گذراندن آزمایشات محاربوی تانک T-14 روسیه به چه معنی است؟

© Sputnik / Wadim Sawitski /  مراجعه به بانک تصاویر گذراندن آزمایشات محاربوی تانک T-14 روسیه به چه معنی است؟
 گذراندن آزمایشات محاربوی تانک T-14 روسیه به چه معنی است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه حتی در زمان پاندیمی، تحقیقات علمی و فنی را در زمینه نظامی متوقف نکرد. کارشناسان چینی در گفتگو با خبرنگار نشریه «ژینمین ژیباو» چشم انداز تانک T-14 را مورد بحث قرار دادند و خاطرنشان کردند که تصمیم آزمایش آن در صحرای سوریه با عوارض اراضی پیچیده بسیار موفق بود.

هوانگ زیجوانوان در مطلب منتشره در نشریه «ژینمین ژیباو» (چین) می نویسد، ظهور غیر منتظره کرونا ویروس جدید در بهار امسال، بطور بی سابقه بر جهان تأثیر گذاشت. این امر تأثیر بسیار شدیدی بر سیستم نظم جهانی داشته و به عرصه سیاسی و اقتصادی همه کشورها ضربه زده است. ولی، حتی در طول اپیدمی، روسیه تحقیقات علمی و فنی را در زمینه نظامی متوقف نه ساخته است. در تاریخ 19 اپریل، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه به رسانه ها اطمینان داد که یگانه تانک نسل جدیداT-14  «ارماتا» در جهان آزمایش های محاربوی را در سوریه پشت سر گذاشته است.

تانک تی 14 ارماتا - اسپوتنیک افغانستان
نمایش رزمی تانک های جدید Т-14 روسی (ویدیو)

به چه منظور روسیه تانک اصلی جنگی T-14 را در شرایط عملیات واقعی نظامی آزمایش کرد؟ چه مزایایی نسبت به تانک های روسی نسل قبلی، تانک های سوریه و حتی امریکایی در زیر پوش زیبای T-14 پنهان است؟ این تانک چه تاثیری در حال حاضر بر اردوی روسیه بجا خواهد گذاشت و چه دورنمای در آینده به روی آن باز خواهد شد؟ بود که خبرنگار نشریه «ژینمین ژیباو»، هوانگ زیجوان، توجه را به این موضوعات طی مصاحبه با آئو فنگ، استاد پوهنتون علوم و فنون دفاعی اردوی آزادیبخش خلق چین، و همچنین محققان دعوت شده مرکز مطالعات بین المللی چن ژیو و او سونجی جلب کرد.

آزمایشات محاربوی T-14 به او شهرت جهانی بخشید

باوجود این که از ابتدای طراحی در سال 2014 تا مرحله آزمایش، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی توجه زیادی به تانکT-14  نکردند، آنها نمی توانند آزمایشات آن را در عملیات واقعی نظامی نادیده بگیرند. از اطلاعات ارائه شده در رسانه ها چنین نتیجه می گیرد که دنیس مانتورف استفاده از T-14 را در میادین نبرد سوریه تأیید کرد و همچنین توضیح داد که برخی از مشکلات در طول عملیات تانک بوجود آمده است. وزیر در مورد مکان و زمان برگزاری آزمایشات در سوریه و همچنین تعداد تانک های شرکت کننده و نتایج اندازه گیری های موجود در زمین چیزی نه گفت. نیروهای مسلح و وزارت دفاع روسیه منطقه مشخص استقرار و اندازه گیری های تانک T-14 را در زمین اعلام نکردند ، با این حال آنها تأیید کردند که 100 تانک ارماتا باید تا سال 2022 تحویل نیروهای زمینی شود. از این می توان نتیجه گرفت که روسیه بر اساس ملاحظات استراتژیک دورنمایی، تانک های را در سوریه مستقر و آزمایش کرد.

تانک «جدید» «ابرامس» امریکایی یا تانک مرگبار «ارماتا»: کی پیروز خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
تانک جدید «ابرامس» امریکایی یا تانک مرگبار «ارماتا»: کی پیروز خواهد شد؟

به گفته کارشناسان، طی سالهای مبارزه با تروریسم در سوریه، جانب روسیه توانست بسیاری از سلاح ها و تجهیزات نظامی را در آنجا آزمایش کند. علاوه بر این، تمام سلاح ها - از راکت های کروز کالیبر، طیارات بدون سرنشین «اوران»، طیارات شکاری Su-35C نسل ++4 گرفته تا ربات های جنگی بدون سرنشین - در طی این آزمایشات ارزشمندی  شان را نشان دادند.

نوآوری فنی، ترکیب حمله و دفاع

واقعیت ها نشان می دهد که طراحی و مونتاژ تانک نسل جدید از طیارات نسل جدید دشوارتر است. طیارات شکاری نسل پنجم قبلاً جهت تجهیز نیروها بکار گرفته شده اند، در حالی که تانک های نسل اول و دوم موقعیت های خود را در عرصه نظامی از دست نداده اند. تفاوت در این مورد تا اندازه زیاد به نسل نه، بلکه به مفکوره های طراحی و نیازمندی های مربوط است. علیرغم سادگی ظاهری تانک، ابزار اصلی و کمکی پیشبرد آتش، تجهیزات حفاظتی، انجن و سیستم ارتباطی آن را به یکی از پیچیده ترین وسایل نقلیه جنگی تبدیل کرده است. به همین دلیل است که سالها تلاش برای ایجاد اولین مدل تانک نسل جدید از اهمیت استراتژیک برخوردار است و T-14 خود از نظر ویژگی ها از نمونه های سابق خود پیش گردیده است.

تانک روسی« ارماتا» - پدیده نو در جهان تسلیحات - اسپوتنیک افغانستان
تانک روسی« ارماتا» - پدیده نو در جهان تسلیحات

به نظر متخصصان، آزمایشات جنگی تانک T-14 در زمینه توسعه مداوم ناتو به سوی شرق از اهمیت بالایی برخوردار است. این مرحله نه تنها اقتدار طرف روسی را تقویت کرد، بلکه بر موقعیت ژئوپلیتیک نیز تأثیر گذاشت. T-14 علی رغم ویژگی های برجسته آنها، در مقایسه با تانک های اصلی جنگی که در کشورهای ناتو مورد استفاده قرار می گیرند، کمی ندارد. سال گذشته، انگلیس عصری سازی تانک اصلی جنگی چلنجر به به مثابه بخشی از برنامه (Challenger 2 Life Extension (LEP آغاز کرد، اما آنها باز هم از نظر قابلیت مانور و امکانات برای بهبود بیشتر در مقایسه با T-14 روسی قرار ندارند.

از برکت آزمایشات محاربوی در سوریه، تانک T-14 روسیه اعتبار بلاتردید به دست آورد. از آنجایی که این کشور دارای ویژگی های قدرتمند لازم برای جنگ است، قرار است در سال 2021 تانک ارماتا به نیروهای مسلح تحویل داده شود و همچنین صادر گردد. براساس پلان، در اردو تغییرات بزرگ رخ خواهد داد و بجای تانک های نسل قبلی T-90 و کهنه شده T-80 نیروهای مسلح بیش از 2300 تانک T-14 دریافت خواهند کرد. وزارت دفاع مطالبات زیادی را مطرح میکند، تا ورود به موقع تخنیک را به نیروهای تانك تضمین کند. اعلامیه های طرف روسی در مورد موفقیت آمیز بودن آزمایش های جنگی T-14، در حالی که همه کشورهای جهان با مشکلات بی سابقه ای روبرو هستند، از اهمیت مهمی استراتژیک برخوردار بوده و همچنین اعتبار کشور را در شرق نزدیک تحکیم نموده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала