تراژدی کابل و ننگرهار؛ آیا افغانستان استراتژی جنگ را تغییر می‌دهد؟

© Sputnik/TAتراژدی کابل و ننگرهار؛ آیا افغانستان استراتژی جنگ را تغییر می‌دهد؟
تراژدی کابل و ننگرهار؛ آیا افغانستان استراتژی جنگ را تغییر می‌دهد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از حملات تروریستی ۲۳ ثور در ننگرهار و ۲۴ ثور در کابل، رئيس جمهور غنی اعلام کرد که نیروهای مسلح افغان به حالت تهاجمی تغییر وضعیت می‌دهند.

براساس آخرین آمار، در نتیجه حمله تروریستی بر شفاخانه صد بستر دشت برچی در کابل ۲۴ نفر جان باخته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده اند، همچنان در نتیجه حمله انتحاری بر یک مراسم جنازه در ولسوالی شیوه ولایت ننگرهار ۲۴ نفر جان باخته اند و ۶۸ نفر زخمی شدند.
پس از این حملات، حکومت افغانستان تصمیم گرفت تا نیروهای مسلح کشور از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت دهند. نیروهای مسلح افغان در پایان ماه فبروری پس از آنکه نمایندگان گروه طالبان به کاهش سطح خشونت در چارچوب توافقنامه صلح با امریکا، توافق نمودند، به حالت دفاعی قرار گرفتند.
هرچند گروه طالبان دست‌داشتن در حملات اخیر تروریستی در ننگرهار و کابل را رد کرده است، اما رئيس جمهور غنی در پیام تلویزیونی که داشت گفت که طالبان هنوز هم درخواست‌های آتش‌بس و توقف خشونت را نادیده می‌گیرند.
پس از آنکه گروه داعش مسوولیت حملات اخیر را به عهده گرفت، مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا مقامات افغانستان و طالبان را به پیدا کردن گنهکاران این حملات، فرا خواند.
به باور آگاهان، این حملات می‌توانند بر تغییر موضع حکومت افغانستان در قبال طالبان تاثیر داشته باشند و به یک مانع جدید در راه پروسه صلح تبدیل شوند.
گل احمد اعظمی، عضو مجلس سنای افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک گفت که به باور وی، حملات اخیر در کابل و ننگرهار را گروپ‌های تندروی سازماندهی کرده اند تا برنامه صلح را که تا حدی پیشرفت نموده بود، سبوتاژ کنند و به شکلی مانع ایجاد کنند.
وی گفت: "من فکر می‌کنم که حلقاتی در درون حکومت افغانستان نیز وجود داشته باشد، که با چنین حملات موافق باشند، چون منافع خود را در تشدید و ادامه جنگ می‌بینند".
این عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به اینکه ایالات متحده امریکا پس از آنکه طالبان حملات اخیر در ننگرهار و کابل را محکوم نمودند، هم از حکومت افغانستان و هم از گروه طالبان خواست تا گروه‌های تروریستی مسوول این حملات را از بین ببرند، گروه طالبان را با حکومت افغانستان در یک سطح قرار داده است.

   کمیسیون حقوق بشر حمله در کابل و ننگرهار جنایت جنگی علیه بشریت خواند - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون حقوق بشر حمله در کابل و ننگرهار را جنایت جنگی علیه بشریت خواند

وی گفت: "ایالات متحده امریکا از طالبان یک قدرت قوی جور کرد، آنها را رسمیت داد و به جامعه جهانی آنها را تقریبا مثل یک حکومت شناخت و در پهلوی اینکه خود امریکا با حکومت افغانستان پیمان امنیتی دارد، اما حکومت افغانستان را در انزوا قرار داد، از جمله می‌توان گفت که امریکا مستقیما با گروه طالبان تفاهمنامه را امضا کرد، بدون اینکه حکومت افغانستان در آن سهیم باشد".
به گفته آقای اعظمی، در برنامه صلح افغانستان که امریکا آغاز کرده است، باید حکومت افغانستان نیز سهیم می‌بود، از طریق آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی، وی افزود: "اگر امریکا خود با طالبان معاهده امضا می‌کند، به این معنی است که یک کتابی را که پنج فصل دارد، یک یا دو فصل آنرا مطالعه کنیم و آخرش بدون نتیجه و بدون مفهوم ختم شود، اگر آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی شروع نشود، این مفهوم و معنی نخواهد داشت و جنگ ختم نخواهد شد".
پیام غنی در پیوند به حمله های تروریستی در شهر کابل و ولایت های ننگرهار و لغمان + ویدیو  - اسپوتنیک افغانستان
پیام غنی در پیوند به حمله های تروریستی در شهر کابل و ولایت های ننگرهار و لغمان + ویدیو

علاوه بر این، جنرال واحد طاقت، آگاه امور نظامی افغانستان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک، درمورد چگونگی تغییر استراتژی جنگ افغانستان با طالبان و پروسه صلح گفت: "اصلا به هیچ وجه صلح در افغانستان بوجود نمی‌آید، این جنگ تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت ولی دولت افغانستان تا زمانی که استقلالش را از امریکا، ناتو و انگلیس نگیرد، آنها را جواب ندهد و حضور نظامی آنها را صفر نسازد، ما (افغان‌ها) در این آتش جنگ می‌سوزیم و مردم ما تلفات و قربانی جنگ خواهند بود".
وی با ذکر اینکه تمویل‌کننده طالبان و داعش خود ایالات متحده امریکا و انگلیس اند، گفت: "آنها داعش را تقویت می‌کنند، داعش یک پدیده امریکایی است و در منطقه به سود امریکا و ناتو می‌جنگد و در افغانستان نیز به نفع امریکا می‌جنگد و از طرف آنها تمویل هم می‌شود و توسط طیاره‌ها و هلیکوپترها از یک جا به جای دیگر انتقال داده می‌شود، به میلیاردها دالر دارند و در افغانستان در تمام ولایات داعش جابجا شده اما خود را نشان نمی‌دهد و بیرق خود را بلند نمی‌کند و عملیات غیرانسانی مثل حمله بر شفاخانه در کابل، حمله بر مراسم جنازه در ننگرهار و حمله بر پوسته نظامیان در لغمان، انجام می‌دهند".
این نظامی پیشین با اشاره به اینکه اکثریت عملیات طالبان، داعش و القاعده مشترک اند، گفت: "در بدخشان هر سه گروه، داعش و طالب و القاعده متحد شده اند تحت رهبری شیخ فرقانی کار و فعالیت می‌کنند و آنها اختلافات ندارند، در کندز و همچنان در تخار و بالاخره فاریاب، اختلافات ندارند. هدف این گروه‌ها اینست که خود را به روسیه برسانند و دشمن درجه یک خود را که عبارت از فدراسیون روسیه است، در آنجا اخلال‌گری کنند و عملیات‌های خود را سازماندهی کنند، اما آنجا پوتین (رئیس جمهور روسیه) هم گفته است که ما وقتی در سوریه داعش را هدف قرار داده می‌توانیم، افغانستان که حریم ما است، در اینجا برای ما آسان است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала