هفت عارضه که بعد از کروناویروس ممکن در تمام زندگی باقی خواهند ماند

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر هفت عارضه که بعد از کروناویروس ممکن در تمام زندگی باقی خواهند ماند
هفت عارضه که بعد از کروناویروس ممکن در تمام زندگی باقی خواهند ماند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته برخی دکتران، کرونا ویروس جدید می تواند به سلول های بسیاری از ارگان های مهم از جمله قلب، کلیه ها، مغز و حتی رگ های خونی نفوذ کند. در این رابطه این سوال پیش می آید: آیا عفونت کرونا ویروس عامل بیماریهای مزمن می شود؟

د. أسامة أبو الرب در مطلب برای تلویزیون الجزیره (قطر) می نویسد، اثرات طولانی مدت ویروس جدید covid-19 چیست؟ آیا بعضی از آنها واقعاً در تمام زندگی در مردم باقی می مانند؟

هر روز از اطلاعات بیشتر و بیشتری در مورد کرونا ویروس جدید آگاه می شویم و معلومات ناشناخته قبلی را بدست می آوریم. این در شرایطی است که تا 80% از افراد آلوده به این ویروس علائمی ندارند یا چندین روز یا حتی چند هفته پس از عفونت ظاهر می شوند. در بسیاری از آنها، این بیماری به صورت خفیف و بدون هیچ گونه عارضه ای انکشاف می یابد.

طبق اعلام سازمان صحی جهان، افرادی که بیماری آنها خفیف است، می توانند ظرف دو هفته بهبود یابند، در حالی که دیگران می توانند از سه تا شش هفته بهبود یابند.

دانشمندان: ویروس کرونا حدود 14 دقیقه در هوا معلق می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان: ویروس کرونا حدود 14 دقیقه در هوا معلق می‌ماند

با وجود این، طبق گفته دکتران، ویروس جدید می تواند به سلول های بسیاری از ارگان های مهم از جمله قلب، کلیه ها، مغز و حتی رگ های خونی نفوذ کند، بنابراین بلافاصله این سؤال پیش می آید: آیا عفونت کرونا ویروس عامل بیماریهای مزمن می شود؟

جوزف برنان، متخصص قلب و عروق مکتب طبی پوهنتون ییل، ​​گفت که وی و سایر متخصصان نگران این هستند که برخی از افرادی که دچار کرونا ویروس شده اند، مشکلات صحی طولانی مدت در ارتباط با آسیب به ریه ها، قلب و سیستم عصبی و هوش خود خواهند داشت.

طبق اعلام خدمات ملی بهداشت انگلستان، در بین بیمارانی کرونا ویروس که نیاز به بستر شدن دارند، %5٪ به نظارت طبی طولانی مدت، 4% - به توانبخشی و 1% - به مراقبت مداوم طبی نیاز دارند.

هر نفر پنجم تلف شده به اثر کرونا ویروس در سویدن مهاجر است - اسپوتنیک افغانستان
هر نفر پنجم تلف شده به اثر کرونا ویروس در سویدن مهاجر است

موارد زیر نمونه هایی از عوارض طولانی مدت است که بدون در نظر داشت سن، در مبتلایان به کرونا ویروس بروز می کنند.

1. تشکیل شدن داغ ها در ریه ها

به دلیل بیماری کرونا ویروس ممکن است داغ های زخم در ریه ها ظاهر شوند. داغ های زخم ها باعث کاهش توانایی ریه ها در جذب هوا و تبدیل آن به اکسیژن می شود. فرد بطور مداوم ناراحتی در ریه ها و سرفه خشک احساس میکند.

به گفته برنان ، چنین عارضه هایی به دلیل این واقعیت ایجاد می شود که کرونا ویروس یک واکنش ایمنی جدی را تحریک می کند، بنابراین حفره های موجود در ریه ها با چرک پر می شوند و همین امر باعث می شود ریه ها انعطاف پذیر نباشند.

در تصاویر توموگرافی کامپیوتری ، ریه های سالم باید سیاه به نظر برسند ، اما ریه های بیماران مبتلا به کووید -19 اغلب دارای لکه های خاکستری هستند که به آن علامت "شیشه یخ زده" می گویند و مناطق آسیب دیده ممکن است نتوانند ترمیم کنند.

به گفته علی گلیم رازانی زاید، رادیولوژیست فاکولته طب پوهنتون کالیفرنیای جنوبی، این تغییرات در بافت ریه می تواند برگشت ناپذیر باشد.

2. سکته مغزی و لخته شدن خون

بسیاری از بیماران بستری شده مبتلا با کووید 19 از لخته شدن خون رنج می برند و منجر به مسدود شدن رگ های ریوی، سکته مغزی، سکته قلبی و سایر عوارض طولانی مدت جدی می شود.

انسداد رگهای خونی در مغز همچنین می تواند باعث سكته مغزی شود و اگرچه احتمال ابتلا به سكته مغزی در افراد مسن بیشتر است، اما سكته های مغزی امروز حتی در بین بیماران جوان نیز گزارش شده است. به طور مثال، در ووهان چین حدود 5% از بیماران بستری دچار سكته مغزی شدند و مدل مشابهی با سارس مشاهده شد.

جوانانی که دچار سکته مغزی شده اند در مقایسه با افراد مسن میزان مرگ و میر نسبتاً کمی دارند و بسیاری نیز بهبود می یابند. ولی طبق مطالعات، فقط 42 تا 53 درصد از آنها قادر به بازگشت به محل کار هستند.

3. صدمات قلب

به گفته دکتران، کرونا ویروس می تواند بر روی عضله قلب تأثیر بگذارد و باعث ایجاد التهاب شود، زیرا قلب حاوی مقدار زیادی پروتئین ACE2 است که به گفته دانشمندان، نقطه ورود کرونا ویروس به سلول های بدن است.

میچل الکلیند، رئیس انجمن قلبی امریکا و پروفیسور عصب شناسی و اپیدمیولوژی در پوهنتون کلمبیا میگوید: "پزشکان در چین متوجه شده اند که برخی افراد از درد قلب شکایت می کنند. آنها سکته قلبی دارند و علائم عفونت کروناویروس دارند."

براساس گزارش ها کرونا ویروس جدید می تواند باعث میوکاردیت حاد و نارسایی قلبی شود.

4. نارسایی کلیه

تا به امروز، هیچ گزارشی در مورد اینکه کرونا ویروس در صورت که بیماری بطور سهلتر جریان داشته باشد، باعث صدمه به کلیه ها میگردد، وجود نداشت. در عین حال، در بیماران با علائم مشخص، کرونا ویروس باعث آسیب جدی به کلیه می شود.

هنگامی که بیماری به شکل شدید وجود داشته باشد، لخته شدن خون مختل می شود که می تواند منجر به ظهور لخته های کوچک و انسداد رگ های خونی شود.

رگهای خونی مختل شده همچنین می توانند بر کلیه ها تأثیر بگذارند. علاوه بر این، شواهد علمی وجود دارد که ویروس می تواند به طور مستقیم بر کلیه ها اثر بگذارد.

5. پیامدهای سیستم عصبی و هوش

کرونا ویروس همچنین بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد که می تواند اثرات درمانی طولانی مدت داشته باشد. یک تحقیق چینی نشان داد که بیش از یک سوم از 214 بیمار بستری شده دارای علائم عصبی از جمله سرگیجی، سردرد، اختلال آگاهی، مشکلات بینایی و از بین رفتن طعم و بودند.

عوارض طولانی مدت پس از عفونت با کروناویروس (ناشی از خود ویروس یا التهاب ایجاد شده توسط آن) ممکن است شامل اختلال در توجه، غلظت و حافظه و همچنین آسیب به سیستم عصبی محیطی باشد.

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره موج دوم شیوع ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره موج دوم شیوع ویروس کرونا

6. ناباروری مردان

به گفته محققان، کووید -19 می تواند عواقب خاصی برای سلامتی مردان به همراه داشته باشد. دانشمند علی ربا در نامه ای به ژورنال بین المللی ارولوژی توضیح داد که بیضه ها حاوی تعداد زیادی گیرنده ACE2 هستند و بنابراین احتمال نظری در مورد صدمه و نازایی متعاقب آنها پس از عفونت با کرونا ویروس وجود دارد.

براساس این تحقیق، 81 مرد مبتلا به کرونا ویروس از نکته نظر سطح هورمون مردانه مشکل داشتند که این ممکن است نشان دهنده کاهش باروری باشد.

مقاله علمی گفته می شود: "پس از بهبودی، باید با جوانانی که می خواهند بچه دار شوند، در مورد باروری شان مشاوره شوند."

7. بو و مزه

از بین رفتن ناگهانی یا بدتر شدن بوی می تواند نشانه ای از عفونت کرونا ویروس باشد. افراد جوان مبتلا به این بیماری احتمالاً علامتی مانند تب و سرفه ندارند. این بدان معنی است که از بین رفتن ناگهانی بوی می تواند حامل مخفی کرونا ویروس باشد.

همانطور که می دانید، کرونا ویروس از طریق گیرنده های ACE2 به بافت بینی نفوذ می کند و می تواند باعث آسیب موقت عصب بویایی شود. ولی به نظر می رسد که این علائم طی یک یا دو هفته پس از عفونت از بین بروند.

اگرچه حس بویایی به بیشتر افرادی که این علائم را گزارش می دهند، باز می گردد، اما هنوز قضاوت در این مورد قبل از وقت است که چند نفر می توانند آن را برای همیشه از دست دهند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала