سازمان تروریستی داعش* به کمک covid-19 دست به تهاجم زده است

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehسازمان تروریستی داعش* به کمک covid-19 دست به تهاجم زده است
سازمان تروریستی داعش* به کمک covid-19 دست به تهاجم زده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان تروریستی داعش* دوباره دست به تهاجم زده است. در حالی که توجه تمام جهان به کرونا ویروس معطوف گردیده، این سازمان تقریباً هر روز حملات تروریستی انجام می دهد. صحبت ها راجع به احیای فرقه تروریستی بر سر زبان ها است.

ایریک اولسون (Erik Ohlsson) در مقاله خود در نشریه Dagens Nyheter (سویدن) می نویسد، دکتر کرد-سوئدی، نمام غفوری، مرتباً از اردوگاه بدنام الحول در سوریه دیدار می کند و با زنان داعش گفتگو می کند.

کشته شدن معاون سرکرده داعش در عراق - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن معاون سرکرده داعش در عراق

او می گوید: "ایمان آنها به خلافت جدید، نسبت به هر وقت دیگر قوی تر است."

النبه یکی از ماندگارترین نهادهای تبلیغاتی «دولت اسلامی»* است. این یک خبرنامه آنلاین است که از زمان داعش* در سال 2014 به حداکثر نفوذ خود رسیده است و "خلیفه" ابوبکر البغدادی خود را حاکم تمام مسلمانان اعلام کرد. "روزنامه" با خبر ها، با وجود این واقعیت که تروریست های داعش مجبور بودند "خلافت" خود را رها کنند، همچنان در همه این سالها منتشر می شود.

شماره 224 «النبی» در اوایل ماه مارچ با عنوان و متنی « وحشتناکترین کابوس صلیبیون» منتشر شده است.

صلیبیون به جنگجویان اروپایی گفته می شد که در قرون وسطی برای تسخیر بیت المقدس به نام مسیحیت اقدام به کارزارهایی علیه مسلمانان کردند. براساس ایدئولوژی داعش، صلیبیون مدرن مسلمانان شیعه، مسیحیان و یهودیان هستند که برای نابودی شاخه سنی اسلام که داعش به آن تعلق دارد، متحد شده اند.

النبه اکنون برای هواداران داعش خبرهای خوبی دارد: صلیبیون در خطر هستند. این خبرنامه می گوید که چگونه کرونا ویروس در سراسر جهان، به ویژه در مناطق غنی مانند نیویورک و ایتالیا شمالی گسترش می یابد. به گفته نویسنده مقاله، این خدا بود که "عذاب ظالمانه" را به شکل ویروس برای کفار فرستاد.

وی با اظهار گلایه ای خاص اظهار داشته كه "طاعون" با ركود اقتصادی و بی ثباتی همراه بود. این نویسنده مقاله در «النبی»ا می گوید، این امر مانع از تصرف مناطق تحت تأثیر کشورهای آسیب دیده خواهد شد.

 معاون رهبر جدید داعش در عراق نابود شد - اسپوتنیک افغانستان
معاون رهبر جدید داعش در عراق نابود شد

این مانند هذیان مذهبی به نظر می رسد. اما در طیف «النبی» چند ذره حقیقت وجود دارد.

تقریباً در همان زمان که covid-19 از قاره به قاره دیگر گسترش می یافت، داعش فعالیت های تروریستی خود را شدت بخشید. بیشترین ضربه را زادگاه داعش در عراق و سوریه متحمل شد. اما به طور کلی، داعش مسوولیت حملات تروریستی در سراسر جهان از مالدیو و موزامبیق گرفته تا مینتانائو فیلیپین را به عهده می گیرد.

داعش به حملات خود ادامه می دهد. این چیزی نبود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا انتظار داشت، وقتی شش ماه پیش، در تاریخ 27 اكتوبر سال 2019، در كاخ سفید سخنرانی كرد و با ظفرمندی در صدایش گفت كه چگونه نیروهای ویژه امریکایی رهبر داعش ابوبكر البغدادی را در ادلب سوریه تعقیب می كنند.

البغدادی که در وضع لاچار قرار گرفته بود، خود را با کمربند انتحاری منفجر کرد.

ترامپ اظهار داشت:« او مرد، مانند سگ، مانند شخص ضعیف".

ضعف امریکا در برابر حملات داعش - اسپوتنیک افغانستان
ضعف امریکا در برابر حملات داعش

البته برای سازمان تروریستی داعش، مرگ رهبر صدمه بزرگی بر اعتبار و شهرت به همراه داشت. هیچ ضربه ای جدی تر از عقب نشینی اجباری از آخرین منطقه کوچک بوده نمی تواند که از "خلافت" وسیع در مارچ 2019 باقی مانده بود.

اما اگر دونالد ترامپ واقعاً معتقد بود كه تهدید داعش به همراه خلافت و البغدادی از بین رفته، او مجبوراً باید اعتراف كند كه اشتباه كرده است.

برخلاف، حوادث اخیر در مهمترین مناطق در عراق و سوریه به نفع فرقه تروریستی داعش تمام شده اند. داعش را ناامیدی، آشفتگی و آشوب تغذیه می کند. و این همه در سوریه و عراق به وفور دیده می شود.

در خزان سال 2019، عراق از اعتراضات وسیع خیابانی تکان خورد. عراقی ها از پرچاوی های مداوم برق، فساد گسترده و نفوذ ایران و ایالات متحده در این کشور ناراضی اند. صدها نفر نیروهای امنیتی که برای سرکوب اعتراضات فرستاده شده، کشته شدند. رئیس جمهور عادل عبدالمهدی استعفا داد، اما این کار باعث رضایت تظاهرکنندگان نشد.

در جنوری سال 2020، یک طیاره بدون سرنشین امریکایی قاسم سلیمانی جنرال بلند پایه ایرانی را در عراق به قتل رساند. عراق تقریباً به میدان نبرد بین ایالات متحده و ایران تبدیل شد.

در سوریه تقریباً ده سال جنگ داخلی ادامه دارد. رئیس جمهور بشار اسد همچنان در مقام خود باقی مانده است، اما اوضاع ناپایدار است. 40% مردم سوریه (اگر پناهندگان را که اکنون در خارج از کشور در نظر بگیریم) در مناطقی زندگی می کنند که تحت کنترل دولت نیست. در سوریه، نیروهای چهار کشور وجود دارد: روسیه، امریکا، ترکیه و ایران.

اقتصاد سوریه از تحریم های غربی رنج می برد، ارز به سرعت در حال کاهش است. بیکاری بسیار زیاد شده است و رئیس جمهور اسد آشکارا با مدافعان سابق خود از نخبگان فاسد مالی این کشور درگیر است.

حمله داعش به پالمیرا، پاسخی به پیشرفت ارتش سوریه در حلب بود - اسپوتنیک افغانستان
تشدید حملات داعش در سوریه

سوریه و عراق از این واقعیت باهم متحد هستند که در بهار سال 2020، هر دو کشور به دلیل ترس از کووید 19، جوامع خود را بستند. این تنها اوضاع را بدتر کرد.

از این بحران حامیان باقیمانده داعش در این کشورها که به مناطق بی بند و بار و پرجمعیت در مرز سوریه و عراق نقل مکان کرده اند، سوء استفاده می کنند. تعیین تعداد آنها دشوار است: برخی معتقدند که ما در مورد 15-20 هزار مبارز مسلح صحبت می کنیم، برخی دیگر در مورد چند هزار نفر صحبت می کنند.

در هر صورت، داعش جنگجویان مسلح کافی دارد، تا تهدیدی مداوم برای نیروهای سوریه و عراق و شیعیان عراقی (مورد حمایت ایران) به بار آورند. و همچنین برای بازرگانانی که از آنها پول رشوت می گیرند، زنانی که در صورت عدم رعایت قوانین سختگیرانه لباس، و سیاستمداران محلی مورد تهدید و کشته شدن قرار می گیرند و با آنها بدرفتاری میکنند.

امسال در اروپا فعالیت تروریستی داعش به حمله یک تروریست مسلح با چاقو در ماه فبروری در لندن محدود گردید. بیش از یک ماه پیش، اطلاعات آلمان گزارش داد که هسته تروریستی هواداران داعش را که قصد حمله به پایگاههای امریکایی در آلمان را داشتند، خنثی کرده است.

اما ارگان تبلیغاتی «النبی» از هواداران داعش می خواهد، تا به دنبال همه گیری Covid-19، اروپا و سایر کشورهای غربی را مورد حملات قرار دهند.

ایمن جواد التمیمی (Aymenn Jawad al-Tamimi)، کارشناس انگلیسی درباره تروریسم، گفت: "اعضای داعش و حامیان آنها به بهره برداری از نقاط ضعف ناشی از بیماری همه گیر، به  انجام حملات بی رحمانه و فرار از زندانها فرا می خوانند."

*داعش سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала