قطار جدید باری ازبیکستان؛ افغانستان به آسیای مرکزی نزدیک‌تر می‌شود

© Photo / Afghanistan Railway Authorityقطار باری ازبیکستان - افغانستان
قطار باری ازبیکستان - افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت راه آهن ازبیکستان قطار باری منظم از تاشکند به بندر حیرتان افغانستان راه انداخته است.

اخیرا وزارت ترانسپورت ازبیکستان اعلام کرد که شرکت راه آهن این کشور یک قطار باری منظم را هفته ۳ بار به افغانستان می‌فرستد. بخشی از واگون‌های این قطار در تاشکند بارگیری می‌شود و واگون‌های دیگر بارهای تجارتی نیز در مسیر راه، به این قطار می‌پیوندند.

محمد عارف حیرت، آتشه تجارتی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ازبیکستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان راه اندازی این قطار باری به طور منظم از تاشکند الی بندر حیرتان را یک سهولت بزرگ برای تجار دو کشور خوانده گفت: "قبلا قطار آهن منتظر پوره‌شدن معیار واگون‌ها می‌بود، معمولا الی ۴۰ – ۴۵ واگون که پوره می‌شد، قطار را حرکت می‌دادند از تاشکند به طرف حیرتان، اما فعلا این معضله حل شده، چون یک شرکت نمی‌تواند ۴۰ – ۴۵ واگون را پوره کند، حالا حتی اگر ۱۰ واگون هم در قطار برابر شود، شرکت خط آهن ازبیکستان وعده سپرده که منتظر نخواهد ماند و براساس تقسیم اوقاتی که است یعنی در هر دو روز یک بار، و در هفته سه بار، قطار از تاشکند به طرف حیرتان حرکت خواهد کرد".

خط قطار ویژه باربری پاکستان و افغانستان افتتاح شد - اسپوتنیک افغانستان
خط قطار ویژه باربری پاکستان و افغانستان افتتاح شد

وی همچنان خاطر نشان ساخت که اگر در مسیر راه قطار هر آنچه مربوط به افغانستان باشد، قطار می‌تواند آنرا بگیرد تا معیار پوره شود.

وی در رابطه به جنبه‌های مثبت راه اندازی این قطار گفت:

"این سهولت بسیار جنبه‌های مثبت دارد، از آنجمله یکی هم روند تجارت است، قبلا اگر اموال تجار ما در یک هفته یک بار می‌رفت، حالا می‌توانند که در یک هفته سه بار مال تجار ما به افغانستان ارسال شود".

به گفته آتشه تجارتی سفارت افغانستان در ازبیکستان، بیشترین کالاهایی که از ازبیکستان به افغانستان صادر می‌شوند، عبارت از مواد خوراکی می‌باشد، مواد صنعتی چون سیخ گول و سمنت و همچنان آرد می‌باشند.

آقای حیرت گفت:

"بیشترین صادرات ما (از ازبیکستان به افغانستان) برای فعلا آرد است، البته آردی که گندم آن از قزاقستان وارد ازبیکستان می‌شود و پس از آرد شدن در ازبیکستان به افغانستان صادر می‌شود، و در کتگوری‌های دوم مواد خوراکی، لباس و دیگر مواد متفرقه قرار دارند".

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۹ میلادی افغانستان برای نخستین بار توانست که به ارزش ۳ میلیون دالر به ازبیکستان صادرات داشته باشد، گفت: "صادرات ما متفرقه بوده اما خوشبختانه ما توانستیم که بعضی کالاهای نو از افغانستان از جمله سنگ مرمر را معرفی کنیم و توانستیم که در سال ۲۰۱۹ حدود یک هزار متر مربع به طور آزمایشی سنگ مرمر افغانستان را به بازار ازبیکستان عرضه بکنیم، امیدواریم که سنگ مرمر بازار خوبی در ازبیکستان داشته باشد، چون ازبیکستان در بخش ساختمانی سرمایه‌گذاری هنفگتی کرده است و سنگ مرمر افغانستان در اینجا تقاضای خوبی دارد و ما در قسمت پایین‌آوردن تعرفه‌های گمرکی هم همرای مقامات ازبیکستان صحبت کرده ایم و انشاالله که شاهد نتایج مثبت خواهیم بود".

نخستین قطار کانتینری صادراتی از افغانستان راهی چین شد - اسپوتنیک افغانستان
نخستین قطار کانتینری صادراتی از افغانستان راهی چین شد

به گفته آقای حیرت، راه اندازی قطار باری منظم از ازبیکستان به افغانستان برای تجارت میان افغانستان و کشورهای دیگر که کالاهای شان را به شکل ترانزیت از خاک ازبیکستان به افغانستان صادر می‌کنند، نتیجه مثبت خواهد داشت.

وی افزود: "در پهلوی روسیه، قزاقستان و چین هم محموله‌های ترانزیتی شان از قلمرو ازبیکستان عبور می‌کنند و به افغانستان می‌رسند. و ما در دو سال اخیر شاهد پیشرفت‌های خوب در قسمت ترانزیت داشتیم که از آنجمله می‌توانیم از اولین محموله آزمایشی محصولات افغانی که از قلمرو ازبیکستان به چین صادر شد، یادآور شویم و در آینده هم ما در قسمت پایین آوردن فیس ترانزیت از قلمرو ازبیکستان و همچنان همکاران ما در قزاقستان کار می‌کنیم تا ارقام فعلی را به حد اکثر برسانیم و فرصت‌های ترانزيتی که در مسیر ازبیکستان وجود دارد، بتوانیم که هم محصولات افغانستان را از مسیر ازبیکستان به کشورهای ثالثه مثل چین، روسیه و قزاقستان انتقال دهیم و از طریق آنها اروپای شرقی و هم کالاهایی که به افغانستان از کشورهای ثالثه صادر می‌شوند بتوانیم از سهولت‌های ترانزیتی ازبیکستان استفاده کرده، به افغانستان صادر کنیم".

به گفته آتشه تجارتی سفارت افغانستان در ازبیکستان، کالاهایی که از افغانستان از چندین مسیر چون دهلیزهای هوایی، مسیر پاکستان و ایران و همچنان بندر حیرتان از طریق خاک ازبیکستان صادر می‌شوند بیشتر میوه جات خشک اند که سپس از ازبیکستان به روسیه و اروپای شرقی صادر می‌شوند.

به گفته وی، همچنان میوه تازه و سبزیجات نیز در فصل‌های مختلف از افغانستان به ازبیکستان و سپس به روسیه صادر می‌شوند که این محصولات با واگون‌ها نه بلکه بیشتر با موترهای باربری یخچال‌دار انتقال داده می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала