چرا در برخی از افراد Covid-19 به بسیار سختی می گذرد؟ از DNA آنها بپرسید

CC0 / Pixabay / چرا در برخی از افراد Covid-19 به بسیار سختی می گذرد؟ از DNA آنها بپرسید
چرا در برخی از افراد Covid-19 به بسیار سختی می گذرد؟ از DNA آنها بپرسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت ژنتیک مصرفی 23andMe می خواهد بانک اطلاعاتی میلیون ها مشتری خود را تجزیه و تحلیل کند، تا بفهمد که چرا برخی از افراد بیشتر از سایرین از کرونا ویروس رنج می برند.

میگان مولتینی (MEGAN MOLTENI) در مقاله منتشره در نشریه Wired (امریکا) می نویسد، کرونا ویروس SARS-COV-2 ، اولین بار در سال گذشته در چین ظاهر شد، این بیماری های متجاوز از نظر امکانات باهم برابر اند و آنها در وجود انسان نفوذ می کنند. ظاهراً، این ویروس افراد را صرف نظر از سن، نژاد و جنسیت به عین اندازه آلوده می کند. این منطقی است، زیرا این میکروارگانیزم های عفونت زای کاملاً جدید است که هیچ کس از آن مصونیت ندارد.

اما بیماری ویروسی ناشی از ویروس Covid-19 در ظواهر آن غیرقابل پیش بینی است. تعداد کمی از افراد آلوده واقعاً بیمار می شوند. بیماران علائم بسیار متفاوتی دارند. کسی تب و سرفه زیاد دارد. شخصی قولنج معده و اسهال دارد. کسی اشتهای خود را از دست می دهد. کسی دیگر بوها را تشخیص نمی دهد. شخصی با نشستن در خانه، با مصرف مایعات زیادی و لذت بردن از برنامه های تلویزیونی قادر به غلبه بر این بیماری است. و کسی تحت مراقبت شدید قرار می گیرد، جایی که به وسایل تهویه مصنوعی ریه وصل شده اند که با موفقیت هوا در ریه های بیمار او پمپ می کند. سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن و مردان اکثریت مرگ و میر را تشکیل می دهند. اما نه همیشه، در ایالات متحده تعداد زیادی فیصدی بیماران بستری با علائم شدید افراد زیر 40 سال عمر دارند. کودکان، به ویژه نوزادان، صددرصد محافظت نمی شوند.

آخرین آمار کرونا ویروس؛ ۱.۳۵ میلیون بیمار، ۷۹.۲ هزار قربانی - اسپوتنیک افغانستان
آخرین آمار کرونا ویروس؛ ۱.۳۵ میلیون بیمار، ۷۹.۲ هزار قربانی

به منظور درک اینکه چه عواملی باعث ایجاد این اختلافات شده، دانشمندان معلومات اپیدمیولوژیکی پراگنده از مراکز عفونت، مانند چین، ایتالیا و ایالات متحده را مطالعه می کنند. آنها به دنبال ویژگی ها و الگوهای در سن بیماران، نژاد، جنسیت، وضعیت اقتصادی - اجتماعی، رفتار و در دسترس بودن خدمات طبی برای آنها هستند. و اکنون آنها کنجکاوی عمیق تر شروع کردند و سعی می کنند سرنخ هایی کلاوه را در DNA ما پیدا کنند.

در روز دوشنبه کمپنی ژنتیک مصرفی 23andMe کار تجزیه و تحلیل بانک اطلاعاتی میلیون ها مشتری خود را آغاز کرد، تا بفهمد که چرا برخی از افراد بیشتر از سایرین از کرونا ویروس رنج می برند.

 مطالعات جدیدی را برای شناسایی تفاوت های ژنتیکی آغاز کرده که می تواند توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به Covid-19 چنین واکنش متفاوتی نسبت به عفونت از خود نشان میدهند. این شرکت ژنومی مصرفی به دنبال یافتن جواب به همین سوال یک سلسله پروژه های علمی جدید آغاز کرده است. مطالعات قبلی نشان می دهد که برخی از انواع ژن در برخی از بیماریهای عفونی افراد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. برخی دیگر از آنها محافظت می كنند، می گویند جهش در ژن CCR5، باعث می شود كه میزبان از HIV محافظت كند. خیلی زود صحبت در مورد چگونگی محافظت از DNA در برابر Covid-19 یا برعکس، باعث آسیب پذیر شدن فرد می شود. ولی اطلاعات به دست آمده روزی میتواند برای شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت هستند و همچنین به طور هدفمند در جستجوی داروهای جدید و شیوه های جدید معالجه، مورد استفاده قرار گیرد.

شمار قربانیان کرونا ویروس در بریتانیا از ۷ هزار نفر بالا رفت - اسپوتنیک افغانستان
شمار قربانیان کرونا ویروس در بریتانیا از ۷ هزار نفر بالا رفت

جویس تونگ (Joyce Tung)، معاون کمپنی 23andMe در امور تحقیقاتی و توسعه در  گفت: "ما می خواهیم بدانیم كه چگونه ژن های ما بر پاسخ ما به ویروس تأثیر می گذارند. ما امیدواریم که با جمع آوری معلومات افرادی که تحت آزمایش Covid-19 قرار گرفته و تشخیص شده اند، بتوانیم چیزی در مورد خصوصیات بیولوژیکی این بیماری بدانیم و به جامعه علمی کمک کنیم تا با موفقیت بیشتری درمورد معالجه بیماران عمل کند."

در حالی که سایر شرکتهای تحقیقاتی DNA آزمایشگاههای خود را دوباره آزمایش کرده اند و اکنون افراد را در مورد Covid آزمایش می کنند، 23andMe در مورد استفاده از دارایی بی نظیر خود - بانک اطلاعاتی بیش از 10 میلیون مشتری تصمیم گرفته که 80% آنها موافقت خود را در مورد استفاده از اطلاعات ژنتیکی و تحقیقات دیگر خود ابراز داشته اند. اطلاعاتی که خود گزارش داده اند. این شرکت چندین سال است که به ایجاد این بانک اطلاعاتی اقدام کرده و این امر انجام نظرسنجی های گسترده را در بین شرکت کنندگان بالقوه مطالعات را تسهیل می کند. در نتیجه، هر یک از مشخصات ژنتیکی صدها واحد فنوتیپی را شامل می شود که نشان میدهند که مشتری در طول زندگی خود چند سیگار کشیده ، یا اینکه آیا یکی از بستگان وی دیابت داشته است. حجم عظیمی از داده های این شرکت به آن اجازه داده است تا جستجوی دارویی را آغاز کند و آن را به یک منبع قدرتمند از اطلاعات در زمینه تحقیقات ژنتیکی تبدیل کند.

کرونا ویروس در ظرف یک هفته در میان نظامیان امریکایی ۲ برابر رشد کرده است - اسپوتنیک افغانستان
کرونا ویروس در ظرف یک هفته در میان نظامیان امریکایی ۲ برابر رشد کرده است

پولمانولوجست استفان چاپمن (Stephen Chapman)، محقق مرکز ژنتیک انسانی پوهنتون آکسفورد که در کار پروژه 23andMe شرکت ندارد، می گوید، ولی جهش های بسیار نادر به احتمال زیاد علت تغییرات فوق العاده شدید Covid-19 است. او در اواسط دهه 2000، نخستین مطالعات ژنتیکی در مورد تمایل به ابتلا به پنومونی باکتریایی را انجام داد و جهش های نادری را در ژن های مسوول ایمنی بدن کشف کرد که باعث شده کودکان و بزرگسالان سالم در غیر این صورت به بسیار سادگی قابل نفوذ باکتریای خاص به بدن باشند. چاپمن گمان می کند که جهش به همان اندازه نادر در عملکرد سیستم ایمنی و در پاسخ به فرآیندهای التهابی در افراد جوان بستر شده جهت توانبخشی و سالم قرار دارد که هیچ عامل دیگری خطر ندارند. وی می گوید: "به نظر من، این یک نقص جدی در GWAS است. در جستجوی گسترده ژنوم این جهش های نادر و بیماری زا نادیده گرفته می شوند."

اما به سختی باید انتظار داشته باشیم که در آینده نزدیک لست ارزیابی ژنتیکی تمایل به ابتلا به Covid-19 دریافت خواهیم کرد. چاپمن می گوید: به احتمال زیاد، در نتیجه این مطالعات، ما قادر به شناسایی مبتلایان به این بیماری بر اساس DNA آنها نخواهیم بود.

سن، مشکلات بهداشتی قبلی، آزمایش زودرس و مراقبت از کیفیت - همه این نکات در تعیین اینکه چه کسی زنده می مانه و چه کسی از Covid-19 خواهد مرد، از اهمیت عمده برخوردار خواهند بود. اما DNA نیز، احتمالاً، نقش معین دارد و بر نتیجه بیماری تأثیر می گذارد. و در اینجا ما هنوز چیزهای زیادی بدانیم و توضیح کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала