دو شیوه ساده از بین بردن کرونا ویروس روی ماسک و استفاده مجدد از آن

© Sputnik / Denis Abramov /  مراجعه به بانک تصاویر دو شیوه ساده از بین بردن کرونا ویروس روی ماسک و استفاده مجدد از آن
دو شیوه ساده از بین بردن کرونا ویروس روی ماسک و استفاده مجدد از آن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با گشوده شدن بازارها و تضعیف اقدامات مسافت اجتماعی در بسیاری از کشورها، پوشیدن ماسک در اماکن عمومی امری عادی خواهد شد. در این رابطه، یک سوال جالب مطرح می شود - کدام روش های استریل کردن ماسک برای استفاده مجدد از آن وجود دارند؟ در این مقاله دو روش از جمله - خشک کردن و شستشو - را در نظر خواهیم گرفت.

د. أسامة أبو الرُّب در مقاله برای تلویزیون الجزیره (قطر) می نویسد، بیشتر کشورهای جهان اقدامات مقدماتی اجتماعی را برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس (SARS-CoV-2) وضع کرده اند که باعث عفونت covid-19 می شود و سپس بسیاری از آنها برخی محدودیت ها را کاهش دادند.

تغییر موضع سازمان جهانی بهداشت؛ پوشیدن ماسک برای همه اجبار شود - اسپوتنیک افغانستان
تغییر موضع سازمان جهانی بهداشت؛ پوشیدن ماسک برای همه اجباری شود

با وجود این پوشیدن ماسک در ماه های آینده نزدیک به بخشی جدایی ناپذیر زندگی جامعه مبدل خواهد گشت و حداقل این انتظار می رود و بنابراین موضوع استفاده مجدد از ماسک ها برای کاهش بار مالی و جلوگیری از کمبود آنها در بازار مورد توجه قرار می گیرد.

در این مقاله در مورد دو نوع ماسک صحبت خواهیم کرد که محبوب ترین آنها در حال حاضر است. اینها ماسک های حفاظتی معمولی هستند که در فروشگاه ها و مراکز خرید و فروش می شوند و همچنین ماسک های پارچه ای آماده یا دست دوخته شده وجود دارد.

ما ماسک های تنفسی یا ماسک های جراحی N95 نام نخواهیم برد، زیرا این کار برای پرسونل طبی ضروری است، و باید مراقب باشید تا زمانیکه مقدار آنها برای کارمندان موسسات طبی به حد کافی نه رسد، افراد عادی آن را باید نپوشند.

ماسک های معمولی

این ماسک ها معمولاً بسیار نازک هستند و بنابراین در برابر شستشو مقاومت نمی کنند زیرا باعث آسیب دیدن پارچه می شود. ضدعفونی کردن چنین ماسک هایی در الکل نیز یک اشتباه است، زیرا اعتقاد بر این است که این کارآیی آنها را کاهش می دهد.

همچنین قرار دادن یک ماسک معمولی در اجاق گاز اشتباه است، زیرا می تواند باعث اشتعال و آتش سوزی شود. بالاخره، آنها را نباید با آب سرد بشویید، زیرا این برای استریل کردن ماسک ها کافی نیست.

Турецко-немецкая актриса Мерьем Узерли в медицинской маске - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان پوشیدن ماسک را خطرناک دانستند

بهترین راه استفاده مجدد از ماسک، گذاشتن آن است، تا خشک شو و این باعث از بین رفتن همه ویروس ها می شود.

طبق نتایج تحقیقات، برای از بین بردن ویروس های متعلق به خانواده کرونا ویروس، کافی است ماسک را به مدت 72 ساعت خشک کنید، در حالی که منابع دیگر توصیه می کنند ماسک را به مدت یک هفته بگذارید، تا خشک شود.

علت این تفاوت در توصیه ها این است که طول عمر دقیق ویروس از نظر علمی تعیین نشده است. این به چندین عامل مانند رطوبت و گرما بستگی دارد. ویروس ها در درجات حرارت پایین مدت طولانی تر زندگی می کنند، به طور مثال، طبق یک مطالعه، ویروس ها در دمای 40 درجه سانتیگراد سریعتر از 20 درجه سانتی گراد می میرند. آنها  در 4 درجه سانتیگراد بیشتر زنده می مانند.

بر اساس این معلومات موارد زیر را توصیه می کنیم.

1. با ماسک پارچه ای به مثابه منبع تهدید بیولوژیکی برخورد نمائید: هر بار که ماسک را برداشته اید، دستان خود را با صابون بشویید و حتی به آن دست نزنید. فراموش نکنید که دستان خود را به طور درست بشویید، یعنی حداقل 20 ثانیه.

2. ماسکی که می خواهید از آن استفاده مجدد کنید، نباید کثیف باشد. در غیر این صورت باید دور انداخت.

3. در ماسک نباید درز وجود داشته باشد.

4. ماسک را در یک کیسه کاغذی قرار دهید، آن را ببندید و سپس به مدت یک هفته بگذارید. استفاده از پاکت کاغذی، نه یک پاکت پلاستیکی ضروری است، زیرا پاکت پلاستیکی اجازه نمی دهد که رطوبت تبخیر شود و بنابراین، از خشک شدن ماسک جلوگیری می کند.

5. بعد از قرار دادن ماسک در یک کیسه کاغذی، آن را در مکانی منزوی و دور از کودکان قرار دهید.

6. یک هفته بعد، وقتی نوبت به برداشتن ماسک از کیسه میرسد، به یاد داشته باشید که صاحب اصلی باید آن را بپوشد، و نه هر کس دیگری.

لازم به تذکر است که استفاده مجدد از ماسک های معمولی محدودیت های خود را دارد، زیرا آنها در مقابل شستشو مقاومت نمی کنند و پوشیدن آنها طی مدت بیشتر از یک هفته دشوار است (و این در حال حاضر مدت زمان طولانی است). از این نقطه نظر لازم است که یک شخص چندین ماسک حفاظتی داشته باشد.

ماسک های پارچه ای

ماسک های پارچه ای را می توان در فروشگاه خریداری کرد یا به تنهایی در خانه دوخت. در زیر روش هایی برای استفاده مجدد از این ماسک ها وجود دارد.

1. با ماسک پارچه نیز به مثابه منبع خطر بیولوژیکی برخورد نمائید. هر بار که آن را برمیدارید و یا فقط آن را لمس میکنید، دستان خود را با صابون بشویید و فراموش نکنید که دست های خود را به درستی بشویید - حداقل 20 ثانیه.

2. توصیه می شود از دستکش استفاده کنید، به خصوص اگر لکه هایی روی ماسک پارچه ای دیده شود.

3. پارچه ماسک نباید درز داشته باشد. در صورت موجودیت درزها، ماسک را باید دوخت یا آنرا دور انداخت.

4. به طور کلی، به گفته کارشناسان، بهتر است ماسک های پارچه ای را در ماشین لباسشویی با دمای 60 درجه سانتیگراد بشویید، زیرا این کار برای از بین بردن ویروس ها کافی است. همچنین توصیه می شود از پودر لباسشویی استفاده کنید و اگر یکی از اعضای خانواده شما بیمار است یا ایمنی ضعیفی دارد، باید ضد عفونی کننده اضافه کنید.

5. علاوه بر این، ماسک های پارچه ای را می توان به مدت 30 دقیقه در دمای 80 درجه سانتیگراد برای از بین بردن ویروس در داش قرار داد، اما به شرط آنکه هیچ کثافت روی آنها نباشد. طبق توصیه هایی که روزنامه آلمانی Die Welt منتشر کرده، می توانید این ماسک را در یک دیگ پر از آب قرار دهید و بجوشانید.

6. ماسک پارچه را می توان در بالاترین درجه حرارت در خشک کن اتوماتیک خشک کرد.

7. اگر خشک کن ندارید، ماسک را بگذارید تا در نور مستقیم آفتاب خشک شود. هنگامی که خشک شد، آنها را در یک ظرف یا کانتینر بسته نگه دارید.

در اینجا لازم به تذکر است که این توصیه ها برای استفاده مجدد از ماسک ها از نظر ماهیت کلی هستند و ممکن است نظر به سلامتی، وضعیت خانوادگی یا شرایطی که در آن زندگی می کنید متفاوت باشد. بنابراین، قبل از پیگیری آنها، همیشه با دکتر خود مشورت کنید.

پلیس قلابی در فرانسه دانشجویان چین را بخاطر پوشیدن ماسک جریمه کرد - اسپوتنیک افغانستان
پلیس قلابی در فرانسه چینایی ها را بخاطر پوشیدن ماسک جریمه کرد

نظر به رفع محدودیت های انزوا، توصیه می کنیم خطر عفونت را به شرح زیر کاهش دهید.

1. تعداد دفعات بازدید از اماکن عمومی بخصوص مکانهای مزدحم را کاهش داده و بدون نیاز خاصی به آنجا نروید.

2. توصیه می شود که یکی از اعضای خانواده به جای چند نفر، در فروشگاه خرید کند.

3. ماسک را طوری بپوشید و مطمئن شوید که بینی شما را پوشانده است.

4. هنگام بازگشت به خانه (حداقل 20 ثانیه) دستان خود را کاملاً بشویید و از صابون استفاده کنید.

5. اقدامات مسافت اجتماعی را رعایت کنید و در فاصله 1.5 تا دو متر از سایر افراد دور باشید.

6. صورت را لمس نکنید و ماسک را لمس نکنید.

7. والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان روی را دست نمی زنند، زیرا پوشیدن ماسک اغلب باعث ناراحتی آنها می شود. توصیه می شود کودکان زیر دو سال برای جلوگیری از خفگی ماسک نپوشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала