نمایندگی غضنفر بانک در ایران؛ گامی برای افزایش روابط تجاری

© غضنفر بانک بانک مرکزی ایران با راه‌اندازی شعبه «غضنفر بانک» افغانستان در چابهار موافقت کرد
بانک مرکزی ایران با راه‌اندازی شعبه «غضنفر بانک» افغانستان در چابهار موافقت کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

پیش از این، حسین سلیمی رئیس اتاق های تجارت ایران – افغانستان در گفتگو که با خبرنگار ایلنا داشت درباره راه اندازی شعبه غضنفر بانک در چابهار گفت که بانک افغانستان درخواست راه اندازی شعبه در چابهار را داشته است تا داد و ستد ایران و افغانستان روان‌تر صورت بگیرد.

او همچنان گفت که دولت ایران با راه اندازی شعبه این بانک خارجی در ولایت سیستان و بلوچستان موافقت کرده و ارایه مجوزهای تاسیس آن در حال انجام است.

در مورد اینکه تاسیس نمایندگی غضنفر بانک در چابهار بر روابط دو کشور چقدر تاثیر می‌گذارد؟ سیف الدین سیحون استاد دانشگاه اقتصاد در کابل به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«زیاد اهمیت ندارد اگر قرار باشد یک بانک دولتی نمایندگی در چابهار و دیگر جا داشته باشد تاثیراتش به دلیل سیاست های پولی، قرضه‌دهی و امکاناتش بالاتر است. سیاست‌های پولی مربوط به بانک خصوصی یا غضنفر بانک نیست. این سیاست‌ها مربوط به بانک مرکزی یا نهاد های رسمی بانک مرکزی می‌شود که اعمال می‌کند».

آقای سیحون می‌گوید ایجاد شعبه غضنفر بانک در بندر چابهار از نقطه نظر سیاست‌های پولی خیلی به اهمیت نیست. ولی از یک جهت دیگر اهمیت دارد.

«اگر قرار باشد کسانیکه بخواهند نقل انتقال پولی را انجام بدهند و حسابات خود شانرا به سرعت تصفیه بکنند. حساب های که دارند از طریق غضنفر می‌توانند در چابهار حل کنند، اما به شرط اینکه طرف معامله در این بانک حساب بانکی داشته باشند. در صورت عدم حساب بانکی کار به آسانی صورت نمی‌گیرد».

این کارشناس اقتصاد می‌گوید که غضنفر بانک یک بانک استندر، معیاری و بین‌المللی نیست یا در حقیقت فعالیت های محدود دارد.

او اضافه کرد:

«در شرایط کنونی اگر دولت بتواند نمایندگی بانک مرکزی و بانکی که در حقیقت فعالیت‌ها و خدمات حامی دولت باشد، را در آنجا ایجاد کند بهتر و سهولت‌هایش بیشتر است».

او می‌گوید که ایجاد نمایندگی غضنفر بانک هم بی‌اهمیت نیست به این معنا که تاجران و کسانیکه سرمایه‌گذاری می‌کنند و صادرات و واردات دارند می‌توانند به سرعت و با ساده‌ترین شکل وجوه خود را تحویل بدهند از طریق اعتبار که این بانک به آنها می‌دهد به معاملات خود بپردازند.

ایجاد همچو بانک‌ها در ایران که در حال حاضر با تحریم‌های کشورهای مختلف از جمله امریکا دست و پنجه نرم می‌کند فرصت به حساب می‌آید تا پس تحریم‌ها برآید و قسمت معاملات بانگی خود را از طریق این بانک انجام بدهد؟ آقای سیحون گفت:

«نخیر امکان ندارد. به دلیل که این بانک در حقیقت بعضی از حساب‌هایش مربوط به تاجران افغان است و یا ایرانی های که مشمول تحریم امریکا نیستند می‌توانند وجوه شان را از طریق این بانک نقل انتقال بدهند این یک سهولت برایشان ایجاد می‌کند».

او در مورد اینکه بانک افغانستان چه کمکی برای ایران انجام داده می‌تواند تا از بار تحریم‌ها برآید؟ افزود:

«این بانک هم با وجود این که بانک افغانستان باشد برای ایران همان تحریم های را که شورای امنیت و تحریم های تسلیحاتی و اتمی است آنرا انجام داده نمی‌توانند چه بانک افغانستان و چه بانک ایران باشد. از همین بابت بانک غضنفر دست باز برای کمک ایران ندارد».

آقای سیحون می‌گوید زیرساخت های لازم برای یک بندر وجود امکانات کردیتی و تسهیلات پولی است «اگر غضنفربانک و سایر بانک‌های دیگر در چابهار نمایندگی داشته باشند برای تجارت افغانستان یک سهولت است».

خان جان الکوزی رئیس اتاق های تجارت و صنایع افغانستان در مورد تاسیس نمایندگی شعبه غضنفر بانک در چابهار گفت:

«نمایندگی بانک ها در چابهار واقعاً بسیار تاثیر گذار و به نفع تجارت افغانستان است. اصلاً مشکل در جای دیگر است. اگر امریکایی‌ها اجازه ندهند ما از طریق چابهار ترانس‌کردیت را باز کرده نمی‌توانیم».

آقای الکوزی می‌گوید ایجاد همچو نمایندگی‌ها برای تجارت افغانستان مفید است:

«ایجاد نمایندگی بانک‌ها در چابهار در آینده برای تاجران سهولت و مفید است. اما پس از این که نمایندگی‌ها در آنجا به فعالیت‌ آغاز کنند باید اجاز ترانس‌کردیت داده شود».

رئیس اتاق های تجارت ایران – افغانستان درباره اهمیت راه اندازی این بانک خارجی در چابهار گفت که سرمایه گذاری در بندر چابهار مطرح است که باید هندی‌ها بتوانند از طریق یک بانک خارجی منابع خود را وارد کنند.

آقای سلیمی افزود: همچنین در حال حاضر برای انتقال ارز و داد و ستد و روابط تجاری با افغانستان مشکل داریم که راه اندازی این شعبه کمک بسیار بزرگی به تجارت این دو کشور است و می‌تواند مانند یک کانال مالی عمل کند.

وی با بیان اینکه هند، پاکستان و افغانستان و ایران می‌توانند از طریق این شبکه بانکی رابطه تجاری قوی‌تری داشته باشند، گفت: خوشبختانه بندر چابهار هم مستثنی از تحریم‌ها است و با رونق بندر چابهار، تجار افغان در این منطقه بسیار فعال شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала