برای نخستین بار در تاریخ، دختران پیلوت افغان به‌طور مستقل پرواز کردند

© Photo / Munira Yousufzada / twitterمرضیه سلحشور و صفیه فیروزی، دختران پیلوت افغان
مرضیه سلحشور و صفیه فیروزی، دختران پیلوت افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای نخستین بار در تاریخ، دختران پیلوت افغان به‌طور مستقل بدون همراهی همکاران مرد پرواز کردند.

مرضیه سلحشور و صفیه فیروزی نخستین دختران پیلوت افغان اند که بدون همراهی همکاران مرد پرواز کرده اند.

این دختران پرواز شان را در طیاره نظامی Cessna 208 از کابل به ولایت کندز پرواز انجام دادند.

مرضیه سلحشور در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک گفت: "ما بسیار خرسندیم. می‌دانم که برای کشورهای دیگر این یک امر عادی است، اما برای ما یک شانس بزرگ بود تا نخستین دختران پیلوت در افغانستان باشیم که بدون همکاران مرد پرواز می‌کنیم. ما می‌دانیم که زنان پیلوت دیگر در کشور ما نیز چنین توانایی داشتند، اما آنها شانس انجام این کار را دریافت نکرده بودند".

وی درمورد نظر همکاران مرد شان در این باره گفت: "نظریات متفاوت است، شاید خیلی همکاران ما باشند که نظریات مثبت داشته باشند و در میان شان خیلی افراد دیگر اند که نظریات منفی داشته باشند، شاید از اینکه خبر شده باشند که ام دو نفر رفته باشیم، آنها احساس استرس کرده باشند یا اعتماد نداشته باشند، در پهلویش همکاران دیگر ما اند که وقتی از پرواز برگشتیم، ما را تشویق کردند و گفتند که این کار عادی است چون ما چنین توقع از شما داشتیم و به توانایی شما باور داریم".

سلحشور اضافه کرد که خانواده اش وی را در هر مرحله زندگی اش حمایت کرده است اما اعضای خانواده وی بخاطر امنیت جانش نگران اند.

وی همچنان در رابطه به واکنش جامعه و همکارانش به کار وی، گفت: "طرز فکر مردم و سطح شعور شان فرق می‌کند، بعضی‌ها واقعا ما را خیلی با الفاظ بد ناراحت می‌کنند و خیلی اند که ما را تشویق می‌کنند".

البته که این نخستین دختران پیلوت در افغانستان نیستند، بلکه نخستین دخترانی اند که به‌طور مستقل خود شان طیاره را پرواز داده اند.

خاتول محمدزی، در دهه ۱۹۸۰ خورشیدی نخستین زن پیوت هلیکوپتر و چترباز در تاریخ افغانستان لقب گرفت که در حال حاضر جنرال ارتش افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала