قم از نیویارک آنقدر دور نیست. محاصره ایران تمام جهان را تهدید میکند

© Sputnik / Mazyar Asadi قم از نیویارک آنقدر دور نیست. محاصره ایران تمام جهان را تهدید میکند
 قم از نیویارک آنقدر دور نیست. محاصره ایران تمام جهان را تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محاصره ایران توسط ایالات متحده پس از گسترش کرونا ویروس در سراسر کشور به اوج بحرانی رسید. این یک فشار جدی بر اقتصاد ایران است که مانع مبارزه مسولان با بحران کنونی می شود.

محمد مهدی عیسی در مطلب منتشره در نشریه المیادین (لبنان) می نویسد، محققان پوهنتون تکنالوژیکی شریف در تهران یک شبیه سازی کمپیوتری را انجام داده اند که در نتیجه اگر حکومت نتواند اپیدمی را تا پایان ماه می کنترل کند، مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در ایران به 3.5 میلیون نفر خواهد رسید. اپیدمی به نوبه خود، "فاصله گرفتن عامه" بیشتر، منزوی سازی شهرهای آلوده و افزایش بودجه برای خرید تجهیزات طبی مطالبه میکند.

اما اجرای این اقدامات برای حکومت ایران دشوار است، زیرا محاصره امریکایی وجود دارد که کنترل صادرات و واردات ایران را بعد از شیوع کرونا ویروس از جمله مهمترین منابع انسانی برای این کشور سخت تر کرده است. تا به امروز، در ایران 1685 نفر به اثر ابتلا به ویروس جان خود را از دست داده اند.

 اخراج اجباری حدود 80 هزار مهاجر افغان از ایرن در سال جاری - اسپوتنیک افغانستان
اخراج اجباری حدود 80 هزار مهاجر افغان از ایرن در سال جاری

از آنجایی که بیماری همه گیر کرونا ویروس بیشتر کشورها را فرا گرفته و به منبع بحرانی جهانی تبدیل شده که زندگی جمعیت و اقتصاد کشورها را تهدید می کند، توزیع یکسان و عادلانه خسارات غیرممکن است. ایران همانطور که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پنجشنبه گذشته گفت، یکی از کشورهایی است که بیشتر تحت تأثیر کرونا ویروس قرار گرفته است، زیرا تحریم های مربوط به فعالیت های حقوقی تجارت اجازه نمی دهد که از ثروت و منابع به نفع کشور استفاده شود و از این طریق نیازهای ایرانیان را از نظر بهداشتی و سایر جنبه های اساسی برآورده سازد.

مشکلات بهداشتی فعلی در ایران مربوط به کمبود کادر طبی یا اقدامات لازم برای معالجه و مراقبت از بیماران نیست. محمد هادی ایمانی، رئیس سابق پوهنتون علوم طبی شیراز به المیادین گفت: "خوشبختانه، کارگران تحت آموزش های حرفه ای عالی، مدرک کارشناسی ارشد یا سایر تحصیلات تکمیلی را در کشور ما دریافت می کنند، اما دانشجویان خارجی نیز هستند که برای دریافت تخصص های طبی به ایران آمده اند."

انتشار معلومات درباره منشأ مصنوعی ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
انتشار معلومات درباره منشأ مصنوعی ویروس کرونا

 بلکه کمبود انواع خاصی از تجهیزات پزشکی نوین ، از جمله وسایل تشخیصی و درمانی است. اگرچه طبق گفته مقامات آمریکایی ، آنها در این زمینه تحریم اعمال نکردند ، اما در عمل به دلیل محدودیت های مالی ، ایران توانایی انجام عملیات پولی برای خرید چنین تجهیزات از جمله واحدهای پرتودرمانی برای بیماران سرطانی را ندارد.

بدیهی است ، اپیدمی در ایران هنگامی رخ داد كه آمریكا بخش بهداشت و درمان محلی را چه با تحریم های مستقیم "نابود" كرده و چه به دلیل عدم توانایی انجام معاملات مالی با سایر كشورها یا تحمیل شرایط آن برای اهداكنندگان ایران.

همانطور که در گزارش دیده بان حقوق بشر که در 29 اکتبر 2019 منتشر شد ، اعلام کرد که تحریم های بی شماری که کاخ سفید اعمال کرده است - پس از خروج رسمی و یک جانبه از توافق هسته ای در ماه مه 2018 - توانایی دولت ایران در خرید کالاهای بشردوستانه از جمله مواد مخدر را محدود می کند. همه اینها حق ایرانی برای بهداشت و درمان را تهدید می کند. این سازمان از دولت آمریكا خواسته است كه برای ایجاد كانالهای تجاری كه به ایرانیان اجازه واردات كالاهای انسان دوستانه را می دهد ، اقدامات جدی را انجام دهد.

 مقصر اصلی جهانی سازی کرونا ویروس کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
مقصر اصلی جهانی سازی کرونا ویروس کیست؟

ولی مقامات رسمی امریکایی تأکید می كنند كه ایران مسئول شیوع كروناویروس در قلمرو این كشور به دلیل "فعالیت های ناسازگار" برای مقابله با این بیماری همه گیر و پنهان کردن اطلاعات در مورد تعداد واقعی مبتلایان است. بنابراین ، وزیر امور خارجه مایك پومپئو) رژیم ایران را متهم كرد كه اطلاعات نادرست درباره منشأ ویروس در ووهان، برخلاف توصیه های سازمان صحی جهانی در مورد گزارش از اوضاع پیرامون  COVID-19 را پخش نموده

پومپئو با ابراز ناخرسندی از تأثیرات منفی سیاست ایالات متحده بر مراقبت های بهداشتی در ایران، در جلسه دادرسی در تاریخ 28 فبروری در کمیته روابط خارجی کنگره گفت: ایران، در مقابل زمینه تحریم های ایالات متحده، زیربنای خوبی در بخش مراقبت های بهداشتی ندارد.

اگرچه وزیر خارجه آمریكا ابراز آمادگی كشور خود برای حمایت از ایرانیان در مبارزه با اپیدمی كرونا ویروس با ارائه كمكهای طبی از طریق کانال سوئیسی ابراز داشت، اما وی این موضوع را به درگیری سیاسی بین حکومت آمریكا و ایران پیوند داد. بنابراین، وی از كشورهایی كه قصد ارائه كمكهای بشردوستانه به تهران را دارند خواست تا در عوض خواستار آزادی شهروندان خارجی از زندانهای ایران شوند.

کرونا ویروس در ایتالیا جان بیش از ۶۰۰۰ نفر را گرفت - اسپوتنیک افغانستان
کرونا ویروس در ایتالیا جان بیش از ۶۰۰۰ نفر را گرفت

ترامپ می خواهد مذاکره کند

کار شناس محمد مهدی شریعتمدار گفت: حکومت ایران کمک های امریکا را رد کرد. به گفته وی، هدف ایالات متحده كمك نیست، بلكه استفاده از اوضاع برای اهداف سیاسی است. وی گفت: "اگر اهداف مقامات امریكایی صادقانه باشد، باید حداقل تحریم ها علیه ایران را، حداقل در مورد داروها و سایر محصولات، طبی برطرف كنید. همین مساله را می توان در مورد تلاش برای تحمیل شرایط به سایر کشورها که مایل به کمک به ایرانیان در مبارزه با کرونا ویروس هستند، گفت."

وی افزود: "آمریكا از رئیس جمهور حسن روحانی خواست تا با رئیس جمهور امریكا برای شروع مذاكرات تماس بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد و حالا او می خواهد از طریق موضوع كمكهای بشردوستانه به این هدف برسد."

بیماری همه گیر کرونا ویروس ایران را وادار کرد، تا برای اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، برای تمویل مالی اضطراری 5 میلیارد دالر به صندوق بین المللی پول در واشنگتن مراجعه نماید. همانطور که قبلاً وزیر امور خارجه ایران گزارش داده بود، این مقدار برای مقابله با ویروس درخواست شده است.

ولی در مورد تصمیم نهایی این سازمان تردیدهایی وجود دارد، زیرا درخواست مشابهی از ونزوئلا را روز سه شنبه به بهانه عدم شفافیت درباره مشروعیت رژیم رئیس جمهور نیکلاس مادورو رد کرد.

به گفته شریعتمدار، موضوع گرفتن وام از صندوق بین المللی پول از نزدیک با تحریم های ایالات متحده مربوط است. امریکا به ایران اجازه نمی دهد از منابع ارزی خود در صرافی ها برای خرید تجهیزات لازم و تجهیزات طبی استفاده کند، در حالی که وجوه تأمین شده توسط صندوق بین المللی پول، ارز نقده را بدون در نظر گرفتن تحریم ها برای کشور فراهم می کند. این امر به شركتهای خارجی اجازه می دهد، تا برای فروش تجهیزات مورد نیاز كشور برای مقابله با این بیماری، وارد معامله های تجاری شوند، در حالی كه در دام محدودیت های امریكا قرار نگیرند.

روحانی در پیام خود به رهبران جهان گفت: "تهران و قم از پاریس، لندن و نیویارک چندان دور نیستند و سیاست هایی که اقتصاد و سیستم بهداشت را تضعیف می کند و محدود کردن منابع مالی مورد نیاز برای مهار کردن بحران، عواقب مستقیمی برای سایر کشورها در مبارزه با بیماری همه گیر خواهد داشت. " به عبارت دیگر، امریکا نه تنها طناب را به گردن ایرانیان می اندازد و نه تنها باعث می شود که هر 10 دقیقه آنها بمیرند، بلکه به معنای واقعی کلمه زندگی همه بشریت را نیز تهدید می کند!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала