدف دیگر عربستان سعودی تضعیف شرکت های امریکایی که نفت و گاز شیل تولید می کنند، نیست؟

بسیاری از شرکت های نفتی تحت تأثیر پایین آمدن قیمت نفت قرار می گیرند، اما در این زمینه تنها نیستند. این وضعیت تولید کنندگان دیگر را تحت تأثیر قرار خواهد داد: ذخایر بحری در اعماق بحر، عملیات در قطب شمال، ذخایر موجود در ریگ های بیتومی، مواد سوخت بیولوژیکی که به جنگل زدایی و مزارع نیشکر متکی است.

 نماینده صنعت نفت آمریکا برای اشتراک به جلسه اوپک دعوت شد - اسپوتنیک افغانستان
نماینده صنعت نفت آمریکا برای اشتراک به جلسه اوپک دعوت شد

-  آیا عربستان سعودی منتظر پاسخی از جانب ایالات متحده و تولید کنندگان نفت شیل آن است؟

-  ایالات متحده مدتها است که از عربستان سعودی می خواهد طبق قوانین بازار آزاد که این پادشاهی در شرایط فعلی انجام می دهد، نفت را استخراج و بفروشد.

-  آیا این یک بازی خطرناک برای خود عربستان است که با توجه به اینکه سقوط زیاد قیمت نفت در بودجه خودش منعکس شده است؟

- عربستان سعودی قبلاً به استراتژی کاهش وابستگی به صادرات نفت پایبند بود. این کشور دارای ذخایر مالی کافی و راه حل های جایگزین اقتصادی برای زنده ماندن از توفان قیمت پایین نفت است.

-  آیا این تصمیم برنامه اقتصادی ولیعهد محمد بن سلمان «دیدگاه 2030» را که بخشی از آن براساس درآمدهای نفتی دولت شاهی استوار است، تهدید نمی کند؟

-  «دیگاه 2030" یک برنامه جامع است که با هدف اتکا بر سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، به کمک فرصت های بسیاری برای رشد اقتصادی، درآمد پادشاهی را متنوع می سازد. اجرای آن در محیط فعلی به خطر نیفتاده است و از پشتیبانی قابل توجهی هم در داخل پادشاهی و هم پس از آن برخوردار است.

-  آیا سقوط قیمت نفت احتمال راه یافتن شرکت ملی آرامکو به بازار بورس را که یکی از ستون های «دیدگاه 2030» است، تضعیف نمی کند؟

- اکثر خریداران آرامکو صنعت نفت را یک سرمایه گذاری بلند مدت می دانند. آرامکو با داشتن منابع عظیم، نیروی کار حرفه ای و پشتیبانی کامل از طرف حکومت، یک شرکت مطمئن و با ثبات است که هم سهمدار شرکت و هم یکی از اصلی ترین شرکت کنندگان در اقتصاد جهانی است. آرامکو از نظر دارایی های فیزیکی و تجاری رهبر جهانی انرژی است.

-  آیا عربستان می تواند برای مدت طولانی از بحران قیمت نفت جان سالم به در برد؟

- عربستان سعودی می تواند برای مدت زمان طولانی با قیمت های فعلی، بسیار طولانی تر از سایر تولیدکنندگان که در بازار جهانی انرژی با آرامکو رقابت می کنند، وجود داشته باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала