تحکیم امنیت؟ ایالات متحده بر ضد چین در مسابقه تسلیحات راکتی «سوپر-دوپر»

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationتحکیم امنیت؟ ایالات متحده بر ضد چین در مسابقه تسلیحات راکتی «سوپر-دوپر»
تحکیم امنیت؟ ایالات متحده بر ضد چین در مسابقه تسلیحات راکتی «سوپر-دوپر» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده قصد دارد خود را به چین و روسیه در زمینه تسلیحات hypersonic برساند و از آنها پیش گردند. روشن است که این به معنی مسابقه نو تسلیحاتی می باشد، اما ماموران امریکایی را چنین مسایل هیچگاه ناراحت نمی ساخت.

روبرت برنس (Robert Burns) در مقاله در نشریه Christian Science Monitor (امریکا) می نویسد، پنتاگون می خواهد در سال 2021 مبلغ 3.6 میلیارد دالر برای توسعه سلاح های hypersonic دریافت کند. اداره ترامپ از ترس دستاوردهای روسیه و چین در عرصه راکت سازی می گوید که امریکا به راکت های "سریع" نیاز دارد. منتقدان از مسابقه جدید تسلیحاتی می ترسند.

آنها با سرعت یک و نیم کیلومتر در ثانیه یا حتی سریعتر پرواز می کنند. و آنها به گونه ای مانور می کنند که کشف و از بین بردن آنها در پرواز بسیار دشوار است.

رئیس جمهور دونالد ترامپ آنها را راکت های «سوپر-دوپر» می نامد، گرچه آنها بیشتر به نام اسلحه های هیپرسونیک معروف هستند. و وجود چنین سلاح هایی در چین و روسیه باعث نگرانی زیادی اداره ترامپ میگردد.

پنتاگون عقب ماندن امریکا را نسبت به سلاح hypersonic روسی پذیرفت - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون عقب ماندن امریکا را نسبت به سلاح hypersonic روسی پذیرفت

ایالات متحده طی ده ها سال امکانات برای ساختن طیارات مافوق سرعت صوت جستجو میکرد. اما آنها این کار را بطور ناگهانی و به ندرت انجام میدادند. حال که به نظر می رسد چین و روسیه در این مسابقه از امریکا پیش شده اند، اداره ترامپ تصمیم گرفته، تا میلیارد ها دالر برای ساختن وسایل تهاجمی و دفاعی hypersonic سرمایه گذاری کند.

پنتاگون اهداف خود را پنهان نمی کند.

مارك لیوایس (Mark Lewis)، مدیر تحقیقات و نوسازی دفاعی، در ماه مارچ به خبرنگاران گفت: "هدف نهایی ما ساده است: ما می خواهیم بر جبهه نبرد آینده تسلط یابیم."

منتقدین می گویند سلاح های هیپرسونیک به توانایی کشور در جلوگیری از جنگ نمی افزایند. و برخی معتقدند که این امر مسابقه تسلیحاتی جدید و بی ثبات کننده برانگیخته است.

چه چیز خاصی در مورد این سلاح هیپرسونیک وجود دارد؟

دو ویژگی آن را خاص می سازد: سرعت و مانور. سرعت باعث ناگهانی بودن می شود و مانور آسیب ناپذیر بودن را فراهم می کند. در مجموع، این خصوصیات مشکلات بزرگی برای دفاع راکتی به بار می آورد.

مطابق تعریف عام پذیرفته شده، اسلحه hypersonic سلاحی است که سرعت آن بیش از پنج برابر سرعت صدا باشد. بیشتر راکت های امریکایی مانند راکت های هوا به هوا و هوا به زمین سرعت یک تا پنج عدد ماخ دارند.

مسابقه سلاح مافوق سرعت صوت روسیه، چین و امریکا - اسپوتنیک افغانستان
مسابقه سلاح مافوق سرعت صوت روسیه، چین و امریکا

ترامپ بطور متناوب به سلاح های هیپرسونیک علاقمندی نشان می دهد، اگرچه او همیشه از این نام استفاده نمی کند. در ماه فبروری، وی به والیان که به کاخ سفید آمده بودن، گفت: "ما راکت های فوق العاده سریع داریم، تعداد بسیار زیادی از آنها بسیار عالی اند. ما آنها را فوق العاده سریع می نامیم، زیرا آنها چهار، پنج، شش و حتی هفت برابر سریعتر از راکت های معمولی هستند. ما به چنین راکت ها احتیاج داریم، زیرا روسیه آنها را دارد."

و در وز جمعه گذشته ترامپ به خبرنگاران اعلام داشت: "ما گزینه ای نداریم، باید آنها را، با داشتن چنین مخالفانی، بسازیم." منظور او چین و روسیه بود. ترامپ در ادامه گفت: «من آنها را راکت های «سوپر-دوپر» می نامم. من شنیده ام که آنها 17 بار سریعتر از هر راکت دیگر امریکایی پرواز می کنند. طراحان به تازگی «منظوری» را دریافت کردند». پنتاگون درباره این اعلامیه تبصره نکرد.

این چگونه کار می کند

پنتاگون قصد دارد دو نوع اساسی سلاح های هیپرسونیک ایجاد کند. اولیی که به نام دستگاه پروازی هیپرسونیک مسمی شده، توسط راکت پرتاب می شود. بعد از پرتاب، او بسوی هدف پرواز می کند و با سرعت زیاد مانور می کند و از رهگیری فاصله می گیرد. نوع دوم گاهی اوقات راکت کروز هیپرسونیک نامیده می شود. پرتاب آن می تواند از طریق یک طیاره شکاری یا طیاره بمبارد انجام شود. چنین راکت توسط انجن هوایی ریاکتیوی هیپسونریک مجهز خواهد شد و این امر امکان پرواز و مانور در ارتفاعات پایین تر فراهم می کند.

در تاریخ 19 مارچ، پنتاگون آزمایش پروازی دستگاه پروازی هیپرسونیک را در پولیگون راکتی اقیانوس آرام خود در جزیره کاوای هاوایی انجام داد. پنتاگون آزمایشات را موفقیت آمیز دانست و اظهار داشت که این " نقطه عطف مهم در راه دستیابی وزارت به هدف جهت پذیرش وسایل هیپرسونیک محاربوی در تسلیحات در اوایل- اواسط سال های 2020 می باشد."

برای پنتاگون مخارج در اولویت قرار دارند، اما به دلیل فشار بر بودجه به دلیل مبارزه با پاندیمی کرونا ویروس، می توان آنها را محدود کرد. انتظار می رود که مخارج بودجه فدرالی برای این اهداف چند تریلیون دالر باشد.

سلاح نو مافوق سرعت صوت روسیه امریکا و ناتو را وحشت زده ساخته - اسپوتنیک افغانستان
سلاح نو مافوق سرعت صوت روسیه امریکا و ناتو را وحشت زده ساخته

این چرا مهم است

قوماندانی عالی پنتاگون می گوید که همه چیز به روسیه و حتی بیشتر از آن به چین مربوط است.

لیوایس روز سه شنبه گفت: "تقریباً با هر اندازه که می توانم تصور کنم، چین بطور معین از ما پیش شده است. علت آن تا اندازه زیادی این است که ما همه کارهای خانگی را برای آنها انجام دادیم."

چرا این ضروری است

همانند وضع مربوط با انواع دیگر سلاح های استراتژیک مانند سلاح هسته ای یا نیروی بحری، اداره ترامپ سلاح های هیپرسونیک را برای ایالات متحده کاملاً ضروری می داند، زیرا آن را دشمن دارای قدرت مساوی با امریکا در اختیار دارد.

ولی منتقدین بر این باورند که سلاح های هیپرسونیک همین اکنون -بسیار زیاد هستند. به نظر آنها، این کار می تواند مسابقه تسلیحاتی را که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد انجام می دادند، گسترش دهد که باعث ایجاد زرادخانه های هسته ای بیش از حد گردید.

علاوه بر این، این نگرانی وجود دارد که این فناوری ها میتوانند فراتر از ایالات متحده، روسیه و چین گسترش یابند و در نتیجه چنین سلاح ها نزد بازیگران دیگر بوجود خواهد آمد.

سازمان تحقیقات دولتی رند در گزارشی سال 2017 خاطرنشان نمود: "گسترش این سلاح ها در خارج از سه كشور می تواند شرایطی را ایجاد كند كه دولت های كم قدرت نیروهای استراتژیك خود را به حالت آماده باش قرار خواهند داد و دول بزرگ را به حمله تهدید خواهند کرد."

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала